استاد دانشگاه پیام‌نور استان زنجان:

هدف اصلی خلقت بشریت، خداگونه شدن است

استاد دانشگاه پیام‌نور استان زنجان گفت: بشریت از هدف اصلی خود یعنی خداگونه شدن دور شده است.

اسماعیل وصالی‌شربیانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موانع موجود برای نائل شدن انسان به هدف متعالی خلقت، عنوان کرد: تنها ابزار پویا برای خداگونه شدن بشر، علوم سیستماتیک بوده که ممتد و قابل آموزش همگانی است. علم، ابزارها و روش‌های پویای دیگر را به میدان طلبیده و از همه آن‌ها خواستار کمک شده ولی هیچ وقت منکر روش‌های دیگر نبوده است.

وی افزود: علی‌رغم مسیر صحیح علم انسان در جهت خداگونه شدن، متاسفانه همچنان صاحبان قدرت و زور و سرمایه بر طبل جنگ و جدل و حمله فیزیکی و غیرفیزیکی به کشورهای دیگر، مانع از گسترش علوم بشری در راستای خداگونه شدن شده و چشم علوم را از آسمان به سوی زمین کشانده است.

وصالی‌شریبانی با اشاره به راه وصول به این هدف متعالی، تصریح کرد: اگر نسل بشر با اتفاقات طبیعی یا غیرطبیعی منقرض نشود و جهت سرمایه‌های صاحبان قدرت و ثروت به‌ سمت پیشرفت علوم از یک‌سو و رشد رفتارهای انسانی در دنیا از سوی دیگر معطوف شود، می‌تواند انسان را با سرعت خوبی به سمت خداگونه شدن سوق دهد.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: انسان با شرایط زیستی و طبیعی در کره زمین متولد شده و تلاش زیادی می‌کند با توسل به خونریزی و با بی‌رحمی و ظلم، قدرت حاکمیت بر اقوام مختلف را کسب کند و در طول صدهزار سال بیشترین هنرش حمله به حکومت‌های دیگر و ایجاد خونریزی بوده است! در این مسیر چه تعداد انسان کشته و مجروح شدند و تعداد بی‌شمار انسان از لحاظ روحی آسیب دیده‌اند! کشتار بی‌رویه حیوانات و نباتات و آسیب محیط‌زیست را هم می‌توان بر عملکرد آن اضافه کرد.

وصالی‌شریبانی بیان کرد: در این اثنا، انسان‌های آگاهی بودند که تلاش کردند مسیر حرکت بشریت را عوض کنند و حتی پیامبرانی آمده‌اند که بشریت را به سوی هدف اصلی خود هدایت کنند. لازم به ذکر است تا ۳۰۰ سال قبل ما عملکرد خاصی از بشریت مشاهده نکردیم (البته سازه‌های فراعنه مصر و دیوار چین و ... مواردی بودند ولی انگشت شمار).

وی با اشاره به سیره دانشمندان تاریخ تمدن بشریت، بیان کرد: در مسیر سیستماتیک کردن علم بسیاری از دانشمندان مورد بی‌مهری قرار گرفتند و نقطه عطف آن خط بطلان بر اعتقاد هزاران ساله گردش همه کرات بدور زمین توسط کوپرنیک و گالیله بود. تعداد قلیلی از دانشمندان با استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری و با تکیه بر دوش تکرارپذیری علی‌رغم فشارهای بیرونی توانستند پایه‌های علمی را بنا نهند.

استاد دانشگاه پیام‌نور استان زنجان، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سرعت خداگونه‌ شدن انسان بسیار کند بوده و با این سرعت امید کمی است که انسان بتواند به علم و قدرت احاطه به جهان هستی دست پیدا کند و انتظار می‌رود که صاحبان قدرت و ثروت در جهان تغییر رویه دهند و قدرت و ثروت خود را در جهت کشف جهان هستی به‌کار گیرند و چشم خود را از زمین به آسمان ببرند تا دانشمندان بتوانند علم احاطه بر جهان هستی را کسب کرده و از ثروت‌های هنگفت در آسمان‌ها بشریت را هم منتفع کنند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401052215397
  • خبرنگار :