یاور قربانینسب در گفتوگویی با ایسنا دربارهی راز ماندگاری سرودها، بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان این آثار پرداخت و تاکید کرد: درست نیست که ما به علت نداشتن سالن، نتوانیم تمرین کنیم و حتی مجبور شویم در پارک تمرین کنیم. بهتر است به جای این لوح تقدیرها، از ما حمایت کنند.
او در ادامه به معضل کپیبرداری سرودها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر گروه سرودهای زیادی داریم که اکثرا کارهایشان کپی از یکدیگر است؛ مثلاً چند هفته قبل در برنامهای که در حضور رییس جمهور در حسینیه جماران برگزار و از شبکه دو پخش شد، سرودی که اجرا شد، کار گروه ما بود. در چنین مواردی اسم شاعر و آهنگساز را تغییر میدهند و پیگیری هم کار به جایی نمیبرد. با پیش رفتن کپی کاری در ساخت سرود، وضعیت امروز سرودها به لحاظ کیفی چندان هم عجیب نیست.
قربانینسب تصریح کرد: امروزه هر کسی بخواهد میتواند چند دست لباس یک دست بر تن چند نوجوان بپوشاند، سرودی را پیدا کنند و تا حدی تغییر دهند و حتی در تلویزیون اجرا کنند. اگر سرود با همین روند جلو برود، چند سال دیگر مردم از آن استقبال نخواهد کرد؛ چراکه با خود میگویند، این گروهها هنری ندارند و تنها کار هم را کپی میکنند.
در این زمینه بخوانید:
آهنگ مبارزه و همراهی یک ملت در سرودهایش متجلی است
خلق سرودهای ماندگار پول و خلاقیت نیاز دارد
او عنوان کرد که وقتی گروههای سرود کار یکدیگر را کپی میکنند، به کودکان و نوجوانهایی که اعضای آنها هستند میآموزند که به راحتی میتوانند دسترنج یکدیگر را بدون اجازه استفاده کنند.
قربانی نسب با بیان اینکه سرود وضعیت خوبی ندارد، درباره راهکاری که میتواند به ساخت آثار باکیفیت منجر شود، گفت: باید از موسیقیدانهای خوب و سابقهدار استفاده کرد و البته افراد مستعد را آموزش داد و آهنگساز جدید تربیت کرد. خوب نیست که این همه کار ساخته شود، تولید سرود به هر قیمت و با هر موضوعی درست نیست. تنها باید در حد نیاز کار تولید کرد. همچنین باید برای گروههایی که بااستعداد هستند هزینه کرد.
انتهای پیام