به گزارش ایسنا، محمدمهدی کاظمی با حضور در شبکه پنجم سیما پیرامون «ضرورت تحولگرایی در نظام آموزشی مدارس» سخن گفت و در اینباره اظهار کرد: پس از تصویب سندتحول، برنامه درسی هم متناسب با سندتحول دچار تغییراتی شد.
وی افزود: حتی برخی دروس با رویکردهای مدنظر سندتحول و تاکیدات رهبری تغییر یافت و در متوسطه اول دروسی تحت عنوان کاروفناوری و فرهنگ و هنر را با هدف زمینهسازی برای شناسایی استعداد دانش آموزان به برنامه درسی گنجانده شد. در پایه نهم مقطع متوسطه اول، هدایت تحصیلی را داریم و آینده شغلی دانشآموزان در این دوره رقم میخورد و باید بسترهایی برای شناسایی استعداد دانشآموزان داشته باشیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: عوامل مختلفی در هدایت تحصیلی نقش دارند که از جمله آنها میتوان به علایق دانشآموز، نظر مشاور و والدین و همچنین نیاز کشور اشاره کرد. پس از آن، در متوسطه دوم دانشآموزان وارد رشتههای مختلف در سه شاخه نظری، فنی و حرفه ای و کار و دانش میشوند.
کاظمی با بیان اینکه در این میان شایستگیهای غیرفنی برای ورود به بازار کار حائز اهمیت است که کارآفرینی، ارتباط موثر و سواد رسانهای مدنظر است که در زمره دروس تحولی در مقطع متوسطه برای همه دانش آموزان پیش بینی شده است، گفت: پس از تصویب نظام جدید و از زمانی که برنامه تحول در ساختار آغاز و پایه ششم به دوره ابتدایی افزوده شد و این دروس طبق برنامه، وارد چارت آموزشی پایه های مختلف در مقطع متوسطه اول و دوم شده است.
وی با اشاره به اینکه یک اقدام بسیار موثر در این دولت، بازگشت به آموزش حضوری بود که با برنامه ریزی کلان در سطح کشور و همراهی اولیای دانش آموزان و همه دست اندرکاران تعلیم و تربیت به آموزش حضوری بازگشتیم، هرچند دیر بود، اما اقدام مبارکی بود، عنوان کرد: از قبل هم پیش بینی شده بود که با افت تحصیلی دانش آموزان روبهرو شویم، زیرا در دوران کرونا چهار تا هشت ساعت آموزش در طول هفته کمتر انجام شده است ضمن آنکه به علت عدم تمرکز در کلاس مجازی، یادگیری در همه ساعات با کیفیت همراه نبوده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه جزئیات برنامه جبران و تثبیت یادگیری را اعلام کرد و گفت: برنامه جبران افت یادگیری و تعمیق و تثبیت یادگیری تدارک دیده و برنامهریزی شده است. برخی دانش آموزان نصاب قبولی را کسب نکرده اند و برخی نصاب قبولی را کسب کرده اند اما با نظر شورای مدرسه نیاز است دوره جبرانی را بگذرانند.
کاظمی ادامه داد: ما ۳۶ ساعت آموزش در چهار درس را درنظر گرفتیم که تخمین میزنیم نیاز است حدود ۲۰ درصد دانش آموزان در این دورهها شرکت کنند. شرکت در دوره جبرانی هزینهای برای خانوادهها ندارد و با تصویب ستاد ملی کرونا و حمایت رئیس جمهور اعتبار لازم برای دوره تابستانی اختصاص داده شده است.
وی افزود: مطمئن هستیم با این آموزشها آندسته از دانش آموزان که با مشکل در یادگیری مواجه بودند و حد نصاب قبولی را کسب نکرده بودند بتوانند خلاهای موجود را برطرف و حدنصاب قبولی را در امتحانات مربوطه کسب کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا این دوره های آموزشی شامل مدارس غیردولتی نیز میشود؟ گفت: این پیشنهاد برای همه دانش آموزان است، اما آموزش رایگان مختص دانشآموزان مدارس دولتی است.
کاظمی درباره رصد کیفیت آموزش در مدارس دولتی گفت: عملکرد دانش آموزان رصد میشود و به ادارات کل استان ها بازخورد داده میشود و ارزیابیهایی از سوی استانها انجام و بازدیدهایی نیز از مدارس انجام میشود. اینکه در راستای بهبود آموزش در مدارس تلاش کنیم جزو وظایف ذاتی ما در آموزش و پرورش است و همه همکاران و به خصوص معلمان ما برای این مهم بسیار تلاش کردهاند، کما اینکه در دوران کرونا شاهد آن بودیم و جای قدردانی دارد.
وی با اشاره به اثرات مخرب کنکور بر نظام آموزشی اظهار کرد: کنکور نظام آموزشی را تحت تاثیر قرار داده و متاسفانه به دوره ابتدایی هم کشیده شده و برخی از سنین پایبن مشغول تستزنی کنکوری میشوند. باید نظام پذیرش دانشجو در دانشگاهها تغییر کند. دانشگاهها هم باید وارد این عرصه شده و سازوکاری را برای پذیرش دانشجو تعیین کنند. البته در همین راستا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم که قرار است بر مبنای آن سهم سوابق تحصیلی در کنکور افزایش یابد.
انتهای پیام