ابراز تاسف کره جنوبی نسبت به بازدید مقامات ژاپنی از "معبد یاسوکونی"

وزارت خارجه کره جنوبی نسبت به بازدید مقامات ارشد ژاپن از معبد جنجالی یاسوکونی "عمیقا" ابراز تاسف کرد؛ معبدی در توکیو که در کشورهای آسیایی به ویژه چین و کره جنوبی نمادی از "نظامی‌گری گذشته ژاپن" تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای عنوان کرد: «دولت کره جنوبی نسبت به اقدام دولت ژاپن ابراز تاسف می‌کند. مقامات دولت و پارلمان این کشور باری دیگر هدایایی را به معبد یاسوکونی فرستادند. این اقدام از تهاجم جنگی گذشته ژاپن و جنایات جنگی تقدیر می‌کند.»

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، در مراسمی امروز (دوشنبه) در هفتاد و هفتمین سالگرد شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم وعده عدم جنگ ژاپن را تجدید کرد، اما او به تجاوز ژاپن در زمان جنگ اشاره نکرد و در عین حال ‌اعضای کابینه‌اش برای بزرگداشت این روز از معبد جنجالی یاسوکونی بازدید کردند.

کیشیدا، پیشکشی را به این معبد مرکزی توکیو فرستاد اما خود از آن بازدید نکرد. وی همچنین هدایایی را طی فستیوال‌های سال گذشته میلادی و بهار امسال به معبد یاسوکونی ارسال کرد.

شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن، آخرین نخست وزیری بود که در سال ۲۰۱۳ از معبد یاسوکونی بازدید کرد؛ بازدیدی که خشم چین و کره جنوبی را برانگیخته بود و حتی انتقاداتی را از جانب ایالات متحده آمریکا، متحد نزدیک ژاپن، نیز به همراه داشت.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401052417514
  • خبرنگار : 71660