به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد نوشت: «سن مجاز برای خودرو در ایران حدود ۲۰ سال است و بالاتر از آن خودروی فرسوده محسوب میشود. خودروهای فرسوده به دلیل مصرف بالای انرژی و به دلیل آلایندهبودن، برای شهرها مضر هستند و باید پس از مدتی از چرخه خارج شوند. به همین منظور از چند سال قبل طرح تعویض خودروهای فرسوده کلید خورد که یکی از مهمترین تصمیماتی بود که میتوانست شهرها را از آلودگی هوا نجات بدهد؛ هر چند آییننامه این طرح در سال ۸۸ به تصویب رسید اما در مرحله اجرا با مشکل مواجه شد و مسوولان از اجرای آن باز ماندند.
تولیدکنندگان خودرو برای طرح اسقاط سنگاندازی میکنند
محمود مشهدیشریف، رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی کشور، با بیان اینکه خودروهای فرسوده محل کسب و درآمدی برای افراد طبقه متوسط و ضعیف جامعه است که با آن امرار معاش میکنند و با گرانشدن خودرو عملا مردم اشتیاقی برای اسقاط خودروی خود ندارند، به «اعتماد» گفت: موضوع مربوط به طرح واردات خودرو یکی از مشکلات جدی و چالشهایی بود که خوشبختانه پس از سه سال رفتوآمد میان مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در نهایت به تصویب رسید و در بندی که مربوط به اسقاط خودرو و گواهی آن بود (در ماده ۱۰ این قانون) گفته شده که باید به ازای تولید هر چهار دستگاه خودروی نو و شمارهگذاری آن یک دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شود که یعنی (قانون ۲۵درصدی) اما متاسفانه امروز شاهد بیان مشکلات، چالشها و سنگاندازیهای تولیدکنندگان خودرو در کشور برای این مساله هستیم.
سه سال از فرصتهای طلایی کشور از بین رفت
رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی کشور افزود: این در حالی است که اگر سه سال قبل موضوع مربوط به واردات خودرو حل شده بود و مشکلی در خصوص موضوعات ارزی در کشور پیش نمیآمد و مصلحتها در مورد واردات خودرو مورد بررسی قرار میگرفت، شاید این بند هم کنار میرفت و در زمان خودش مورد رسیدگی قرار میگرفت و حداقل در طول سه سال گذشته ۷۵۰ تا یک میلیون خودروی فرسوده از خیابانها و جادهها خارج میشدند و وضعیت آلودگی هوای شهرهای بزرگ هم اینگونه نبود.
او ادامه داد: متاسفانه سه سال از فرصتهای طلایی کشور امروز از بین رفته است اما با این وجود خوشحالیم که قانون ۲۵درصدی به تصویب رسیده است و با تولید هر چهار خودرو یک خودروی فرسوده اسقاط خواهد شد.
با تولید یک میلیون خودرو ۲۵۰ هزار خودرو اسقاط میشود
این فعال در حوزه خودرو خاطرنشان کرد: چالش جدی که امروز در برابر ساماندهی صنعت خودرو وجود دارد، این است که اگر تولید خودروی کشور به یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال برسد حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده باید اسقاط شود که با ضعف در همکاریها مواجه هستیم.
مشهدیشریف تصریح کرد: موتورسیکلتسازان هم که تاکنون از اسقاط ۱۰۰درصدی بهرهمند بودند و در گذشته باید برای شمارهگذاری هر موتورسیکلت جدید یک موتورسیکلت اسقاط میکردند، با قانون جدید مجلس به قانون ۲۵درصدی پیوستهاند و به این ترتیب حدود ۳۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت که تاکنون باید اسقاط میشد به ۷۵هزار دستگاه تبدیل شده است؛ ضمن آن که به ازای هر خودروی سواری نو هفت موتورسیکلت باید اسقاط شود که در این بخش هم بین ۱۰ تا ۱۱ هزار دستگاه خودرو خواهیم داشت که باید اسقاط شود.
این فعال حوزه خودرو در مورد کامیون و کامیونت و کامیونهای دیزلی و سایر کشندهها نیز گفت: برای این قبیل از خودروهای سنگین نیز باید گواهی اسقاط تهیه شود و موضوع مربوط به واردات کامیونهای سه سال کارکرد هم جدی شده که برای مجوز واردات آنها نیازمند اسقاط کامیونهای فرسوده هستیم و حداقل نیاز کشور در طول یک سال حدود ۴۰۰ هزار دستگاه کامیون است.
توانایی اسقاط یک میلیون دستگاه خودرو وجود دارد
او ادامه داد: مراکز اسقاط خودرو توانایی اسقاط یک میلیون دستگاه خودرو را بر اساس پروانههای خود در اختیار دارند اما موانعی نیز بر سر راه آنها وجود دارد که باید به آنها پرداخت. خودروسازان بزرگ برای تشویق صاحبان خودروهای فرسوده مشوقهایی را باید در نظر بگیرند تا صاحبان خودروهای فرسوده با تحویل خودروهای خود صاحب خودروی نو شوند و عملا صاحبان خودروهای فرسوده تشویق شوند تا از حاشیه قیمت بازار و کارخانه بهرهمند شوند.
مشهدیشریف تصریح کرد: خودروهای فرسوده مصرف سوخت زیادی نسبت به خودروهای نو دارند. ضمن آنکه این خودروهای فرسوده وسیلهای برای امرار معاش طبقه ضعیف جامعه هستند و ضرورت دارد تا دولت تسهیلاتی را برای این منظور در نظر گیرد.
صرفهجویی در بنزین با اسقاط خودروی فرسوده
او ادامه داد: محاسبات نشان میدهد که خودروهای فرسوده ۴.۱۳ درصد لیتر بیشتر از خودروهای نو بنزین مصرف میکنند و اگر با قیمت فوب خلیج فارس قیمت بنزین مصرفی را محاسبه و با قیمت بنزین سه هزار تومانی مقایسه کنیم مابهالتفاوت آن حدود ۱۸ هزار تومان میشود که اگر این عدد را در ۴.۱۳ درصد ضرب کنیم عددی حدود ۷۵ هزار تومان میشود و در صورتی که این خودروها اسقاط شوند و خودروی نو جایگزین آن شود، صرفهجویی بنزین صورت میگیرد.
مشهدیشریف تصریح کرد: در طول ۳۶۵ روز این عدد حدود ۲۵میلیون تومان صرفهجویی در بنزین خواهد بود و در صورتی که دولت گواهی صرفهجویی انرژی یعنی (همین میزان ۲۵میلیون تومان) را به صاحب خودروی فرسوده بدهد، مشوقی جدی برای صاحبان خودروهای فرسوده خواهد شد.
او تصریح کرد: سال ۱۳۸۸ قیمت گواهی اسقاط خودرو یک میلیون تومان تعیین شد که در آن زمان حدود یکهفتم قیمت خودروی نو بود که ضرورت دارد امروز نیز قیمت گواهی اسقاط خودرو مجددا مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی که امروز هم قیمت این گواهی را یکهفتم قیمت خودروی نو در نظر بگیریم نرخ آن حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان خواهد شد و برای اینکه صاحبان خودروهای فرسوده علاقهمند باشند تا خودروهای خود را تحویل بدهند باید در این محدوده مبلغی بابت گواهی اسقاط دریافت کنند تا علاقهمند شوند خودروهای فرسوده خود را تحویل بدهند.
رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی کشور ادامه داد: مراکز اسقاط در کشور این آمادگی را دارند که با خودروسازان قرارداد و تفاهمنامه مشترکی برای تولید گواهی اسقاط داشته باشند و بر اساس قیمت کارشناسی تفاهمنامهای را برای تولید این گواهی امضا کنند تا به این ترتیب نیاز کشور به هر مقداری که هست، تامین شود.
او افزود: در صورتی که به هر دلیلی از این قانون صرف نظر شود یا کنار گذاشته و تعلیق شود و مر قانون اجرا نشود، شاهد آلودگی هر چه بیشتر هوای شهرها خواهیم بود. مسلما هوای پاک که از حقوق عامه مردم است به این سادگیها به دست نمیآید و حتما باید خودروهای فرسوده اسقاط شوند تا شاهد هوای پاک و تمیز باشیم و با حوادث جادهای کمتری روبهرو شویم.
الزام بر بازنگری در جدول معادلسازی
مشهدیشریف با تاکید بر الزام بازنگری در جدول معادلسازی و شاخصهای آن گفت: چند سال پیش جدول معادلسازی مورد تصویب هیات دولت قرار گرفت که در این جدول آمده است موتورسیکلت یکهفتم گواهی، تاکسی دو گواهی، وانتبار زیر یک تن دو گواهی و وانتبار بیش از یک تن سه گواهی، کامیون سبک پنج گواهی و کامیون متوسط ۱۲ گواهی و کامیون سنگین ۱۴ گواهی و کشنده ۱۶ گواهی و مینیبوس و اتوبوس به ترتیب پنج گواهی و ۱۴ گواهی دارند و به نظر میرسد وقت آن رسیده که با توجه به واقعیتهای بازار جدول معادلسازی مجددا مورد بازنگری قرار گیرد و در صورتی که تغییراتی در این جدول داده شود، طبیعتا قیمت خودروهای فرسوده نیز تغییر خواهد کرد و صاحبان این خودروها علاقهمند میشوند تا این خودروها را تحویل مراکز اسقاط دهند.
کارشناسی دقیقی در مورد واردات و اسقاط کامیون صورت نگرفته است
این مقام مسئول در مرکز اسقاط خودروی کشور گفت: همچنین موضوع مربوط به کامیونهای سه سال کارکرد در کشور مطرح است که متاسفانه از ابتدا طراحی آن با دقت و کارشناسی انجام نشد و به نظر میآید باید به قانون مجلس برگشت تا برای مجوز واردات آن هر یک کامیونی که اسقاط شود کفایت کند و اختلاف تناژ آن هم به ازای هر یک تن بتوان یک گواهی اسقاط بر اساس جدول معادلسازی تامین کرد. اما آنچه در گذشته مطرح میشد برای تناژ و تخفیف سه تن و برگههای سبز برابر با کامیونهای وارداتیها بود که ضرورت دارد تجدید نظر شده تا این فرآیند هم تسهیل شود و مشکلی که برای صاحبان کامیونهای فرسودهای که علاقهمند هستند کامیونهای نو خریداری کنند یا افرادی که علاقهمندند کامیونهای سه سال کارکرد را خریداری کنند، برطرف شود.
او در خاتمه گفت: تنها به وسیله اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده میتوان شاهد هوای پاک و رفع آلودگیها و کاهش تصادفات و تلفات جادهای و کاهش آلودگی صوتی باشیم و اگر این موضوع به دست فراموشی سپرده شود شاهد آن خواهیم بود که روزهای بیشتری در زمستان مدارس و ادارات به دلیل آلودگیها تعطیل میشوند.»
انتهای پیام