به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، این شرکت مستقر در کالیفرنیا روز پنجشنبه خبر از توقف تولید موشکهای کنونی خود داد. آسترا (Astra) در عوض بر روی "نسخه بعدی سیستم پرتابی خود" تمرکز خواهد کرد که یک وسیله نقلیه قدرتمندتر، قابل اطمینان و با ظرفیت و نرخ تولید بالاتر خواهد بود.
کریس کمپ (Chris Kemp)، بنیانگذار و مدیر عامل آسترا، در جریان یک کنفرانس تلفنی با سرمایه گذاران با اشاره به موشک Rocket ۳.۳، که جدیدترین نسخه از خط تولید لغو شده پیشرانهای کنونی است گفت: بسیار واضح است که دو پرواز از چهار پروازی که ما انجام دادیم، موفقیت آمیز نبوده است.
به تازگی، موشک شرکت آسترا موسوم به L70010 پس از بلند شدن از سکو در پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا در روز ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) از رسیدن به مدار باز ماند و پرتاب آن با شکست مواجه شد.
ناسا آسترا را برای پرتاب تاسوارههایی به نام "TROPICS" برای رصد شرایط بارشها و شدت طوفانها انتخاب کرده بود. قرارداد آسترا با ناسا در مجموع ۷.۹۵ میلیون دلار برای این شرکت ارزش افزوده داشته است. ناسا امیدوار بود بتواند با استفاده از سه جفت ماهواره "TROPICS"، که هر یک در مداری متفاوت قرار میگیرند، طوفانها را هر یک ساعت یک بار رصد کند. اما دو مورد از ماهوارههای این آژانس فضایی به دنبال شکست موشک آسترا از بین رفتند.
اکنون آسترا میگوید که قصد دارد تمام مشتریان خود از جمله ناسا را به سیستم پرتاب نسل بعدی خود به نام موشک "راکت ۴" (Rocket 4) انتقال دهد. کمپ میگوید: ما در حال گفتگو با ناسا برای ادامه کار با "TROPICS" هستیم.
کمپ تاکید کرد که این تغییرات برای مشتریان مدتی طول میکشد و پرتاب آزمایشی این موشک جدید در اولین فرصت در سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد. او گفت: ما میخواهیم چندین پرواز آزمایشی انجام دهیم و همه اجزای سیستم، موتورها، مراحل موشک، نرمافزار و الکترونیک آن را آزمایش کنیم.
وی افزود: جدول زمانی تغییر از موشکهای کنونی به راکت ۴ دارای ابهامات زیادی است، زیرا ما میخواهیم به تیم زمان بدهیم تا قبل از انجام پرتابهای تجاری دیگر، تمام آزمایشها را انجام دهند.
به طور همزمان، آسترا در هماهنگی با ناسا و اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده در تلاش است تا بفهمد چه چیزی باعث بروز مشکل در پرتاب شکست خورده روز ۱۲ ژوئن شده است. کمپ میگوید که موشک در آن روز یک پرواز معمولی را آغاز کرده اما موتور مرحله بالایی زود خاموش شده و محمولهها در مدار قرار نگرفتند.
موشکهای خط تولید راکت ۳ با احتساب پروازهای آزمایشی و نسخههای اولیه آن، از هفت پرتاب پنج بار شکست خوردهاند.
راکت ۴ قبل از انجام پروازهای آزمایشی در سال ۲۰۲۳ تغییراتی در طراحی خود خواهد داشت. ظرفیت محموله این وسیله نقلیه ۱۳۲۰ پوند (۶۰۰ کیلوگرم) خواهد بود که نسبت به موشکهای قبلی آسترا افزایش زیادی داشته است و موتور مرحله بالایی آن برای تحمل این اضافه وزن ارتقاء یافته است.
آسترا در بیانیه روز پنجشنبه اعلام کرد که انتظار می رود قیمت پرتاب راکت ۴ کمتر از پنج میلیون دلار باشد.
هدف آسترا ارائه خدمات متمایز در بازار شلوغ پرتاب ماهوارههای کوچک است. این شرکت قصد دارد از موشکهایی استفاده کند که مقرون به صرفه هستند و حمل و نقل آنها آسان است.
کارن سنت ژرمن (Karen St. Germain)، مدیر بخش علوم زمین ناسا، در روز دوم اوت گفت: ما با یک شرکت پرتاب فضایی جدید و مبتکر قرارداد بسته بودیم و میدانستیم که کمی ریسک میکنیم. در این مورد، این ریسک نتیجه نداد. او افزود که ناسا در حال مذاکره با شرکای خود است تا بفهمد که این مسیر رو به جلو چگونه خواهد بود.
انتهای پیام