همزمان با هفتم مهرماه

شمس تبریزی و شهر خوی به جهانیان معرفی می شود

در دومین جلسه هماهنگی برای بزرگداشت شمس تبریزی مقرر شد شهر خوی بعنوان مدفن شمس که مراد و استاد مولانا بود، برای مردم جهان در سطح وسیع معرفی شود.

عادل نجف زاده، نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی امروز ۹ شهریورماه در دومین جلسه برگزاری بزرگداشت شمس اظهار کرد: زمان آن فرا رسیده غبار غفلت و غربت از چهره شمس و خوی زدوده شود. 

وی تصریح کرد : ضروری دارد معرفی خوی و مقبره شمس در سطح وسیع و بصورت بین الملی در سطح جهان معرفی شوند تا بتوانیم فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در جای جای جهان و در بین مردم بگسترانیم. 

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس ادامه داد: صرفا به بزرگداشت و همایش شمس اکتفا نکردیم بلکه بارگاه شمس را با قدرت و سرعت در دست احداث داریم و قرار است جشن گلریزانی در برای اتمام هر چه سریعتر بارگاه شمس در مهرماه سال جاری برگزار شود و مقدمات و استارت برگزاری این جشن حدود هفت ماه پیش زده شده است. 

وی تصریح کرد: از سفیرهای کشورهای همسایه و حوزه سرزمینی شمس و مولانا و تمدن ایران اسلامی برای حضور در بزرگداشت شمس دعوت رسمی خواهد شد.

نجف زاده خواستار معرفی خوی همزمان با روز بزرگداشت شمس بصورت ملی و جهانی شد.

شالویی، دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: این بزرگداشت بنا به در خواست رسمی و کتبی نجف زاده نماینده مردم خوی برگزار می شود و از اینکه وی پیگیر مسایل فرهنگ و مفاخر برای جلوگیری از صدور آن توسط بیگانگان است تشکر و قدردانی می کنم. 

وی تصریح کرد: شمس تبریزی از مفاخری گران سنگی که متعلق به علاقمندان فرهنگ و ادبیات ایران اسلامی در سطح جهان است و باید نگاه مان به شمس یک نگاه ملی و جهانی باشد. 

شالویی خواستار تشکیل دبیرخانه بین المللی شمس با محوریت شهر خوی شد تا این شهر به کانون علامندان شمس و مولانا تبدیل شود.

وی ادامه داد : در راستای تاکید نماینده مردم خوی تلاش خواهیم کرد همزمان با بزرگداشت شم،  خوی و شمس تبریزی را در سطوح جهانی معرفی کنیم. 

به گزارش ایسنا؛ مراسم بزرگداشت شمس در نیمه اول مهرماه جاری در شهرهای تهران، خوی و قونیه برگزار می شود. 

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۷:۱۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1401060907786
  • خبرنگار : 50141