علیرضا صداقت در گفتوگو با ایسنا در خصوص روند ثبت شکایات از پزشکان تصریح کرد: روند شکایت از دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی شروع میشود. فردی که از پزشک یا مرکز درمانیای شکایت دارد، به دادسرا مراجعه کرده و شکایت خود را تحویل دبیرخانه میدهد و باید برای ثبت شکایت مبلغی معین شده را پرداخت نماید. این مبلغ برای هزینههای کارشناسی، برگزاری جلسات کارشناسی، دعوت کارشناس و هزینههای لوازم تحریر مورد مصرف است. کارشناسان باید از خارج سازمان نظام پزشکی دعوت شوند.
وی ادامه داد: سپس دادیار پرونده را تشکیل میدهد، سوالات را از فرد شاکی و متشاکی میپرسد. پرونده با اظهارات شاکی، متشاکی، کارشناس و افراد متولی کامل میشود و به هیات بدوی میرود. پس از آن مراحل قانونی رسیدگی به شکایات پیگیری میشود.
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد درباره هزینههای شکایات بیان کرد: ثبت شکایت در خصوص عدم رعایت شئونات و اخلاق حرفهای و دریافت وجه خارج از تعرفه توسط کادر درمان یا مراکز درمانی، رایگان انجام میشود. هزینه شکایت از خدمات سرپایی ۱۹۱ هزار تومان و ثبت شکایات و انجام کارشناسی در دادسرا ۶۳۷ هزار تومان است.
صداقت در پاسخ به چرایی هزینه بالای ثبت دادرسی گفت: این مبالغ برای هزینههای دادرسی و همچنین برای جلوگیری از شکایتهای بیربط و اضافی تنظیم شده است. با توجه به اینکه هزینهها از طرف سازمان مرکزی تهران اعلام میشود، سازمانهایی مثل نظام پزشکی مشهد در این زمینه نقشی در قیمتگذاری ندارند. از طرفی این مبالغ بر مبنای قیمت تمام شده خدمات و لوازم و مواد مصرفی تعیین شده است.
وی در خصوص افرادی که توانایی پرداخت هزینه ثبت شکایت را ندارند، گفت: ما کمیتهای داریم به نام کمیته اخلاق، که اگر برای ما محرز شود شاکی توانایی پرداختن هزینه را ندارد و شکایتش بهجاست، پرونده بدون هیچ هزینهای وارد کمیته اخلاق میشود و ما بدون دریافت هیچ هزینهای پیگیر شکایت فرد شاکی میشویم.
رئیس نظام پزشکی درباره تعداد شکایت از پزشکان در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: از حدود ۷۰۰ پزشک در سال ۱۴۰۰ شکایت شده است و از این موضوع برای تقریبا حدود ۱۴۰ پزشک رای محکومیت صادر شده است. یعنی حدود ۲۰ درصد شکایات منجر به محکومیت شده است.
انتهای پیام