فتح الله بیات در گفت وگو با ایسنا، در ارزیابی افزایش سطح اشتغال بخش خدمات در بهار امسال اظهار کرد: در زمان کرونا بیشترین آسیب را بخشهای گردشگری و خدمات متحمل شدند و بعد از آن هم بخشهای خدماتی مجددا جان گرفته و شروع به فعالیت کردند لذا معتقدم که این افزایش اشتغال به دلیل بازگشت مجدد مشاغل خدماتی است که در دوران کرونا دچار رکود شده بودند.
وی افزود: مراکز گردشگری، اقامتی، تالارها و رستورانها مرتبط با بخش خدمات هستند و با شیوع کرونا به شدت دچار مشکل و ریزش نیروی کار شدند اما با کمرنگ شدن کرونا فعالیت خود را از سر گرفتند لذا بخشی از افزایش سطح اشتغال خدمات ناشی از راه اندازی مشاغل جدید در این حوزه و بخشی دیگر رونق دوباره کسب و کارهای خدماتی است.
این فعال حوزه کار از جمله ویژگیهای مشاغل خدماتی را زودبازده بودن آنها عنوان کرد و گفت: اشتغال در بخش خدمات در عین اینکه هزینه کمی می طلبد، زودبازده است و افراد عمدتا با سرمایه کم می توانند کسب و کار خدماتی داشته باشند. امروز فعالیت تاکسی های اینترنتی و بخشهای کامپیوتری و سیستمهایی که از طریق نرم افزار ارائه خدمات میدهند یا به شکل دورکار فعالیت می کنند، جزو بخشهای خدماتی به شمار می روند.
بیات با اشاره به پایداری مشاغل در حوزه صنعت، گفت: در زمان کرونا و در بدترین شرایط کارگران با کمترین تعدیل به فعالیت ادامه دادند ولی در بخش خدمات ریزش چشمگیری داشتیم.
وی تصریح کرد: در بخش صنعت ایجاد شغل گران تر است و به همان نسبت حفظ نیروی کار و پایداری شغل هم بیشتر است اما کسب و کارهای خدماتی با وجود آنکه با هزینه کم راه اندازی می شوند در شرایط سخت اقتصادی قابل اتکا نیستند و ممکن است به سرعت از بین بروند.
انتهای پیام