خاتمه طرح نوآورانه "فرمولاسیون و تولید آفتکش گیاهی سنک عناب"

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: این طرح پژوهشی با همکاری مشترک گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی و پژوهشکده گیاهان دارویی انجام شد.

مهدی ابراهیمی در گفت و گو با ایسنا خراسان جنوبی، گفت: هدف از اجرای این طرح نوآورانه را دستیابی به فرمولاسیون یک آفتکش گیاه پایه برای کنترل آفت سنک عناب در استان خراسان جنوبی عنوان کرد. 

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه سنک عناب یکی از مهمترین آفات عناب در استان خراسان جنوبی است که منجر به کاهش عملکرد کمی و کیفی این محصول استراتژیک در سال های اخیر شده است، افزود:  فرمولاسیون بدست آمده در این طرح منجر به کنترل بیش از 98 درصدی این افت در شرایط آزمایشگاهی شده است و انجام مطالعات تکمیلی می تواند آنرا به یک فرمولاسیون تجاری تبدیل کند. 

سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و مجری طرح پژوهشی "فرمولاسیون و تولید آفتکش گیاهی سنک عناب"گفت: از واحد خراسان جنوبی و دکتر داراب یزدانی از پژوهشکده گیاهان دارویی مجریان این طرح پژوهشی بوده اند و این طرح پژوهشی با همکاری دکتر سعید مودی، دکتر فرزانه نباتی، مهندس محسن پویان، دکتر سمیه الوانی و مهندس فرزانه جوکار شوریجه اجرا شده است.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از رسالت هایی که جهاد دانشگاهی از سال های گذشته انجام می‌دهد، کار و انجام تحقیقات بر روی محصولات استراتژیک استان است. 

ابراهیمی اظهار کرد: مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی مجموعه‌ای با مساحت حدود 140 هزار متر مربع است که هدف از احداث آن تحقق برنامه‌های پژوهشی، تحقیقاتی، گردشگری، اشتغال‌زا و مؤثر در شکوفایی پتانسیل‌های بالقوه استان در حوزه گیاهان دارویی در است.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: عمده فعالیت‌های مجتمع تحقیقات جهاد دانشگاهی در درجه اول روی محصول عناب، زرشک و زعفران بوده و بعد نسبت به سایر گیاهان دارویی که در استان به عنوان یک مزیت شناخته می‌شود، انجام شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۲ تیر ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401042214912
  • خبرنگار : 50026