فقدان امکانات مالی مهم‌ترین مانع تجاری‌سازی

مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز مهم‌ترین موانع تجاری‌سازی را فقدان امکانات مالی جهت پشتیبانی و نبود پرسنل متخصص به‌ ویژه کارکنان مورد استفاده برای فروش و ترفیع محصولات نوآوری با داشتن دانش فنی خوب عنوان کرد.

مجید عاقل در سمینار تخصصی تجاری‌سازی محصول و ارائه به بازار در کاشمر که به همت مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز اداره میراث فرهنگی شهرستان و با حضور هسته‌های نوآور مستقر در مرکز و جمعی از فعالان در حوزه صنایع‌ دستی شهرستان روز گذشته، ۲۰ تیر، برگزار شد، رفع چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر تجاری‌سازی محصول را ضروری دانست.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط حساس کشور گفت: این سمینار با هدف ارائه تعدادی راهکار برای ورود محصول به بازار و توانمندسازی افراد در زمینه پرزنت، بازاریابی و فروش محصول برگزار شد.

مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز خاطرنشان کرد: یک شرکت دانش‌بنیان به عنوان یک مجموعه حقوقی و با قرارگیری در یک ساختار اقتصادی اجتماعی برنامه‌ریزی شده، شکل سازمانی می‌پذیرد و با استفاده از دانش نیروی انسانی متخصص و ساختار پویای سازمانی به تولید محصولات و ارائه خدماتی با قابلیت‌های نوآوری، ثروت‌آفرینی و جهش‌زا می‌پردازد؛ بنابراین حمایت مادی و معنوی از این شرکت‌ها ضرورت دارد.

وی بیان کرد: ارتقای دانش در حوزه تخصصی یک شرکت دانش‌بنیان خود یک نوآوری در آن شرکت بوده و نتایج آن شامل ایجاد وجه تمایز در محصول ارائه خدمت شرکت در سطح بازار هدف و ارتقای دانش بومی و بهبود سطح توسعه یافتگی در سطح ملی مورد توجه است.

عاقل افزود: وجه تمایز شرکت‌های دانش‌بنیان نوآوری در فرآیند و محصول است که اگر چه نوع خدمت به لحاظ اندازه آن کوچک است اما سطح اثر آن وسیع و عنصر حیات آن دانش(تخصص علمی و مهارت علمی) است. از این رو علاوه بر تولید محصول یا ارائه خدمت تولید دانش و دانش‌افزایی هم به عنوان یک موضوع حائز اهمیت مورد توجه است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۲ هسته فناور مستقر در مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز که اغلب آن‌ در مسیر دانش‌بنیان شدن قرار دارد، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌ها و موسساتی حقوقی است که با ایجاد کسب و کار دانش‌محور به منظور تبدیل پایدار دانش به ثروت تشکیل شده و فعالیت‌های اقتصادی آن‌ مبتنی و همراه با فعالیت‌های تحقیق و توسعه در زمینه فناوری‌های نو و پیشرفته است و به توسعه اقتصاد دانش‌محور در جامعه کمک می‌کند.

عاقل همچنین به چالش‌های عمومی تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان بر توجه ویژه به بخش بازاریابی و مالی شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: چالش‌های موجود بر سر راه تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان قوانین و مقررات، عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تکنولوژیکی، مالی، بازاریابی، اندازه بازار، منابع انسانی، ساختار سازمانی، دانش و مهارت است که دنبال رفع این چالش‌ها هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی کاشمر در این سمینار با اشاره به توانمندی شهرستان و ظرفیت هنرمندان منطقه در زمینه‌های مختلف افزود: حوزه صنایع‌دستی و سوغات اگر بخواهد در بازار ورود یابد و بهتر نمود داشته باشد، نیاز به بهره‌مندی از ادبیات مناسب تجاری دارد و باید برای تجاری‌سازی محصولات اقدامات پرثمری انجام گیرد.

رضا یوسفی گفت: تجاری‌سازی از معرفی محصول و بسته‌بندی و... تا تکنیک قیمت‌گذاری را شامل می‌شود که باید فعالان عرصه بازار با این ادبیات آشنایی داشته باشند.

وی اظهار کرد: هر لحظه بازار و ادبیات آن و سازوکار مناسب برای آن متفاوت می‌شود؛ همان‌طور که در سال‌های درگیر کرونا مسیرهایی که فرد برای تجاری‌سازی طی می‌کرد، عوض شد؛ بنابراین لازم است همه مشاغل خود را با تغییرات بازار به‌ روز کنند و داده‌های به‌ روزی در زمینه تجاری‌سازی داشته باشند.

یوسفی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته دوره‌های بسته‌بندی صنایع‌ دستی و تجاری‌سازی آن و سوغات در شهرستان برگزار شد، خاطرنشان کرد: این دست رویدادها برای هنرمندان و صنعتگران و حتی واسطه‌ها تاثیر خوبی دارد و تداوم این جریانات در راستای تقویت و دانش‌افزایی آنان نقش مهمی ایفا می‌کند.

در این سمینار سجاد صالح پور، مشاور و مدرس تجارت الکترونیک نیز به بیان راهکارهایی در خصوص ورود محصول به بازار و توانمندسازی افراد برای فروش محصول پرداخت.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ تیر ۱۴۰۱ / ۰۱:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401042113869
  • خبرنگار :