به گزارش ایسنا به نقل از کاردوک، طرح توجیهی (Feasibility Study) یک مطالعه است که توسط یک تیم متخصص انجام میشود و در آن ابعاد مختلف پروژه از لحاظ فنی، مالی ، اقتصادی بازار مورد بررسی قرار میگیرد این مطالعه به صاحبان بنگاه در تامین پارامترهای شفافتر برای تصمیمگیری با ریسک کمتر کمک میکند تا بتواند براساس برآرودها و فرایندهای اجرایی پیادهسازی پروژه در زمان طراحی، ساخت و اجرا مدیریت کامل داشته باشد. در حقیقت طرح توجیهی نه تنها بررسی وضعیت گذشته و حال است بلکه نقشه راه آینده برای هر بنگاه اقتصادی در راهاندازی طرحهای جدید یا توسعه کسب و کار موجود میباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.
مبانی تهیه طرح توجیهی (Feasibility Study)
در حقیقت مبنای تهیه طرح توجیهی ضمن تکیه بر مدلهای استاندارد به تجربه اعضا تیم تهیهکننده، دادههای آمار و اطلاعات مورد نیاز و تجربه حاصل از کسب و کارهای یا پروژههای راهاندازی شده بستگی دارد. هر چقدر تیم تهیهکننده در زمینه پروژه متخصصتر باشند، برآرودهای طرح توجیهی به واقعیت نزدیکتر خواهد بود. در نتیجه تهیه طرح توجیهی توسط یک تیم متخصص از اهمیت بالایی برخوردار است. کاردوک با بهرهمندی از یک تیم متخصص در حوزه کسب و کار آماده خدمترسانی به تمامی صاحبان بنگاههای اقتصادی میباشد. برای آشنایی بیشتر با مشاوره کسب و کار کاردوک کلیک کنید.
گامهای تهیه طرح توجیهی
تهیه طرح توجیهی باید در سه گام اصلی طی شود که عبارت است از:
- مطالعات بازار (Market Study)
- مطالعات فنی (Technical Study)
- مطالعات مالی و اقتصادی (Economic Study)
که هر کدام را در ادامه بررسی کردهایم.
بخش اول تهیه طرح توجیهی: مطالعات بازار (Market Study)
در این بخش از طرح توجیهی به مکان یابی و بررسی کامل منطقه محل اجرای و راهاندازی پروژه پرداخته میشود. و بر اساس آن عرضه و تقاضای محصول یا خدمات ارزیابی میشود. هدف این مطالعات، شناسایی بازار هدف پروژه، تحلیل دقیق (از جمله سیاستهای مدیریتی و …)، شناسایی فرصت و تهدیدهای موجود در منطقه، عوامل کاهش ریسک در اجرای پروژه میباشد. به طور کلی میتوان گفت که هدف از انجام تحقیقات بازار بررسی و پیشنهاد پتانسیلهای ارزش آفرین و تولید ثروت موجود در منطقه جهت اطمینان یافتن سرمایهگذار برای سرمایهگذاری در منطقه پروژه بر اساس نیاز میباشد. علاوه بر موارد ذکر شده خروجی تحقیقات بازار به منظور اطلاعات اولیه برای انجام مطالعات فنی به کار گرفته میشود. به طور کلی میتوان گفت که در این بخش از نگارش طرح توجیهی و امکان سنجی موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرد:
1-1- شناخت محیط و منطقه پروژه
شناخت مزیتها و موقعیت جغرافیایی و مکان اجرای پروژه
بررسی شاخصهای جمعیتشناختی منطقه اجرای پروژه
بررسی پتانسیلها، زیرساختهای مورد نیاز و امکانات رفاهی و تفریحی در منطقه
بررسی دسترسیهای پروژه از طریق شریانهای اصلی و وسایل حمل و نقل عمومی
2-1- مطالعه کاربری و پروژههای تاثیرگذار منطقه
بررسی مشخصات، ویژگیها، امکانات و … پروژههای فعال در حال احداث رقیب در منطقه پروژه
تحقیقات بازار و بررسی سیاستهای قیمتگذاری
بررسی قیمت محصولات پروژههای مشابه در منطقه
بررسی موقعیت مکانی پروژه نسبت به منطقه پروژههای موفق و شاخص
تدوین نقشه قیمت منطقه (price map)
3-1- بررسی وضعیت جمعیت و مسکن
بررسی شاخصهای جمعیتی و بازار زمین و مسکن و عوامل تاثیرگذار بر آن در منطقه، حجم معاملات، قیمت و شاخصهای آمار موثر بر احداث پروژه
4-1- بررسی بازار عرضه و تقاضا
بررسی روند تولید و واردات در سنوات گذشته تاکنون
بررسی میزان مصرف و صادرات در ستوان گذشته تاکنون
موازنه عرضه و تقاضا براساس پیشبینی روند تولید و مصرف در سنوات آینده
5-1- جمعبندی مطالعات بازار و ارائه پیشنهادها
تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای موجود (swot) پروژه
برآورد بازار هدف پروژه
برآورد عرضه و تقاضای پروژه
بخش دوم : مطالعات فنی (Technical Study)
مطالعات فنی به بررسی توجیهپذیر بودن پروژه از لحاظ فنی میپردازد و شامل مطالعات ویژگیها و مشخصات فی پروژه بر اساس نتایج توسعه داده شده مطالعات بازار میباشد. هدف از مطالعه فنی پروژه بررسی توجیهپذیری و امکان اجرای آن از دید فنی است. این بخش از طرح توجیهی شامل موارد زیر میباشد:
1-2- بررسی پروژه
- بررسی محصول ویژگیها و استانداردهای طرح،
- بررسی فرایندهای تکنیکال، ظرفیتهای اسمی وعملیات مرتبط با محصولات طرح
- بررسی ساختارها فیزیکی و انسانی و مدیریتی پروژه
- موقعیت مکانی پروژه
- جدول سطوح پروژه
- پلان طبقات پروژه
- تصاویری از منطقه
- 2-2- تدوین برنامه فروش پروژه
- برآورد استراتژی فروش در پروژه
- برآورد قیمت فروش پروژه به تفکیک طبقات
- تعیین نظام پرداخت پروژه
3-2- برآورد هزینههای پروژه
- هزینه زمین و محوطه سازی پروژه
- هزینه قبل از بهرهبرداری شامل مجوزهای شهرداری، نظارت، مشاوره و …
- هزینه ساخت تاسیات تجهیزات و ماشینآلات پروژه
- هزینه مالی ثابت و متغیر پروژه
- هزینه تجهیز دفتر فروش
بخش سوم: مطالعات اقتصادی (Economic Study)
در هر پروژهای باید بر اساس میزان هزینههای ثابت و متغیر (هزینههای ساخت، مواد، عوارض و …) سودآوری پروژه را ارزیابی کرد. مطالعات و امکان سنجی اقتصادی این امکان را میدهد تا با ارایه میزان سودآوری پروژه و تجزیه و تحلیل ریسکهای موجود و شاخصهای اقتصادی تصمیم مناسب گرفت. در این بخش از نگارش طرح توجیهی موارد زیر مطرح میگردد:
3- 1 برآورد اولیه از اقتصاد کلان پروژه بدون در نظر گرفتن ارزش زمانی پول
در این بخش تهیه طرح توجیهی اطلاعات اولیه پروژه که برای شروع ضروری هستند، باید به دست آید.
- تخمین و محاسبه متراژ زمین و زیر ساختهای مورد نیاز
- تخمین مدت زمان ساخت
- محاسبه هزینههای اجرای پروژه
- محاسبه هزینههای احتمالی برای تامین سرمایه
- قیمت زمین
- بررسی کاربریهای مختلف پروژه
- محاسبه کل درآمد حاصل از فروش
- تخمین هزینههای مربوط به ارزیابی، تبلیغ و فروش
- محاسبه کل هزینههای پروژه
- محاسبه سود خالص و نرخ بازده سرمایهگذاری
- محاسبه نرخ بازگشت سرمایه پروژه (ROR)
2-3- جریان نقدی خروجی پروژه (Cash Out Flow)
- محاسبه جریان نقدینگی با توجه به اقساط
- محاسبه جریان نقدی بابت تامین سرمایه
- محاسبه جریان نقدی هزینه عوارض ساخت
- محاسبه جریان نقد هزینههای ساخت متناسب با تورم
- محاسبه جریان نقدی خروجی از پروژه
3-3- جریان نقدی ورودی پروژه (Cash In Flow)
- ارائه میزان عرضه و فروش با توجه به قیمت روز
- محاسبه درآمد طبق کاربریهای مختلفی مطابق برنامه فروش
- مشخص کردن روند دریافت اقساط، درصد و نقدینگی حاصل از فروش
- مشخص کردن کل درآمد حاصل از پروژه
4-3- جریان نقدی خالص پروژه (Net Cash Flow)
جریان نقدی خالص پروژه به همراه جریان نقدی خالص تجمعی، جریان نقدی خالص ارزش فعلی پروژه و جریان نقدی ارزش فعلی خالص تجمعی پروژه
5-3- محاسبه شاخص های اقتصادی پروژه
در این بخش تهیه طرح توجیهی با استفاده از روشهای خاص اقتصاد مهندسی سودآوری پروژه با در نظر داشتن برخی شاخصها به شرح زیر انجام میشود.
- ارزش فعلی خالص درآمدهای پروژه
- ارزش فعلی خالص هزینههای پروژه
- ارزش فعلی خالص (NPV) پروژه
- نرخ بازده داخلی (IRR) سالانه پروژه
- شاخص سودآوری پروژه PI و نسبت منافع به مخارج B/C
- نرخ بازده داخلی تعدیل شده (MIRR) سالانه پروژه
- مقدار سرمایه اولیهای که تا پایان کار بدون توقف لازم است
- محاسبه نقطه سربهسر پروژه (Break-Even Analysis)
- دوره بازگشت سرمایه عادی (NPP)
- دوره بازگشت سرمایه پویا (DPP)
3- 6- تجزیه و تحلیل ریسکهای اقتصادی پروژه (Economic Risk Analysis)
محاسبه ریسکهای اقتصادی یکی از مهمترین پارامترها در برآورد سودآوری پروژه است. با در نظر داشتن ریسکهای منفی که آنالیز حساسیت گفته میشود، میتوان از امنیت اجرایی پروژه اطمینان حاصل نمود. برای این منظور سه شاخص باید در نظر گرفته شود.
- اندازهگیری ریسک کاهش قیمت پیشبینی شده
- محاسبه ریسک افزایش قیمتهایی که برای هزینهها برآورد شده
- آنالیز حساسیت ریسک تغییر تورم و تاثیر آن بر هزینهها
خدمات قابل ارائه کاردوک به طرحها و واحدهای تولیدکننده
برای تهیه طرح توجیهی در زمینههای مختلف میتوانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
- ارائه خدمات در انتخاب ماشینآلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
- تامین نیروی انسانی نصب و راهاندازی ماشینآلات و تاسیسات عمومی طرح تولید
- مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
- مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
- مشاوره صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
- تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرمافزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
- ثبتنام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف
برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی میتوانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.
انتهای رپرتاژ آگهی