حجتالاسلام حسن منصوریان در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: ما در مدیریت شهری به این نتیجه رسیدیم که ما گردشگر نداریم. زمان شیوع کرونا که حرم بسته بود مسافری به شهر مشهد نیامد، اما مسافران به دیگر مناطق گردشگری ایران سفر میکردند. اعتقاد مدیریت شهری این است که میزبان زائران هستیم؛ تبدیل حضور گسترده زائران به ثروت و رونق را به دیگر بخشها و دستگاهها سپردیم.
وی افزود: زائری که وارد مشهد میشود به تمام شهر تعلق دارد و هر فردی که در این شهر بنگاه اقتصادی دارد، میتواند از حضور زائران بهره ببرد. مدیریت شهری چشم داشت درآمد بدون واسطه از حضور زائر ندارد. دغدغه اصلی مدیریت شهری حضور زائر است و بهرهوری اقتصادی را به دیگر بخشها سپردهایم.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی،زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد در خصوص فرهنگ میزبانی گفت: ما برای اینکه بتوانیم میزبانی را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم این مفهوم را در آموزشهای شهروندی، اطلاعرسانیها، برنامههای فرهنگسراهای محلی و برنامههای شهری گنجاندیم و هدفمان ترویج آن است. عموم برنامههای فرهنگسراها در راستای ترغیب مردم به مهربانی و فرهنگ میزبانی است که تا حالا نتیجهبخش بوده است.
وی تصریح کرد: تاکنون برای فرهنگسازی کم سرمایهگذاری شده است اما در مواردی که با فرهنگسازی مفاهیم را نهادینه کردیم نتیجه خوبی گرفتیم و این کار باعث کاهش افراد آسیبدیده و هزینههای اضافی شده شده است. برای مثال یکی از برنامههایی که در راستای فرهنگ میزبانی انجام شده است تشکیل گروههای سرود بود که در ایام عید نوروز در فرودگاه سرود اجرا میکردند. این گروههای سرود در سطح ملی بسیار دیده شد در حالی که این حرکت فقط یک خوشامدگویی و تکریم زائر بود.
منصوریان درخصوص بهرهگیری از سازههای اطلاعرسانی شهری در راستای ترویج فرهنگ میزبانی گفت: بسیاری از سازههای اطلاعرسانی در اختیار شرکتهای خصوصی است، اما تعدادی که به مدیریت شهری واگذار شده است برای کار فرهنگی و از این قبیل فرهنگسازیها مورد استفاده قرار میگیرد.
انتهای پیام