فرید جواهرزاده در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که چرا صنایع دستی از زیست مردم حذف شده، خاطرنشان کرد: یک از دلایل آن فاخر بودن صنایع دستی است. با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه نه تنها صنایع دستی بلکه گردشگری هم در سبد خانوار ایرانی جایی ندارد. موضوعاتی مانند خوراک، تحصیل، سلامتی و معیشت به اولویتهای زندگی خانوارهای ایرانی تبدیل شده است. با این شرایط نمیتوان توقع داشت که صنایع دستی میان خانوار ایرانی جایگاه بالایی داشته باشد و در اولویت آنان قرار بگیرد.
وی در خصوص نقش برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در رونق این صنعت اظهار کرد: فلسفه برگزاری نمایشگاه معرفی، اطلاعرسانی و بازاریابی محصولات صنایع دستی است. در حال حاضر صنایع دستی بخش مغفول مانده از معرفی جاذبههای گردشگری است که بیتوجهیهای زیادی به آن صورت گرفته است.
جواهرزاده افزود: اگر بتوانیم از صنایع دستی فاخری که در نقاط مختلف ایران تولید میشود به عنوان نماد سوغات یا برای استفاده خانوادهها در فرایند روزمره زندگیشان استفاده کنیم، در رونق این صنعت مساعدت کردهایم.
رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران تصریح کرد: بخشی از صنایع دستی ما عامهپسند نیست یا معرفی عامهپسندی ندارد. همچنین به وجه کاربردی آن توجه نشده است. گردشگری و توریسم ۶ رکن اصلی دارد که یک بخش آن به هدایا و سوغات سفر مربوط میشود. در واقع اگر گردشگر به خرید و تهیه سوغات مبادرت نکند، سفرش به سرانجام نرسیده است. اگر این موضوعات را در کنار یکدیگر قرار دهیم صنایع دستی ما میتواند از جایگاه بالاتری برخوردار باشد.
جواهرزاده یادآور شد: نمایشگاه صنایع دستی باید چند هدف اصلی را دنبال کند. ۲ سال شرابط کرونایی کسب و کارهای مختلف اعم از صنایع دستی و گردشگری را با تعطیلی مواجه کرده است. در این ۲ سال مشکلاتی برای بخشی از کسب و کارها به وجود آمده که صنایع دستی هم از این وضعیت ضرر و زیان زیادی دیده است. یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه میتوانست بازگشت مجدد صنایع دستی به جریان رونق اقتصادی باشد.
وی ادامه داد: همچنین یکسری هنرهای صنایع دستی کشور در بخشی از شهرها و استانها کمتر شناخته شده و نیاز به معرفی بیشتری دارد. این نمایشگاه فرصتی برای عرض اندام همین صنایع کمتر شناخته شده است.
رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران گفت: همچنین نمایشگاه صنایع دستی فرصت مغتنمی برای پر کردن اوقات فراغت زائران و گردشگران ایجاد کرد. در حال حاضر مشهد در پیک سفر و ورود زائران به سر میبرد. خیلی اوقات انتقاد میشود که مشهد برای پر کردن اوقات فراغت زائران برنامهای ندارد؛ در حالی که نمایشگاه صنایع دستی میتوانست یکی از این برنامهها برای زائران باشد.
جواهرزاده عنوان کرد: شهرداری و مدیریت شهری مشهد باید در این خصوص تبلیغات لازم را در شهر انجام میدادند. با توجه به بودجههای محدود اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی انتظار نمیرود این سازمان نسبت به نصب بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر اقدام کند. معاونت صنایع دستی استان در حد توان خود در خصوص برگزاری نمایشگاه اطلاعرسانی خوبی داشته اما با تکصدایی نمیتوان این اتفاق را رقم زد. شهرداری مشهد، صداوسیمای استان و سایر مراکز اثرگذار باید به موضوع ورود کنند و دست به دست یکدیگر دهند تا در برگزاری چنین برنامههایی اطلاعرسانی لازم انجام شود.
نگاهها به صنایع دستی باید حمایتگر باشد
جواهرزاده ادامه داد: صنایع دستی نباید به فراموشی سپرده شود. نگاه به این بخش باید همراه با حمایتگری باشد. آییننامهها و ضوابطی در این خصوص تدوین شده که باید به آن پرداخته شود. به عنوان مثال در گذشته دستگاههای اجرایی ملزم شده بودند برای تهیه هدایا از صنایع دستی استفاده کنند. اگر میخواهیم برای خانواده و فرزندان خود هدیهای برای تولد و یا تقدیر از آنان بگیریم، چه اشکالی دارد از صنایع دستی استفاده کنیم. یک زمانی برای اینکه فرهنگ کتابخوانی در ایران باب شود، از کتاب برای هدیه و تقدیر استفاده میشد که نتیجه خوبی هم در پی داشت. این رویه در صنایع دستی نیز باید فرهنگسازی شود تا صنایع دستی به زندگی خانوار ایرانی بازگردد.
انتهای پیام