نخست‌وزیر استرالیا درباره تخلفات دولت پیشین تحقیق می‌کند

دولت کنونی استرالیا در حال انجام تحقیقاتی درباره اتهام "دخالت غیرقانونی" اسکات موریسون (نخست‌وزیر پیشین) در اداره برخی وزاتخانه‌های دولت خودش در دوران همه‌گیری کروناست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا گفت: اینجا یک باشگاه فوتبال محلی نیست. این دولت استرالیاست، جایی که مراتب و مناسبات وزارت‌خانه‌ای از نگاه مردم کشور پنهان شده و این غیرقابل قبول است. دولت استرالیا به شفافیت نیاز دارد.

شرکت رسانه‌های استرالیا (ای‌بی‌سی) به نقل از دیوید هرلی، فرماندار کل استرالیا اعلام کرد که به صورت محرمانه ترتیباتی اندیشیده بود تا اسکات موریسون در دورانی که نخست‌وزیر وقت این کشور بود، وزارتخانه‌ها را در همکاری با وزرا در دوره همه‌گیری کرونا اداره کند، به طریقی که با بند ۶۴ قانون اساسی استرالیا تطابق داشته باشد.

کیت پیت، وزیر سابق منابع استرالیا هم به ای‌بی‌سی گفت که در اواخر سال میلادی گذشته موریسون برای جلوگیری از یک مجوز جنجالی اکتشاف نفت، از جایگاه او استفاده کرده است. بر اساس این گزارش، گرگ هانت، وزیر سابق بهداشت استرالیا هم از این مناصب موریسون که شخصا خود را در آن‌ها منصوب کرده بود اطلاع داشت، اما ظاهرا مشکلی با این مسئله نداشت.

بر اساس این گزارش، برخی دیگر از وزرای سابق استرالیا از جمله ماتیاس کورمان، وزیر دارایی سابق این کشور از اعمال نفوذ موریسون بی‌اطلاع بودند.

آلبانیز گفت: این با نظام سیاسی ما تضاد بزرگی دارد، ناپسند و بدبینانه بوده و عجیب است که این اتفاق افتاده است و بی‌شک استرالیایی‌ها از اینکه دولتشان در واقع اصلاً یک دولت استرالیایی نبوده، سردرگم و گیج خواهند شد.

این نخست‌وزیر استرالیا گفت که دفتر نخست‌وزیر و کابینه این کشور از مارک دریفوس، دادستان کل استرالیا خواسته‌اند تا درباره این مسئله به آن‌ها مشاوره حقوقی بدهد. وی افزود که در محکومیت اسکات موریسون تعصبی ندارد، اما تاکید کرد که امکان دارد موارد دیگری از دخالت مخفیانه موریسون هم وجود داشته باشد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401052417475
  • خبرنگار : 71661