به گزارش ایسنا به نقل از ستاد ارتباطات رسانهای (فهما)، «حسین عبادتی» قائم مقام سازمان دانشآموزی کشور با حضور در محل ساختمان شهید بهشتی ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری با حجتالاسلام و المسلمین «کمالالدین خداداده» رئیس این ستاد دیدار کرده و در مورد زمینه همکاریهای مشترک به گفت وگو پرداخت.
عبادتی در حاشیه این بازدید در گفتوگو با ستاد ارتباطات رسانهای (فهما)، با اشاره به فعالیتهای پیشرو در راستای همافزایی میان ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد و سازمان دانشآموزی کشور در عرصه فعالیتهای مسجدی اظهار کرد: این یک واقعیت است که در نگاه تمدنسازانه به الگوی حکمرانی در جمهوری اسلامی یک سری از فعالیتها به ویژه در عرصه تربیتی باید مسجدمحور باشند به این معنا که مسجد در الگوی اسلامی ایرانی صرفا محل برگزاری نماز جامعت نیست بلکه مجوز جریانهای تربیتی فکری محله است.
قائم مقام سازمان دانشآموزی کشور ادامه داد: از منظر فوق مساجدی که این قابلیت را داشته باشند که بتوانند میزبان برنامههای فرهنگی تربیتی که در خارج از مدرسه رخ می دهد باشند، ظرفیت خوبی ایجاد خواهد شد؛ از سوی دیگر ما در سازمان دانشآموزی این امکان را داریم که در عرصه یاد شده به صورت مشترک با کانونهای فرهنگی هنری مساجد رویکردهایی نظیر آنچه که اشاره شد را به مسجد ببریم به ویژه با در نظر گرفتن ظرفیت امام جامعت و هیات امنای مسجد در نیل به این هدف و فرصتی که برای نوجوانان و جوانان برای حضور در مسجد و پر کردن صفوف نماز و فعالیتها فراهم می شود؛ مساله ای که از سیاست های جدی سازمان تبلیغات اسلامی و کانون های فرهنگی هنر مساجد است.
وی با اشاره به برگزاری جلسه با حجتالاسلام و المسلمین «کمال الدین خداداده» رئیس ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: با دیداری که صورت پذیرفت مقدمات تحقق رویکرد مذکور فراهم شد و البته تصمیمهایی نیز اتخاذ شد که نیاز به بررسی بیشتر دارد چراکه به هر صورت یک سری ملاحظات قانونی نسبت به خروج دانش آموزان از مدارس وجود دارد که در دست بررسی است. البته تا پیش از این تجربیاتی در راستای محور قرار دادن مساجد در برنامه برخی مدارس وجود داشت و می توان از الگوهای قبلی نیز استفاده کرد.
عبادتی در ادامه و در پاسخ به پرسشی در مورد همکاری بیشتر میان دو مجموعه سازمان دانشآموزی و ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور در فصل تابستان که مصادف با ایام فراغت دانشآموزان است، تصریح کرد: نکتهای که در این عرصه باید مورد توجه قرار دهیم این است که بعد از دو سال شرایط کرونایی که امکان حضور فیزیکی مردم در مسجد فراهم نبود امروز این اتفاق محقق شده است اما اندکی نگران کننده است چراکه دوری از برنامهریزی و اجرا طی این دو سال ناهماهنگی هایی را رقم زده است؛ با این وجود به شخصه معتقدم خانواده ها از چنین طرحی استقبال می کنند البته به شرطی که منوی متنوعی از برنامه ها را برای همه اقشار و سلیقه ها ارایه کنیم تا مردم احساس کنند که ذیل این فعالیت ها دیده شدند و صرفا به سلیقه یک قشر توجه نشده است.
قائم مقام سازمان دانش آموزی کشور با بیان اینکه علاوه بر آ«چه که ذکر شد مدلهای اجرای فعالیت ها در مساجد نیز اهمیت برخوردار است، افزود: ما در گذشته تجربیاتی را در اجرای برنامههای مشترک میان مسجد و مدرسه داشتیم.برای مثال اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان برنامههایی را نظیر مدرسه انقلاب برگزار کرده و تحت عنوان قرارگاه شهری اجرا کردند، هرچند که این طرح در سطح چند مدرسه پیرامون مسجد برگزار شد اما با موفقیت همراه بود و قابلیت الگوبرداری دارد
وی ادامه داد: بنابراین می توان در مناسبت های مختلف مذهبی و مراسم های مرسوم با محوریت امام جماعت رویکردهای مشابه را داشته باشیم و این برنامه ها را با حضور چند مدرسه داخل یک مسجد برگزار کنیم. ضمن اینکه باید توجه کرد که همین رفت و آمد به مسجد به تنهایی منشاء اثر و برکات است.
عبادتی در ادامه به نقش بی بدیل کتابخانه مساجد به جذب گروه های مختلف سنی به ویژه نوجوانان و جوانان اشاره کرد و گفت: مسجد «آقا میرزا احمد» زنجان نمونه موفقی است که با همین ظرفیت کتابخانه زمینه جذب بسیاری از نوجوانان و جوانان را به مسجد فراهم کرد چراکه به تدریج علاوه بر حضور جهت مطالعه؛ دانش آموزان برای فعالیت های فرهنگی، جشن ها، عزاداری ها، مراسم مذهبی نظیر شب های قدر و محرم و نهایتا کل سال در مسجد حضور یافتند. معتقدم چنین رویکردی با حضور چند مدرسه پیرامون یک مسجد در محلات امکان پذیر است.
قائم مقام سازمان دانش آموزی اظهار کرد: در سطح کشور فعالیت های مذهبی متنوعی برگزار می شود اما بدون اغراق در نتیجهگیری کار آنگونه که باید موفق نبوده است، گاهی فردی فقیر است و در دست خود عنصر فلزی بی ارزشی دارد؛ در مقابل گاهی یک نفر فقیر است اما در دست خود طلا دارد. ما طلا داریم. قرآن، ائمه اطهار(ع)، منابع اصیل دینی، تاریخ پر افتخار علمای تشیع هرکدام طلا هستند و اگر با این وجود دچار فقر شویم قبولش سخت است. با این وصف فعالیت ها به نسبت داشته هایمان قابل قبول نیست؛ بنابراین باید الگوهای موفق را بررسی و مستندسازی کنیم و در این مسیر آموزه های قرآنی را نصب العین قرار دهیم که هرگز ارتباط با قرآن امر تکراری نیست. احیای مجالس تلاوت قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه به صورت هفتگی در مساجد و مدارس، باید مورد توجه قرار بگیرد تا سنت گذشته احیا شود.
انتهای پیام