کمبود محسوس پایگاه اورژانس در ساوه/ رونمایی از نخستین اتوبوس آمبولانس

همزمان با ایام هفته دولت و در مراسمی با حضور نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مسئولان نخستین اتوبوس آمبولانس ساوه به واحد عملیاتی اورژانس اضافه شد.

به گزارش ایسنا، سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه در این آئین با اشاره به نیازمندی شهرستان ساوه به این آمبولانس اظهار کرد: با توجه به قرارگیری ساوه در کریدور اصلی کشور و احتمال وجود بحران، ارتقای تجهیزات مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی ضرورت دوچندان دارد.

دکتر محمود کریمی در خصوص امکانات این اتوبوس آمبولانس گفت: این اتوبوس دارای ۹ تخت است و یک تخت سی پی ار و هشت تخت معمولی دارد و قابلیت حمل بین ۱۵ تا ۲۰ ییمار در هر ماموریت را داراست. همچنین مجهز به دستگاه اکسیژن ساز و تحهیزات پزشکی برای ارائه خدمات درمانی مناسب برای بیماران اورژانسی است.

وی گفت: این اتوبوس آمبولانس‌ها ویژه حوادث جاده‌ای و اورژانس ۱۱۵ بوده و برای رسیدگی و درمان حادثه دیدگان حوادث جاده‌ای و حوادثی چون زلزله و سیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه گفت: یکی از مزایای اتوبوس آمبولانس این است که با تغییراتی در تجهیزات داخلی آن می‌توان با کمک حداقل سه دستگاه اتوبوس آمبولانس در کنار همدیگر، یک بیمارستان صحرایی سیار ایجاد کرد.

وی با اشاره به افزوده شدن یک دستگاه اتوبوس آمبولانس با اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی و یک دستگاه آمبولانس وانیک تولید داخل با اعتبار ۱۲ میلیارد ریالی به چرخه خدمات اورژانس در ساوه گفت: ۲۰ دستگاه آمبولانس فعال و ۱۴ دستگاه بصورت پشتیبان در سطح شهرستان وجود دارد و برای ارائه خدمات مطلوب چهار پایگاه شهری و یک پایگاه جاده‌ای نیاز هست که در حال حاضر برای دو پایگاه تجهیزات و آمبولانس خریداری شده و با جذب نیروی انسانی وارد عرصه اورژانس پیش بیمارستانی می‌شوند.

دکتر کریمی همچنین از خرید یک دستگاه (ای ار سی پی) دستگاه پیشرفته و فوق تخصصی خبر داد و تصریح کرد: این دستگاه یک دستگاه پیشرفته و فوق تخصصی برای  تشخیص و عمل مجاری صفراوی و لوزالمعده است که با اعتبار ۳.۵ میلیارد تومان با مشارکت یک میلیارد تومانی خیرین و ۲.۵ میلیارد تومانی دانشکده خریداری شده است.

وی افزود: جراحی با این دستگاه در مراکز درمانی خصوصی حداقل ۲۰میلیون تومان است ولی در مراکز درمانی دولتی کمتر از دومیلیون تومان هزینه دارد این دستگاه صرفا در مراکز استانها به  تعداد خیلی محدود موجود است. از بین دانشگاه و  دانشکده‌های کشور بجر مراکز استان‌ها فقط ساوه و کاشان از این دستگاه برخوردار هستند.

انتهای پیام                    

  • پنجشنبه/ ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401061008331
  • خبرنگار : 50212