مسعود مهدویانفر صبح امروز شنبه، ۱۱ تیر در سومین نشست نخبگانی از سلسله نشستهای تفکر پیشگیرانه با موضوع اعتیاد و سیاستگذاریهای شهری که در سالن سمینارهای کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد با قدردانی از تلاش همه نهادها در مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر، اظهار کرد: مبارزه با پدیده شوم مواد مخدر برای ایران اسلامی تاکنون، بیش ۳۸۰۰ شهید جان بر کف و ۱۲ هزار جانباز بر جای گذاشته، بنابراین توجه به ابعاد مختلف این مسئله از هر جهت ضروری به نظر میرسد.
وی با مقایسه سیاستگذاریهای حوزه مبارزه با مواد مخدر پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تاثیر دنبالهدار برخی سیاستها در شکلگیری فرهنگ اجتماعی، ادامه داد: ایران چند نسل از سیاست های مبارزه با مواد مخدر را از سر گذرانده است، از سال ۱۲۸۵ که نخستین قانون تحدید کشت تریاک در کشور تصویب شد و حتی پس از انقلاب عمده سیاستها در حوزه زیر ساختها بوده است، اما به خصوص پیش از انقلاب سیاستهای ضد و نقیض درباره مواد مخدر وجود داشته تا جایی که در دورهای حتی تریاک به.صورت کوپنی در کشور توزیع میشده است.
تلاش ایران در مبارزه با مواد مخدر مورد تمجید UNODC
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اعتقاد به اینکه بخشی از فرهنگ زمینهای مردم هنوز هم از سیاستهای متناقض تاثیر میپذیرد، درباره سیاستهای مقابله ای پس از انقلاب، خاطر نشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران همیشه با مواد مخدر در حال مبارزه بوده و گواه آن نیز تجلیل همیشگی UNODC (دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل) بوده است.
مهدویانفر ادامه داد: نظام بین الملل اصولا بسیاری از اقداماتی که در کشور ما انجام میشود را به رسمیت نمیشناسد، یا به شکلی ضد و نقیض درباره آن اظهار نظر میکند، اما یکی از تلاشهایی که همیشه مورد تاکید و تقدیر جامعه جهانی قرار گرفته تلاش ایران در مبارزه و مقابله با اعتیاد و مواد مخدر است، موضوعی که حتی در نشست اخیر دورهای روسای کشورها از جمله رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل باز هم مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت.
وی با اشاره به موقعیت حساس جغرافیایی ایران در مواجهه مکرر با حجم زیادی از مواد مخدر تصریح کرد: ۸۵ درصد تریاک جهان در افغانستان و در همسایگی ایران تولید میشود و بر اساس آخرین آمار دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل، میزان تولید تریاک از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ با حدود ۶۰ درصد افزایش از ۴۸۰۰ تن به ۷۶۰۰ تن رسیده و این در حالی است که افغانستان نزدیک به دو دهه است که توسط دولتهایی با شعار و ادعای مبارزه با مواد مخدر اداره میشده است.
۶۰ درصد تریاک افغانستان از ایران میگذرد
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اعلام اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد تولید افغانستان از مسیر معروف بالکان و از ایران میگذرد، ادامه داد: مسیر معروف بالکان، انتقال مواد مخدر را از ایران به ترکیه و سپس اروپا انجام میدهد و پلیس مواد مخدر نیز در بهترین سال کشفیات خود تنها قادر به کشف هزار تن از چهار هزار تن مواد مخدری است که به روش های مختلف از افغانستان به ایران وارد میشود و بخشی از بقیه این مقدار نیز صادر و بخشی نیز در کشور رسوب میشود.
مهدویان فر با تاکید دوباره بر اینکه مبارزه، مقابله و تقویت زیر ساخت بهترین راه کار مقابله با مواد مخدر است، درباره ضریب شیوع انواع مواد مخدر در کشور توضیح داد: بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده که مربوط به سال ۱۳۹۵ است، نرخ شیوع اعتیاد در کشور ۵.۳ درصد و متناسب با نرخ جهانی آن یعنی ۵.۴ درصد برای قشر سنی ۱۵ تا ۶۴ سال بوده است.
نرخ شیوع اعتیاد در کشور ۲.۴ درصد
وی با اعلام اینکه نرخ شیوع اعتیاد در استان اصفهان ۲.۴ درصد است، هشدار داد: این درصد اگر در جمعیت ۵.۵ میلیونی استان اصفهان ضرب شود، قطعا عدد قابل توجه و نگران کننده است، ضمن اینکه تحقیقات نشان داده که برای اعتیاد، درمان دارویی نیز چندان پاسخگو نیست گر چه نباید از تلاشهای برخی سازمان های مردم نهاد و گروه های همپا برای درمان اعتیاد چشم پوشی کرد.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اعتقاد به اینکه برای درمان اعتیاد تنها و تنها یک گزینه پیش روی دغدغه مندان این حوزه وجود دارد، ادامه داد: پیشگیری و در کنار آن انطباق سیاست گذاری های کلی تنها راه ممکن برای مبارزه با مواد مخدر است، یک پژوهشی آسیب شناسانه در خلال سال های ۷۵ تا ۹۵ که در قالب یک رساله دکتری منتشر شد نشان داد بخش مهمی از سیاست گذاریهای کلان، در سرنوشت مبارزه با مواد مخدر تا چه حد تاثیر گذار بوده است.
بودجه حوزه اعتیاد فقط ۱۱ درصد!
مهدویانفر در عین حال با انتقاد از رویکرد پیشگیرانه در سیاستگذاریها، تصریح کرد: گاه در کشور پیشگیری چیزی بیشتر از یک جمله یا شعار تزئینی نبوده، بهطوری که مثلا در بهترین سال، بودجه تخصیصی ستاد مبارزه با مواد مخدر به حوزه اعتیاد ۱۱ درصد بوده، اگر چه در مبارزه ریشهای با مواد مخدر بحث نیروی انسانی، محتوا سازی و گستردگی محتوا نیز باید مورد تاکید قرار گیرد.
وی اضافه کرد: حتی دیده شده که بودجه حوزه اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر در برخی سالها به چهار درصد نیز رسیده در حالی که اگر به دنبال مبارزه منطقی با موضوع هستیم باید ضمن توجه به دیگر بخش های ستاد، بودجه حوزه اعتیاد با رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی همراه شود، چون یک ریال هزینه کردن در بخش پیشگیری بیشتر از ۷۰ ریال هزینه برای مبارزه و درمان و مقابله است.
شهرداریها از نهاد خدماتی به نهاد اجتماعی تبدیل شوند
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با یادآوری انتظار رهبری از شهرداریها، با طرح این پرسش که نهاد یعنی چه و نهاد اجتماعی یعنی چه، گفت: مقام معظم رهبری در فرازی از سخنان خود درباره شهرداریها گفتهاند، شهرداری فقط ساخت و ساز نیست و شهرداری ها باید از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی بدل شوند، حال سوال این است که نهاد یعنی چه و نهاد اجتماعی چیست؟
مهدویان فر ادامه داد: درست است، رسیدگی به امور خدماتی، زیبا سازی شهری، فضای سبز، خیابان کشی و حمل و نقل بر عهده شهرداری ها است اما خواسته رهبری این است که شهرداری در کنار رسیدگی به این امور یک نهاد اجتماعی هم باشد چون بر اساس ماده ۸۵ برنامه ششم توسعه اعتیاد بالاتر از طلاق، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و و آسیب های حوزه کودکان در صدر آسیب های اجتماعی قرار گرفته که باید برای مبارزه با آن فکری اندیشیده شود.
انحلال کمیسیون اجتماعی شورای شهر اشتباه بود
وی با انتقاد از انحلال کمیسیون اجتماعی و ادغام آن در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، خاطر نشان کرد: کمیسیون اجتماعی می توانست به طور جدی تری مشکلات و مسائل حوزه شهری را مورد بررسی قرار دهد حال امیدواریم در پاسخ به مطالبه رهبری در بحث توجه ویژه به چالش های اجتماعی و تبدیل مدیریت شهری به یک نهاد اجتماعی این سیاست اصلاح شود.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اشاره به خطر در کمین محیط های بی دفاع شهری در گسترش آسیب های اجتماعی در شهر و استان گفت: بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها به صراحت عنوان کرده که شهرداری ها باید در راستای ایمن سازی محیط شهری، تدابیر ویژه ای را برای رفع خطر اتخاذ کند، این همان چیزی است که امروزه از آن به عنوان فضاهای بی دفاع شهری یاد می شود، محیط هایی که بخش عمده ای از تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر نیز در همین محل ها انجام می شود.
مسئول سامان دهی نقاط بی دفاع شهری شهرداری ها است
مهدویان فر با تاکید بر اینکه شناسایی، بهسازی و اصلاح فضاهای بی دفاع شهری بر اساس قانون بر عهده شهرداری ها است، ادامه داد: بر اساس آمارها هزار نقطه بی دفاع شهری در استان اصفهان وجود دارد و در اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان نیز برای بهسازی این اماکن ایجاد یک سامانه جامع در نظر گرفته شده است تا همراستا با اقدام شهرداری ها برای شهر، استانداری نیز برای تسریع این هدف در استان حرکت کند.
وی در عین حال توجه به موضوع حاشیه نشینی را هم در کنار احیای بافت فرسوده شهری پر اهمیت خواند و تاکید کرد: جایگزینی یکی از شش استراتژی پیشگیری است، به طوری که اگر انسانی را از کاری منع می کنیم راه کار جایگزین آن را نیز به او معرفی کنیم و در این بین غنی سازی اوقات فراغت، افزایش نشاط شهری با تفریحات سالم، ارزان و هیجانی جزو وظایفی است که بر عهده شهرداری ها قرار داده شده است.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با طرح این پرسش که ظرفیتهای موجود تا چه حد با نیاز شهری منطبق است، خاطر نشان کرد: البته که شهرداریها تا این لحظه برای رسیدن به شهر شاد گام هایی برداشته اند اما باید در کنار سازمان های مردم نهاد، ادارات کل ورزش و جوانان و نیز هیات ورزش های همگانی برای رسیدن هر چه بیشتر به این مهم تلاش کرده و بستر سازی کنند.
انتهای پیام