جعفر احسانی مهر درخصوص ابهامات مطرح شده درخصوص مالیات بر خانههای خالی در گفتوگو با ایسنا گفت: به موجب ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحات بعدی آن برای شناسایی خانههای خالی و همچنین نقش تنظیمگری نظام مالیاتی در بخش مسکن، وزارت راه و شهرسازی سامانهای به نام سامانه ملی املاک و اسکان کشور به منظور خوداظهاری و ثبت اطلاعات مالکیت راهاندازی و خانههای خالی شناسایی شده را برای ادامه مراحل قانونی به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است.
وی ادامه داد: بنابراین در صورت هرگونه تناقض در اطلاعات اعلامی در سامانه، افراد باید با مراجعه مجدد به سامانه ملی املاک و اسکان کشور، نسبت به اصلاح اطلاعات خود اقدام کنند تا این اطلاعات در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور نیز اصلاح شود.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی بیان کرد: سازمان امور مالیاتی کشور نیز اطلاعات واحدهای مسکونی خالی از سکنه را در درگاه ملی خدمات خدمات الکترونیک سازمان به آدرس my.tax.gov.ir بارگذاری و بر اساس آخرین اصلاحات و اطلاعات بروزرسانی کرده است.
احسانی مهر تصریح کرد: افراد مشمول ابتدا با مراجعه به این درگاه یک بار اقدام به ثبت نام کرده و پس از دریافت نام کاربری و کلمه عبور که به صورت پیامک برای مودی ارسال میشود، وارد پنل کاربری شده و گزینه "واحدهای مسکونی خالی از سکنه" را انتخاب کنند.
وی افزود: در این مرحله، در صورتی که فرد مشمول مالیات بر واحدهای مسکونی خالی باشد، لیست واحدهای مسکونی تحت تملک به وی نمایش داده شده و میتواند ضمن پذیرش مالیات و پس از صدور قبض توسط سیستم، نسبت به پرداخت آنلاین مالیات اقدام کرده یا اعتراض خود را به ثبت برساند.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی بیان کرد: در این مرحله برگ مطالبه مالیات برای مؤدیان صادر خواهد شد و در صورت تمایل به اعلام اعتراض، این فرصت برای متقاضیان از طریق سامانه وجود دارد؛ لذا نیاز به مراجعه حضوری به ادارات امور مالیاتی وجود ندارد.
احسانی مهر یادآور شد: در سال جاری تعداد ۱۰۲۶ خانه خالی به اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی اعلام شده که پس از پیگیری برخی از افراد مبنی بر عدم خالی بودن املاک مربوطه و اصلاح آن در سامانه وزارت راه و شهرسازی، این تعداد در حال حاضر به ۹۷۰ عدد تقلیل یافته است.
انتهای پیام