/اخلاق در پژوهش؛ سه سال پس از قانون‌مند شدن/

کرونا و تاثیر آن در تخلفات پژوهشی/بخشی از تخلفات ناشی از ناآگاهی پژوهشگران است

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با بیان این‌که با افزایش تعداد محققان و پژوهشگران، تزاحم در مسائل پژوهشی نیز بالاتر می‌رود، گفت: بخشی از تخلفات پژوهشی ناشی از عدم آگاهی پژوهشگران است و جلوگیری از این نوع تخلفات نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

دکتر بابک شکری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پرونده‌های کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه شهید بهشتی گفت: از تابستان ۱۴۰۰ با توجه به مصوبه وزارت علوم، کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه به کارگروه اخلاق در پژوهش تبدیل شد و در مقایسه با سال گذشته شاهد بودیم که امسال تعداد پرونده‌های تخلفات کمی بیشتر شده است.

وی این افزایش را اجتناب‌ناپذیر دانست و توضیح داد: به طور کلی با افزایش تعداد محققان و پژوهشگران، تزاحم در مسائل پژوهشی نیز بالاتر می‌رود. فرض کنید که در یک خیابان تعداد ماشین‌ها و تردد آن‌ها کم است، تزاحم نیز کم‌تر می‌شود، ولی وقتی تعداد بیشتر می‌شود، تزاحم و برخوردها بیشتر می‌شوند. بر همین اساس از سال‌های گذشته نیز مشخص بود که بالا رفتن تعداد محققان و پژوهشگران، تبعات خاص خودش را خواهد داشت و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است، اگر چه که شرایط همه‌گیری کرونا نیز بی‌تاثیر نبوده است.

تخلفاتی که به خاطر عدم آگاهی اتفاق می‌افتند

شکری، بخشی از تخلفات پژوهشی را ناشی از عدم آگاهی پژوهشگران دانست و گفت: جلوگیری از این نوع تخلفات نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و دانشگاه موظف است که افراد را با این موارد آشنا کند و این کار در حال انجام است. برخی از موارد که به صورت مرزی و ناشی از ناآگاهی است، امیدواریم در درازمدت و با فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی، کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به عدم حضور دانشجویان در دانشگاه طی دوره کرونا و تاثیر آن در افزایش تخلفات، گفت: نبود اجتماع علمی در این خصوص تاثیرگذار است و انتقال اطلاعات بخوبی بین افراد صورت نمی‌گیرد، به همین دلیل ممکن است تخلفات ناشی از ناآگاهی، افزایش یابد. یکی از تبعات عدم حضور دانشجویان این است که آن‌ها نتوانستند با رفتارهای معتبر حرفه‌ای علمی به دلیل عدم حضور در محیط، آشنا شوند.

قرار دادن یک واحد الزامی اخلاق در پژوهش برای دانشجویان

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی به تدوین دستورالعمل توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه اشاره کرد که هدف آن آشنایی این دانشجویان با مفاهیم اساسی مورد نیازشان در زمینه‌هایی مانند اخلاق پژوهش، مهارت حل مساله، HSE، علم‌سنجی، اخلاق زیستی و تجاری‌سازی و ....است و توضیح داد: این مفاهیم به‌صورت واحدهای درسی مجازی ارائه می‌شود و گذراندن آن‌ها الزامی است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۰ تیر ۱۴۰۱ / ۰۷:۰۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1401042013124
  • خبرنگار : 30165

برچسب‌ها