مجتبی برزگر در گفتوگو با ایسنا، درباره وضعیت بازار و قیمتگذاریهای دستوری، اظهار کرد: در قیمتگذاریهای دستوری، متأسفانه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از حقوق مصرفکننده قیمت واقعی تولید یک محصول را تعیین نمیکند. مثلاً در ابتدای سال ۱۴۰۰ قرار شد براساس نتیجه تحقیقات ما بهصورت مدون قیمت یک بطری کوچک آبمعدنی را به نهاد قیمت گذار تحویل دهیم، اما پیش از اعلام ما، سازمان حمایت از مصرفکننده قیمت دستوری ۲۲۰۰ تومان را برای یک بطری کوچک آبمعدنی اعلام کرد، اما در عمل و در بازار هیچکس آبمعدنی را با قیمت کمتر از ۴۰۰۰ تومان عرضه نکرد.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان استان اصفهان با تاکید بر اینکه تولیدات صنعتی باید با آنالیز قیمت در سازمان حمایت از مصرفکننده قیمتگذاری شود، گفت: نکتهای که در کالاهای موجود در بازار وجود دارد، این است که ما بهعنوان استان پایلوت میتوانیم برای آنالیز قیمت مواد مصرفی مردم در تولیدات صنعتی ورود پیدا کنیم و قیمتها را به ستاد تنظیم بازار کشور ارائه دهیم.
وی تصریح کرد: قیمتهایی که امروز بر روی مواد غذایی درج میشود، قیمتهای واقعی نیست و قطعاً قیمتها بالاتر است. در قیمتی که بر روی مواد غذایی درج میشود چند نکته وجود دارد، اینکه یا قیمت درست نیست و یا اگر قیمت آن است چند مشکل وجود دارد و با قیمت موجود، کمیت و کیفیت محصول پایینتر است.
وی افزود: به عینه مشاهده میشود که در پر کردن بطریهای آبمعدنی کمکم سر بطریها خالیتر میشود مثلاً بر روی یک بطری آبمعدنی کوچک، ۳۰۰ سیسی درج شده، اما در اصل حجم آب آن ۲۸۰ سیسی است.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان استان اصفهان درباره اینکه برخی کالاها باوجود کاهش نسبی دیگر اقلام در بازار کاهشی ندارند، تأکید کرد: طبیعی است کالایی که قیمتگذاری دستوری شد، کاهش قیمت آن نیز باید دستوری باشد و تا بهصورت دستوری این کاهش اعلام نشود، همان قیمت قبلی باقی میماند.
وی با تایید اینکه سم بزرگ اقتصاد کشور قیمتهای دستوری است، گفت: دو نکته در قیمتهای دستوری وجود دارد؛ قیمتهای رقابتی را در اقتصاد سالم میتوان رقابتی کرد، بنابراین در اقتصادی که هرروز نوسان قیمتی مواد اولیه وجود دارد هیچگاه نمیتوان با رویکرد دستوری، فضای رقابت ایجاد شود. در حالیکه به گفته تولیدکنندگان، قیمت مرغ بین ۴۵ تا ۵۷ هزار تومان است، اما با قیمت دستوری قیمت مرغ بین ۵۹ هزار و ۹۰۰ تا ۶۱ هزار تومان تعیین شد و با این قیمت مرغ در بازار فروخته میشود.
وی تاکید کرد: معمولاً قیمتگذاری اولیه براساس آنالیز واقعی نیست و بعد از اینکه محصول وارد بازار میشود، اگر بازار کشش نداشت و محصول به فروش نرفت، یا کالا را زیرفروشی میکنند یا تخفیفهای اغواگر از سوی فروشگاههای زنجیرهای اعلام میشود که یک محصول ۵۰ هزارتومانی با تخفیف ۳۵ هزار تومان عرضه میشود، در حالیکه بررسیها نشان داده که همین محصول را فروشگاه دار ۲۵ هزار تومان از شرکت مربوطه خرید کرده بود.
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان استان اصفهان گفت: اگر قیمتها درست، کارشناسی و بهصورت واقعی قیمتگذاری دستوری شود، قطعاً جامعه و بازار راه خود را پیدا میکند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان حمایت از مصرفکننده در قیمتگذاریهای خود به تولید توجه دارد یا به حقوق مصرفکننده؟ اظهار کرد: نگاه سازمان حمایت این است که محصول تولید شود تا جامعه اشباع از مواد غذایی و کالا شود و اینکه قیمت واقعی باشد یا خیر، بیشتر به نفع و رضایت تولیدکننده نگاه میکنند.
برزگر تأکید کرد: بخشی که وظیفه حمایت از تولیدکننده را دارد، هیچ زمانی نمیتواند به حمایت از مصرفکننده توجه و فکر کند، بنابراین این سازمان باید تفکیک شود و در این فضا کار به انجمنها سپرده شود.
انتهای پیام