مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر:

سرایت‌پذیری زیر سویه "BA۵" اُمیکرون بیشتر از زیرسویه‌های دیگر است

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه از رنگ‌بندی زرد کرونایی شهرستان و احتمال اعمال محدودیت‌های هوشمند کرونایی با ورود به پیک هفتم کرونا در شهرستان، خبر داد.

علی پارسا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به رنگ‌بندی زرد کرونایی شاهین‌شهر و میمه و افزایش موارد کرونا مثبت و بستری در شهرستان، اظهار کرد: پیک ششم کرونا سویه اُمیکرون و زیر سویه‌های ba۱ و ba۲ بود، اما پیک هفتم با زیر سویه‌های  BA۵ و BA۴ خواهد بود که علائم آن شبیه اُمیکرون است، اما تنها تفاوت آن سرایت‌پذیری و واگیری بیشتر این زیر سویه در مقایسه با دیگر سویه‌هاست.

وی با بیان اینکه پوشش خوب واکسیناسیون در شهرستان و کشور سبب‌ساز عبور از پیک ششم با حداقل هزینه و تلفات جانی بود، افزود: تزریق دُز یادآور واکسیناسیون می‌تواند از ورود به پیک هفتم جلوگیری کند. به این منظور مراکز سرخوش شاهین‌شهر(در دو شیفت صبح و بعد از ظهر)، شهید یوسفیان گزبرخوار، مرکز میمه در بخش میمه با سبد کامل واکسن آماده واکسیناسیون و تزریق دُز یادآور به شهروندان است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین‌شهر و میمه با تأکید بر لزوم تزریق دُز یادآور واکسن کرونا به شهروندان بالای ۱۸ سال که شش ماه از تزریق آخرین دُز آنها گذشته است، تصریح کرد: الزام و تأکید بر تزریق دوز یادآور به سبب افزایش سطح ایمنی جامعه و جلوگیری از ورود به پیک جدید است که با ورود به آن و افزایش تقاضا برای دریافت واکسن دیگر مثمر ثمر نخواهد بود.

وی با اشاره به خطرات تزریق واکسن در دوران کومون کرونا به افراد، گفت: با ورود به پیک کرونا و ابتلای افراد یک خانواده سایر اعضای خانواده که به کرونا مبتلا نشده‌اند در دوران کومون کرونا قرار داشته و تزریق واکسن می‌تواند آسیب‌های بیشتری به این افراد وارد کند.

پارسا با اشاره به ورود شاهین‌شهر به رنگ‌بندی زرد کرونایی، خاطرنشان کرد: برای ثبات و عدم ورود شاهین‌شهر به شرایط نارنجی و قرمز کرونایی ضروری است چرخه واکسیناسیون تکمیل شود. همچنین شهروندان در اماکن سربسته و شلوغ، بانک‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی الزاماً از ماسک استفاده کنند و ادارات نیز از ارائه خدمات به افراد فاقد ماسک خودداری کنند. همچنین در صورت ورود به شرایط حادتر، محدودیت‌های طرح هوشمند کرونا در قالب پیشگیری و کنترل اعمال خواهد شد.

وی با اشاره به تصورات ذهنی مردم از عوارض واکسن کرونا، تصریح کرد: در واکسن کرونا تا کنون هیچ عارضه جانبی حادی شناسایی نشده است و برخی عوارض قبل از واکسن کرونا نیز وجود داشته و مختص تزریق واکسن کرونا نیست.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و ومیمه در پاسخ به شائبه ارتباط میان فرارسیدن تاریخ انقضا واکسن‌ها و ترغیب مردم به تزریق دُز یادآور، گفت: دولت با پرداخت هزینه، واکسن را تأمین و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده است و اگر نگرانی از پیک هفتم و بروز خسارات جبران‌ناپذیر مالی و جانی آن وجود نداشت هیچ توصیه‌ای برای تزریق دُز یادآور کرونا نمی‌شد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۶ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401042617744
  • خبرنگار :