انتشار «علم برای آن‌ها که از علم گریزان‌اند» در انگلستان

ترجمه انگلیسی کتاب «علم برای آن‌ها که از علم گریزان‌اند» نوشته نوید فرخی در انگلستان منتشر شد.

به گزارش ایسنا، «علم برای آنها که از علم گریزان‌اند» سال گذشته در انتشارات سارات در داخل کشور منتشر شد و اکنون به کوشش ام‌اکس‌پابلیشینگ در کشور انگلستان با عنوان «Science for those who escape from Science» به زبان انگلیسی منتشر شده است. فرمت کتاب چاپ‌شده کاغذی، الکترونیکی و همچنین صوتی است.

به گفته مولف ناشر انگلیسیِ کتاب تا پیش از این آثاری را در حوزه‌ی رمان، تاریخ، کتب مصور و... از بیش از ۱۵۰ نویسنده به چاپ رسانده است اما این نخستین کتاب یک نویسنده‌ ایرانی است که در این انتشارات به چاپ می‌رسد.

 در معرفی این کتاب عنوان شده است: بزرگ‌ترین پیشرفت‌های علم‌ و فناوری زمانی محقق شدند که بشر نسبت به پیش‌فرض‌های خود شک کرد و درصدد کشف نادانسته‌های تازه برآمد. در عصرهای مختلف تاریخ، این شک و تردید همواره در بین مردم عادی به یک عامل مستمر پیشرفت تبدیل شد. اما پس از رنسانس و عصر روشنگری، به تدریج این باور رواج یافت که علم به قشر خاصی تعلق دارد و مردم عادی تنها باید از مواهب علم که همان فناوری است بهره‌مند شوند. این دسته‌بندی به طریقی به شکوفایی علم کمک کرد، زیرا باعث منسجم شدن و نظام‌مند شدن تلاش‌های علمی از اقصی‌نقاط جهان شد اما روی دیگر سکه‌ آن این بود که مردم عادی را از علم دور کرد و آنها را صرفاً به استفاده از فناوری (بدون آشنایی با علمِ پایه‌ی آن) عادت داد.
از سوی دیگر وجوه مسحورکننده‌ علم در قالب کتاب‌های درسی و برنامه‌ریزی آموزشی پنهان ماند و تنها جنبه‌ سخت و زمخت آن برای دانش‌آموزان و دانشجویان آشکار شد. این مسائل دست به دست هم داد تا در نهایت جامعه‌ای ناآشنا با علم پرورش یابد که هر چند از موبایل‌های مدرن و کامپیوترهای امروزی بهره می‌برد اما نسبت به روش و منطق و استدلال علمی بیگانه است و هنگامی که برای مثال صحبت از واکسیناسیون می‌شود به سادگی تحت تأثیر تلاش‌های شبه‌علم‌جویان و خرافه‌گرایان و نئولادیست‌ها قرار می‌گیرد.
به همین جهت کتاب «علم برای آنها که از علم گریزان‌اند» می‌کوشد با نمایش جنبه‌های جذاب علم در اقیانوس عظیم دانش بشری و پرداختن به حقایقی در مورد کیهان و «فراتر از زمین»، دانستنی‌های زیستی مرتبط با «بشر دوپا»، شگفتی‌هایی در مورد سایر موجودات زنده (پرندگان، آبزیان و موجودات خشکی) و همچنین ابعاد مختلف خودِ زمین و طبیعت درون آن، پلی را میان عموم مردم و علم دوست‌داشتنی برقرار کند.

 انتهای پیام
 

  • سه‌شنبه/ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1401033121791
  • خبرنگار : 71573