ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۴۱ نفر جانباختهاند و تعدادی نیز مصدوم شدهاند.
ساخت متروپل بدون پروانه اولیه شروع شد / تعداد مفقودیها قطعی نیست
ساعت ۷:۰۷؛ استاندار خوزستان گفت: سال ۹۶ در گزارشها اعلام شد که ساختمان متروپل حین ساخت اشکالات فنی دارد و نظام مهندسی اعلام کرده بود برجی که قبلا و در سال ۹۸ افتتاح شده عینا از نظر پایداری اشکالاتی دارد؛ همه نامهها و گزارشها تاریخ دارند.
صادق خلیلیان اظهار کرد: بر اساس آخرین آماری که پزشکی قانونی آن را تایید کرده است و تعداد پیکرهای پیدا شده از بدو شروع آواربرداری در متروپل تاکنون، ۳۸ نفر از هموطنان در این حادثه جان خود را از دست دادهاند. ۳۷ مصدوم نیز داشتیم که جز سه نفر، مابقی مرخص شدهاند. این حادثه، حادثهای بسیار سنگین برای کشور، استان خوزستان و آبادان و خرمشهر و مینوشهر است.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به شرایط ساختمان متروپل افزود: این ساختمان در کنار کوچه ۴ متری و خیابان امیری که عرض زیادی ندارد، در ۱۱ طبقه و یک زیرزمین ساخته شده بود. در این پروژه، طی سال ۹۴ به سمت گرفتن مجوز رفته بودند و در ۹۶ ساخت و ساز آن آغاز شد.
استاندار خوزستان گفت: این پروژه در ابتدا شش طبقه بود و تا سال ۹۸، آرام آرام طبقههای دیگر نیز به آن اضافه شد؛ در یک نوبت سه طبقه و در یک نوبت دو طبقه اضافه شد، بر سازهای که برای یک ساختمان شش طبقه طراحی شده بود.
وی افزود: مشکلات عدیده فنی در همان بدو شروع کار وجود داشت، ضمن اینکه کنار یک کوچه ۴ متری و یک خیابان کم عرض نباید این فضا در اختیار این فرد قرار میگرفت. این مساله، ناشی از قصورات و برخی روابط ناسالمی بوده است که متاسفانه از سال ۹۴ تا ۹۹ شاهد بودیم که در سطح استان خوزستان و به صورت خاص در شهر آبادان شکل گرفته بود.
خلیلیان گفت: در این پروژه برخی جاها ضوابط فنی رعایت نشده بود؛ بر اساس گزارشهایی که در سالهای ۹۶ تا ۹۹ ارائه شده و مستندات آن موجود است، ساختمان از نظر فنی استاندارهای لازم را نداشته است.
استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت فعلی ساختمان متروپل عنوان کرد: اگر ساختمان متروپل را کامل در نظر بگیریم، دو پنجم ساختمان فرو ریخته و مابقی یعنی سه پنجم دیگر نیز به شدت ناپایدار است. یک گروه کارشناسی تشکیل دادیم که متشکل از نظام مهندسی، شهرداری و راه و شهرسازی هستند. این گروه، مابقی ساختمان را بررسی کردند و مشخص شد که امکان نگهداری و مقاومسازی آن وجود ندارد.
وی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده در طول ۱۲ - ۱۳ روز گذشته، تقریبا میتوان گفت که به انتهای این مرحله رسیدهایم و اکنون باید تکلیف مابقی ساختمان را مشخص کنیم.
خلیلیان در پاسخ به امکان وجود دیگر مفقودین و ارائه آمارهای مختلف در فضای مجازی، گفت: اعلام کردیم که خانوادهها اعلام مفقودی کنند که آمار اولیه ۳۸ نفر بود. البته شایعات بسیار زیاد است و نباید به آن توجه کرد؛ به عنوان مثال به ما گفتند که کوچه پر از کشته است اما بعد از پاکسازی مشخص شد که پنج نفر بودند.
وی افزود: در زیرزمین نیز تعداد کشتهها هفت یا هشت نفر بودند. تعدادی هم در بخش مرکزی هست که از سه روز قبل ورود کردیم و آنجا نیز چند پیکر پیدا کردیم.
استاندار خوزستان گفت: نقل قولهایی میشود اما مستند نیست. تقریبا ۹۰ درصد آوار را برداشت کردهایم و بخشی از آوار که چسبیده به ستونها است، باقی مانده است.
وی افزود: به زیرزمین رفتم و با وجود اینکه از نظر کارشناسی نباید این کار انجام میشد اما دغدغه خانوادهها و عزیزان را دیدم و بدون اینکه شایعات را ببینم گفتم خودم باید مشاهده کنم. آنجا چیزی مشاهده نکردیم.
خلیلیان گفت: اگر احیانا مفقودی وجود داشته باشد، ممکن است چند نفری باشند اما تعداد آن قطعی نیست.
وی با اشاره به روند کار آواربرداری در متروپل از ابتدا، افزود: سه روز اول صرف امداد و نجات شد و نیروهای مردمی نیز خیلی کمک کردند. از روز سوم وارد آواربرداری با ماشینآلات و دستگاههای سنگین شدیم و اکنون در انتهای این مرحله هستیم.
استاندار خوزستان بیان کرد: در حقیقت میتوان گفت که اکنون تعیین تکلیف باقیمانده ساختمان برای ما مهم است. آواربرداری تقریبا رو به اتمام است و کار پاکسازی نهایی در حال انجام است. آنچه اکنون برای ما مهم است، تکلیف باقیمانده ساختمان است که به شدت در حال تغییر در ستون است.
وی افزود: از همان روز اول با لیزر اینها را رصد میکردیم و مرتب گزارش داده میشد و گاهی مجبور میشدیم عملیات را متوقف کنیم و بعد از پایداری نسبی، کار را آغاز میکردیم. از آنجا که ماشینآلات سنگین نیز کار میکردند، طبیعتا خود لرزشها نیز میتوانستند خطرناک باشند اما چارهای نبود جز اینکه مردم را خارج کنیم و ماشینآلات و افراد متخصص وارد شوند.
استاندار خوزستان با تاکید بر ناپایدار بودن باقیمانده ساختمان متروپل یادآور شد: یک گروه کارشناسی وضعیت را بررسی کردند؛ گفتند ساختمان به هیچ وجه پایداری ندارد و در حیطه کار قوه قضائیه قرار دارد زیرا ملک شخصی است اما از بعد اینکه حکومت باید نظارت کند، ما این را از دادستان خواستیم که نظر نهایی خود را بدهد و دادستان هم اعلام کرده که تخریب بلامانع است.
وی افزود: اینجا دیگر بحث مربوط به واگذاری کار به یک شرکت یا پیمانکار است که بتواند این کار را انجام دهد. موضوع به منطقه آزاد اروند سپرده شد که سازماندهی کار را به عهده بگیرد که آنها نیز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را به عنوان پیمانکار انتخاب کردند که از چهار پنج روز پیش وارد صحنه شد و ماشینآلات خود را وارد کرده است. البته آنها از روز چهارم به کمک آمدند اما عملا سه روز است که فعالتر شدهاند.
خلیلیان گفت: امکان پایداری ساختمان وجود ندارد اما در نحوه مواجهه با آن، اینکه از طبقات بالا به تدریج تخریب و سبکسازی انجام شود یا اینکه اقدام دیگری شود، متخصص و پیمانکار طبق قرارداد بین منطقه آزاد اروند و قرارگاه خاتم، این کار را انجام میدهند.
وی با اشاره به حضور در محل حادثه در ساعات اولیه ریزش متروپل گفت: همان روز بلافاصله پس از شنیدن خبر به آبادان رفتیم. بر اساس بررسی اولیه که صورت گرفت، متوجه شدم که موضوع ساده نیست و حتی سنگینتر از پلاسکوی تهران است. بلافاصه با معاون رئیس جمهور و رئیس دفتر رئیس جمهور صحبت کردم تا آتشنشانان پلاسکو را به آبادان اعزام کنند.
استاندار خوزستان بیان کرد: میبایست به موضوع در بعد ملی پرداخته میشد. در مدت ۱۶ ساعت، وزیر کشور آمد و در ۱۸ ساعت نیز هلال احمر کشور و آتشنشانی تهران رسیدند.
وی افزود: جمعیت هلال احمر خوزستان را بسیج کردیم و از کشور نیز گروههای دیگری آمدند. در بدو شروع کار نیز از ماشینآلات پالایشگاه آبادان استفاده کردیم.
خلیلیان گفت: خوزستان و از جمله آبادان، مناطق صنعتی هستند؛ پالایشگاه و پتروشیمی و شهرک صنعتی داریم و همه اینها ماشینآلات خود را در ساعات اولیه پای کار آوردند اما چون حضور مردم زیاد بود و ناپایداری سازه وجود داشت، بایستی خیلی با احتیاط عمل میشد. اوایل کار با ماشینآلات سبک، با دست و گروههای مردمی کار انجام شد و بعد آرام آرام از جاهایی که مطمئن بودیم پایداری وجود دارد، تجهیزات را وارد کار کردیم.
وی ادامه داد: محیط واقعا برای عملیات تنگ بود. با هماهنگی، از چند جبهه کاری کار را پیش بردیم و مجبور شدیم برخی خانهها را که قدیمی بودند و صاحبان هم آنجا زندگی نمیکردند را با رضایت صاحبان، تخریب کنیم.
استاندار خوزستان گفت: جبهه شرقی را باز کردیم و از جنوب، شمال و شرق وارد کار شدیم و کار به مدت هفت روز ادامه پیدا کرد. اول کوچه را پاکسازی کردیم و بعد در مغازهها و فروشگاهها و کوچه ۴ متری پاکسازی انجام شد و بعد وارد بخش مرکزی شدیم.
وی عنوان کرد: یکی از کارگران نجات پیدا کرده بود که در بیمارستان عیادت کردیم؛ فردی همراه مصدوم بود که میگفت ۲۰ کارگر در بخش مرکزی ساختمان هستند اما خود مصدوم گفت صحت ندارد. بخشی از ساختمان فرو نریخته بود که کارگران خارج شدند و بخشی که فرو ریخته بود نیز تعدادی از کارگران توانستند خود را نجات دهند.
خلیلیان افزود: تعدادی از پیکرها را خارج کردیم و البته خود فرد مصدوم اعلام میکرد که احتمالا چهار تا پنج نفر زیرآوار باشند.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: ما باید بحث متروپل را درس عبرتی کنیم برای کسانی که به وظایف خود عمل نمیکنند؛ ظاهر این است که اینها عواملی در سطح شهر آبادان بودند. از سال ۹۴ که قرار بود این فرد وارد کار ساخت برجهای دوقلو شود - که یکی از آنها قبلا افتتاح شده بود - از اول بدون مجوز و بدون پروانه اولیه، ساخت و ساز را از سال ۹۴ شروع میکند. کجای کشور چنین مجوزی داریم؟ چه روابطی میتواند وجود داشته باشد؟ به جز روابط ناسالم، نمیتواند چیز دیگری باشد.
استاندار خوزستان گفت: سال ۹۶ در گزارشها اعلام شد که ساختمان متروپل حین ساخت اشکالات فنی دارد و نظام مهندسی اعلام کرده بود برجی که قبلا و در سال ۹۸ افتتاح شده عینا از نظر پایداری اشکالاتی دارد؛ همه نامهها و گزارشها تاریخ دارند.
وی افزود: روابط ناسالم به چه شکل انجام میشوند؟ شاید کسی از دیگری پول نگرفته باشد اما وقتی یک مقام ملی و استانی به یک شهرستان میرود و در یک مراسم شرکت میکند و به نوعی از فردی حمایت میکند، آن فرد حاشیه امنیت پیدا میکند و آن موقع است که میبینیم در سالهای ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹ و تا ۱۴۰۰ این اقدامات انجام میشود بدون اینکه آن فرد به نهادهای نظارتی تمکین کند.
خلیلیان بیان کرد: این یک نمونه از روابط ناسالمی است که عملا منجر به این خسارتهایی شده که نه تنها به مردم آبادان، بلکه به کل کشور وارد شده است.
وی افزود: به نظر میرسد که قوه قضائیه و دادستانی حتما باید ورود عمیقتری به این مسائل داشته باشند و این منجر به این نشود که کار تنها به یک ناظر ختم شود.
استاندار خوزستان بیان کرد: روابط پشت پرده اقتصادی و روابط حمایتگرانه سیاسی در خصوص این فرد (مالک متروپل) وجود داشته است، حتی از سال ۹۲. فردی که حالا گفته شده در همین ساختمان کشته شده، ۴۱ ساله بوده؛ پس در سال ۹۲ سن کمتری داشته است، چگونه میتواند آرام آرام یک گروه ساختمانی به اسم هلدینگ عبدالباقی راهاندازی کند و بعد، ساخت و ساز آبادان را به صورت انحصاری از سال ۹۴ به دست بگیرد؟
وی گفت: تا به روابط پشت پرده نپردازیم نمیتوان به معلولها پرداخت؛ کارشناس ناظر وقتی گزارش خود را به شهردار وقت میدهد چرا شهردار دستور نداده است؟ شهردار دستگیر شده؛ اگر نظام مهندسی اعلام کرده و شهرداری اعلام نکرده، وظیفه داشته که به دادستانی بگوید. اینجا باید نقش دادستانی هم مشخص شود که آیا در جریان بوده است؟
خلیلیان افزود: بالاخره این اتفاق مربوط به یک یا دو روز نبوده است. حتما باید به این روابط پرداخته شود. روابط است که شکلگیری اتفاقی را سبب میشود که ما شاهد آن هستیم. این را باید درس عبرتی کنیم برای کسانی که مسببان اصلی این موضوع بودهاند و پشت پردههای این قضیهاند.
وی در خصوص نقش مسئولان سابق منطقه در حادثه متروپل گفت: هم فرماندار سابق و هم فرماندار اسبق قطعا باید در جریان اخباری که به آنها میرسید، به این موضوع ورود میکردند. وقتی یکی از مقامات دولت سابق یا استان یک افتتاح آنجا انجام میدادند حتما گزارشها و اخبار مرتبط با این ساختمانها در اختیار آنها قرار گرفته است.
استاندار خوزستان افزود: اما ورود به این موضوع را در فضای کارشناسی به قوه قضائیه موکول کنیم تا حق عزیزان از دست رفته و خانوادههای داغدار تضییع نشود. خواسته خانوادهها هم این بود که با مسببان با اشد مجازات برخورد شود.
خلیلیان در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار خبری در خصوص خروج استاندار اسبق خوزستان از کشور عنوان کرد: به نظر من شاید ایشان اشتباه کرد و از کشور خارج شد؛ بگذریم، به این موضوع زیاد ورود نکنم. بحث قضایی است و قوه قضائیه باید در این زمینه ورود کند و پاسخگو باشد.
استاندار خوزستان در خصوص نحوه رسیدگی به افراد متضرر در حادثه متروپل بیان کرد: در این حادثه با چند مورد مواجهایم؛ ریزش ساختمان، بحثهای فنی، روابط پشت پرده که منجر به شکلگیری عبدالباقی شده و نفوذ او در ارکان شهر آبادان، و مباحث مربوط به ساخت و سازها و روابط پشت پرده سیاسی که در دولت سابق وجود داشته است. در حال حاضر مرحله آواربرداری انجام شده است. مصدومان عمدتا مرخص شدهاند.
وی افزود: مالک ۲۰ تا ۳۰ درصد ساختمان را به مردم فروخته بود که اینها باید تعیین تکلیف شود. کارگران فعال در این هلدینگ در این ساختمان یا دیگر ساخت و سازها کار میکردند که گفته میشود ۵۰۰ نفر ک تا یک هزار نفر هستند نیز از دیگر مواردند. مورد سوم، دیه افراد و خسارت آسیبدیدگان است که همه باید از دارایی صاحب ملک پرداخته شود. لازم بود که حتما توقیف اموال انجام شود که دادستانی توقیف اموال را انجام داد. طبیعتا خسارت از این محلها پرداخت میشود.
خلیلیان گفت: تامین اجتماعی و اداره کار را وارد صحنه کردیم تا ساماندهی وضعیت کارگران فوت شده بیمه نشده و بیکار شده را بر عهده بگیرند. ستادی نیز برای شکایت افراد و مراجعه آنها تشکیل دادیم که زیرنظر دادستانی است. البته دولت هم مصوبهای داشته و ۷۰ میلیارد تومان به این حادثه اختصاص داده است تا از این محل نیز بتوانیم مدیریت کنیم. صندوق پرداخت خسارت نیز در قوه قضائیه وجود دارد که این هم میتواند بخشی از افراد را تحت پوشش قرار دهد تا تکلیف پرداخت دیهها مشخص شود.
وی بیان کرد: این قضیه ابعاد دیگری نیز دارد؛ برخی ساختمانهای آن منطقه در دو هفتهای که گذشت، هیچ کسب و کاری نداشتند و تا تعیین تکلیف نیز ممکن است دو سه ماه طول بکشد. مساله دیگر، خانههای ساکنین اطراف محل حادثه است که باید تخلیه شوند تا آسیب نبینند. از طرف فرمانداری، جایی برای اقامت این افراد اختصاص میدهیم اما امکان خارج شدن اسباب و اثاثیه وجود دارد تا تکلیف پروژه مشخص شود.
استاندار خوزستان افزود: مراکز تجاری و فروشگاهها نیز به ستاد شکایات مراجعه کنند. برای فروشگاههایی که ممکن است چند ماه امکان فعالیت نداشته باشند، یک مرکز تجاری در اختیار آنها قرار میدهیم. یک ساختمان نیز برای مطبهای پزشکان در نظر گرفتهایم.
وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت میکرد، در پایان با اشاره به وضعیت شهرهای آبادان و خرمشهر گفت: بنا به دستور رئیس جمهور که پیش از عید به خرمشهر آمده بود و از نزدیک وضعیت این دو شهر را دیده بود، قرار شد که برنامهای تهیه شود. شکل اولیه این برنامه تهیه شده استو یک جلسه کارشناسی در اهواز داشتیم که در حال طی کردن مراحل نهایی است و این هفته برنامه توسعه همه جانبه آبادان و خرمشهر که یک برنامه پنج ساله است، به دولت میرود تا تصویب شود و سالانه با تخصیص اعتبارت، شاهد پیشرفت و آبادانی در این دو شهر باشیم.
بازدید معاون اجرایی رییس جمهور از متروپل آبادان
ساعت ۷:۴۵؛ معاون اجرایی رییسجمهور از روند آواربردای متروپل آبادان بازدید کرد.
به گزارش ایسنا، سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رییسجمهور صبح امروز - دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - از مراحل آواربردای متروپل آبادان بازدید کرد و در جریان امدادرسانیها قرار گرفت.
در اثر فرو ریختن ساختمان متروپل در روز دوم خرداد ۳۸ نفر جان باختند.
آواربرداری متروپل تعطیل شدنی نیست
۸:۳۳؛ معاون اجرایی رییسجمهور با بیان اینکه آواربردای متروپل ادامه دارد، از تخریب سازه باقی مانده متروپل پس از پایان آواربرداری سخن گفت و افزود: مجوزهای تخریب متروپل صادر شده است.
به گزارش ایسنا، سید صولت مرتضوی در حاشیه بازدید از متروپل در جمع خبرنگاران با تسلیت حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل، اظهار کرد: لازم است از تلاش های ارزنده مسؤولان کشوری و مدیران استان خوزستان در امداد و نجات و آواربرداری انجام شده، تشکر کنم.
وی افزود: حادثه متروپل حادثه تلخی بود که براساس گزارشها ۳۸ نفر از هموطنان عزیزمان جان شیرین خود را از دست دادند و تعدادی هم آسیب دیدند و مجروح شدند. آقای رییسجمهور در بازدیدی که داشتند دستورات لازم را صادر کردند.
مرتضوی متذکر شد: فرماندهی عملیات آواربرداری و مدیریت کار با استاندار است که خوشبختانه با تدبیر پیش رفته و قرارگاه خاتمالانبیاء به عنوان پیمانکار و دستگاههای اجرایی وارد عمل شدند.
وی اضافه کرد: مجوزهای لازم برای تخریب پیشبینی شده و قطعا کار همچنان ادامه دارد یعنی پس از آواربرداری، عزیزان برای تخریب بقیه سازه اقدام خواهند کرد و کار تعطیل شدنی نیست، همه دستگاهها پای کار هستند.
معاون اجرایی رییسجمهور با اشاره به سفر نوروز ۱۴۰۱ رییسجمهور به استان خوزستان یادآور شد: حسب دستور رییسجمهور در ایام نوروز به منظور بررسی پیشنهادات استان خوزستان، در خصوص طرح توسعه همه جانبه شهرهای آبادان و خرمشهر به استان خوزستان آمدم تا با برنامهریزی مدون، مشکلات شهرستانهای استان احصاء و اعتبارات لازم پیشبینی شود تا قدری از مشکلات مردم شریف مرتفع شود.
مادامی که مسئله تعارض منافع حل نشود متروپلها تکرار میشود
ساعت ۸:۵۷؛ یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها گفت: مسئله تعارض منافع یک ایراد ساختاری است که در حوزههای مختلف منجر به اتخاذ تصمیمات بحران آفرین میشود و باید خلاء قانونی دراین حوزه از سوی مجلس مرتفع شود.
ابوالفضل ابوترابی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به ریزش ساختمان متروپل در آبادان بیان کرد: در قانون مدیریت بحران به طور مفصل به سازوکارهای مواجهه با ساختمان های ناایمن و بحران آفرین و راهکارهای ایمن سازی آنان پرداخته شده است اما ما امروز با یک خلاء قانونی بزرگ مواجه هستیم چراکه برای مقابله با تعارض منافع، قانونی نداریم. نه تنها در بحث ساختمان سازی بلکه در حوزه درمانی و اداری نیز با تعارض منافع مواجهیم که مشکلات عدیده ای را برای کشور رقم زده است.
وی در ادامه اظهار کرد: ما مشاهده می کنیم که یک فرد مسئول در وزارت علوم خودش مدرسه غیر انتفاعی دارد و سپس در این حوزه سیاست گذاری نیز انجام می دهد یا شهرداری در پروژه عمرانی ساخت و ساز مشارکت می کند بعد نقش ناظر هم دارد. همه این اقدامات پدیده ای به نام تعارض منافع را به وجود آورده است. مجلس انقلابی باید یک قانون مترقی برای مقابله با تعارض منافع به تصویب برساند.
نماینده مردم نجف آباد در مجلس تصریح کرد: در ریزش ساختمان متروپل نیز اگر شهرداری در این پروژه مشارکت نداشت و پای تعارض منافع در میان نبود این گونه کوتاهی صورت نمی گرفت و ما شاهد این حادثه نبودیم.
وی با بیان اینکه باید خلاء قانونی در این زمینه را برطرف کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه یک طرحی در این زمینه داده شده و یک لایحه نیز دولت آماده کرده است، هم طرح و هم لایحه در مجلس در حال بررسی است تا بتوانیم یک کار ساختاری خوب در این زمینه انجام دهیم.
ابوترابی در پایان تاکید کرد: اگر ما مسئله تعارض منافع را حل نکنیم و از کنار آن به سادگی عبور کنیم مجددا شاهد تکرار حوادثی نظیر متروپل در آبادان خواهیم بود.
تعداد جانباختگان متروپل به ۴۱ نفر افزایش یافت
ساعت ۱۱:۳۷؛ فرماندار آبادان از افزایش تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۴۱ نفر خبر داد.
احسان عباسپور در گفتوگو با ایسنا با اشاره به شناسایی سه پیکر خارج شده از زیر آوار متروپل اظهار کرد: بدین ترتیب تاکنون پیکرهای ۴۱ نفر از جانباختگان از محل حادثه متروپل خارج شده است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: امیدواریم آمار جانباختگان افزایش نیابد اما جستوجو برای خارجسازی دیگر پیکرهای احتمالی از زیر آوار همچنان ادامه دارد.
ساخت دو مدرسه در خرمشهر به یاد دانشآموزان جانباخته متروپل
ساعت ۱۲:۴۶؛ سرپرست ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان از ساخت دو مدرسه به یاد دانش آموزان جانباخته متروپل با همت خانواده صالحیانپور در مینوشهر خرمشهر خبر داد.
مسعود حمیدینژاد در گفتوگو با ایسنا، ضمن تسلیت درگذشت پنج دانشآموز خوزستانی در حادثه ریزش ساختمان متروپل، اظهار کرد: به زودی به یاد دانشآموزان ملیکا و میترا صالحیانپور که در حادثه متروپل آبادان جان خود را از دست دادند، به همت خانواده این دانشآموزان، دو مدرسه ساخته خواهد شد.
وی افزود: این مدارس قرار است با مشارکت خانواده دانشآموزان صالحیانپور در مینوشهر از توابع خرمشهر که محل زندگی این دانشآموزان بوده، ساخته شود.
به گزارش ایسنا، حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان در روز دوشنبه ۲ خردادماه رخ داد و در این حادثه تاکنون ۴۱ نفر جان خود را از دست دادهاند که از این تعداد، پنج نفر دانشآموز از شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر بودند.
پایان عملیات آتشنشانان تهرانی در متروپل
ساعت ۱۵:۵۷؛ سخنگوی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از بازگشت تیمهای اعزامی آتشنشانی تهران از محل ریزش ساختمان متروپل در آبادان خبر داد.
سید جلال ملکی در گفتوگو با ایسنا، دراینباره گفت: گروه شماره ۲ اعزامی از آتشنشانی تهران به آبادان به همراه تمامی امکانات و تجهیزات فرستاده شده پس از عبور از مرحله بحرانی در محل ریزش این ساختمان به تهران بازگشتند. این تصمیم به تشخیص فرمانده میدان عملیات، مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران و تیم مشاورش گرفته شده و به تایید ستاد بحران نیز رسید.
سخنگوی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه خطر ریزش در متروپل کاهش پیدا کرده و حد بحران از مرحله ملی به استانی رسیده بود، گفت: برهمین اساس آتشنشانی تهران، فرماندهی خود را به آتشنشانی اهواز و آبادان واگذار کرده و به ماموریت خود خاتمه دادند.
وی ادامه داد: در این ۱۲ روز که آتشنشانی تهران فرماندهی عملیات را برعهده داشت در هیچ یک از بخشهای عملیاتی برای هیچ یک از نیروهای امدادی که تحت امر آتشنشانی تهران بودند مشکلی به وجود نیامد. در عین حال عملیات نیز با سرعت پیش میرفت و آتشنشانان با اتخاذ تدابیر عملیاتی مناسب توانستند امور را پیش ببرند.
ملکی درباره گلایه برخی از هموطنان در خصوص تاخیر در امدادرسانی به حادثه متروپل نیز اظهار کرد: حال و روز مردم آبادان را درک میکنیم و با آنها هم درد هستیم. در تمام این روزها مردم همکاری بسیار خوبی با آتشنشانی داشتند. البته گلایههایی وجود داشت که این میتواند متوجه بسیاری از نیروهای امدادی باشد.
سخنگوی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: در تمام نقاط دنیا طی بحرانها زمانی طول میکشد که نیروهای امدادی برنامه ریزی لازم را انجام دهند. آتشنشانی تهران بلافاصله طی همان ساعات اولیه به سمت آبادان اعزام شد اما به دلیل وجود گرد و خاک امکان اعزام با هواپیما وجود نداشت و با وجود اینکه به فرودگاه هم رفتیم به صورت زمینی به سمت آبادان حرکت کردیم. این موجب شد که برای بعضی این تصور ایجاد شود که نیروهای امدادی سایر شهرها از جمله تهران دیر به آبادان رسیدند.
وی اظهار کرد: مردم آبادان در روزهای اول با دستان خالی به ما کمک میکردند اما زمانی که لجستیک لازم فراهم شد امدادرسانی سرعت گرفت و امدادگران نیز اقدامات بیشتری را انجام دادند. طبیعی است که اگر خدای نکرده در تهران حادثهای رخ دهد نیروهای امدادی دیگر استانها نمیتوانند خود را یک ساعته به محل وقوع حادثه در تهران برسانند و این به معنای تاخیر در عملیات نیست.
سخنگوی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: نیروهای عملیاتی آتشنشانی تهران زمانی که از وقوع حادثه ریزش ساختمان متروپل با خبر شدند به آماده باش درآمدند و ما حوالی ساعت سه بعد از ظهر همان روز آماده بودیم، این در حالی بود که هنوز درخواستی از آتشنشانی تهران برای اعزام نیروی کمکی به آبادان نشده بود.
طراحی متروپل در آبادان معقول نبود / مگاپروژههای خوزستان باید مراقبت شوند
ساعت ۲۱:۱۲؛ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان اینکه ژئوتکنیک یکی از مشکلات مهم جلگه خوزستان است، گفت: با توجه به مجموع شرایط طراحی، نظارت، اجرا، امکانات و مصالح ما، معقول نیست با این وضعیت میان لایههای ضعیف جلگهای خوزستان یک ساختمان ۱۳ سقف یعنی ۱۲ طبقهای در آبادان طراحی کنیم.
کوروش خواجوی در پنجاه و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز که امروز (۱۶ خردادماه) با موضوع بررسی مشکلات متروپل و ساختمانهای ناایمن اهواز در سالن جلسات شورای شهر برگزار شد، با تاکید بر لزوم جلوگیری از حوادث تلخ مشابه اظهار کرد: دستگاه قضاء به صورت تمام و کمال در خصوص حادثه متروپل ورود کرده است و اراده خیلی خوبی در این زمینه دارد.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به ابعاد پیچیده حادثه ساختمان متروپل افزود: سالها است که ساختمان متروپل کلاف سردرگمی از قصورها، تقصیرها و تخلفات بوده است بنابراین وجاهت ندارد بنده در مورد جزئیات قصورها صحبت کنم اما آنچه دیدهایم این است که از جوشکار گرفته تا بقیه مقصر بودهاند. هیچ چیزی اشک من را درنیاورد به جز جوشکاری؛ یعنی شاید با جوشکاری بهتر، این اتفاق رخ نمیداد. البته قطعا جوشکار آخرین مقصر این حادثه است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان اینکه برای بررسی حادثه متروپل کمیته فنی تشکیل شد، گفت: بلافاصله چهار اکیپ نقشهبردار بسیار قوی مستقر شدند. هفت نفر از اساتید دانشگاه و مهندسان خوب از سراسر کشور دعوت شدند و مقاومسازی اولیه برای آواربردای انجام شد.
وی با اشاره به کنترل و نظارت بر کارهایی که در سامانه این سازمان ثبت هستند، عنوان کرد: مهندس عضو نظام مهندسی در مورد کارهایی از جمله متروپل که در سامانه سازمان ثبت نیستند نیز دخیل است و دستگاه قضاء وی را جلب کرده و در حال بررسی است اما این کار بعد از صدور پروانه غیر قانونی انجام شده است یعنی این پروژه در سامانه وقت نظام مهندسی ثبت نشده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان اینکه ژئوتکنیک یکی از مشکلات مهم جلگه خوزستان است، گفت: اگر در پروژه متروپل یک متخصص ژئوتکنیک اظهار نظر میکرد به هیچ وجه اجازه نمیداد ۱۳ سقف در آن شرایط اجرا شود. با توجه به مجموع شرایط طراحی، نظارت، اجرا، امکانات و مصالح ما، معقول نیست با این وضعیت میان لایههای ضعیف جلگهای خوزستان یک ساختمان ۱۳ سقف یعنی ۱۲ طبقهای در آبادان طراحی کنیم.
وی با بیان اینکه در این ساختمان ۱۰ تا ۱۵ فاکتور نادر تجمیع شدهاند، گفت: درباره متروپل صحبتهای زیادی وجود دارد و اطلاعات زیادی در این خصوص دارم. وضعیت بسیار پیچیده است و آن قدر شرایط خاص با هم تطبیق پیدا کرد که شاید در هر یک میلیون ساختمان یک بار چنین شرایطی با هم تطبیق پیدا کند؛ بنابراین احتمال وقوع چنین اتفاقی در یک ساختمان مشابه بسیار نادر است و شاید اتفاق دیگری رخ دهد.
خواجوی بیان کرد: تا پایان رسیدگی قضایی نمیتوانیم زیاد درباره جزئیات این موضوع صحبت کنیم اما اطمینان میدهم که این اتفاق بسیار نادر است و مردم نگران نباشند.
وی در خصوص کارهایی که باید برای ساختمانهای در حال احداث انجام شود، عنوان کرد: در این راستا فعلا میتوانیم برنامه مانیتورینگ ویژه برای بتونریزی را طراحی کنیم. در حال برنامهریزی هستیم که تا پایان شهریورماه روزانه میزان همه بتونریزیهای اهواز را بدانیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان افزود: یکی از خلاءهای جدی متروپل این است که هیچ نشانه و دادهای از آزمایشها پیدا نشده است.
وی گفت: هیات رئیسه جدید این سازمان یک برنامه دوگانه طراحی کرده بود که وقوع حادثه متروپل یک گام دیگر به برنامه افزود. همیشه چنین حوادث تلخی نقطه عطفی برای توسعه هر مملکتی هستند.
خواجوی افزود: مختصات زلزلههای بم، کرمانشاه و بندر عباس بسیار شبیه است و باید خسارات و تلفات انسانی این زلزلهها هم نزدیک باشد اما در زلزله بم به روایتی ۵۰ هزار نفر و در زلزله کرمانشاه ۵۰۰ نفر جان باختند. در زلزله بندر عباس یک نفر آن هم حین فرار کشته شد. این موارد نشان میدهد حادثه تلخ زلزله بم نقطه عطفی برای پیشگیری از حوادث بعدی بوده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: از روز اول تلاش کردیم تا جایی که شهرداریها و دیگر دستگاههای مرتبط با صنعت ساختمان همکاری میکنند، طراحی و نظارت و اجرای کار را به افراد فاقد صلاحیت نسپاریم.
خواجوی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط در اهواز بسیار بهتر از سالهای قبل است به گونهای که صدور پروانه برای ساختمانی بدون انجام طراحی توسط طراح واجد صلاحیت، بسیار نادر است اما هنوز این موارد در استان خوزستان رخ میدهند.
وی با اشاره به لزوم آموزش ناظران این سازمان افزود: درصدی از ناظران، خوب کار نمیکنند و نمیتوانیم این واقعیت را نادیده بگیریم بنابراین باید هماهنگی بییشتری بین نظارتهای نظام مهندسی، اداره مسکن و شهرسازی و شهرداری ایجاد شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان اینکه استفاده از مجریان ذی صلاح ابلاغیه دیوان عدالت اداری الزامی است، گفت: ملزم هستیم نام مجری ذی صلاح در پروانه هر ساختمان را درج کنیم.
خواجوی بیان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ اسکلت و سفتکاری ساختمانهای بالای هشت سقف را به مجریان ذی صلاح سپردهایم؛ البته حتما تعدادی از این مجریان متخلف هستند و صوری کار میکنند اما برآیند کلی این است که این کار برای ساختمانها بسیار مفید است. در سال گذشته نیز ۳ هزار و ۶۰۰ بازرسی از این ساختمانها داشتیم.
وی افزود: در تلاش هستیم این تخلفها به حداقل برسد زیرا در هیچ جامعهای به صفر نمیرسد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: در حال آموزش برای پروانههایی هستیم که قرار است برای ساختمانها در آینده صادر شود. در شهرستانهای خوزستان بسیار مشکل داریم و در برخی شهرها فاجعه است اما در اهواز میزان کارکرد در سامانه با میزان پروانهها ترتیب خوبی دارد که اطمینان از این موضوع نیازمند همکاری دو جانبه با شهرداری است تا در صورتی که قصور یا تخلفی حتی به میزان یک درصد وجود داشته باشد، مشخص شود. متروپل جزو همان یک درصد قصور بود که در آن از خلاء قانونی سوءاستفاده شد.
خواجوی بیان کرد: در برخی شهرها میزان طی مراحل و کنترل نقشه، تعیین ناظر و دیگر خدمات مهندسی ۳۰ درصد است در حالی که اگر از خدمات مهندسی استفاده شود، احتمال وقوع چنین اتفاقاتی بسیار کم میشود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان افزود: برای نخستین بار در کشور پلاکهای ویژه برای دستگاههای حفاری که در حال حفاری به روشهای گمانه هستند، در نظر گرفته شده است.
وی گفت: حداقل باید ساختمانهای بزرگ و مگاپروژههای خوزستان مراقبت شوند تا خدمات کاملی شامل آزمایشگاه، مجری، طراح و ناظر انجام و بر عملکرد آنها نیز نظارت شود.
خواجوی افزود: هر روزی که بتونریزی سازهای انجام میشود باید حداقل یک نمونه آزمایش گرفته شود. یک محدودیت متراژ نیز وجود دارد که در خصوص آن سختگیری نمیشد؛ از این به بعد میگوییم هر روزی که بتونریزی سازه انجام میشود باید آزمایش انجام شود اما با توجه به اینکه هزینه آزمایش به صرفه نیست بنابراین سازنده مجبور است بتون ستونها را در یکی دو مرحله انجام دهد و در بتونریزی سازهای آزمایش را انجام دهد.
وی با اشاره به انجام مقدمات صدور شناسنامه فنی ملی بیان کرد: هنوز کار ساختمانهایی که مقدمات این کار را انجام دادهاند به خروجی نرسیده است که امیدواریم به محض صدور نخستین شناسنامه فنی ملکی، اطلاعرسانی شود. هر چند صدور شناسنامه فنی ملکی بسیاری از ابهامات را برطرف میکند اما کامل نیست.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با ابراز نگرانی از مراجعه نکردن سازندگان به این سازمان در پروژه برخی ساختمانها برای تطبیق نقشهها و پروانههای صادر شده گفت: در صورتی که پروژهای مربوط به بخش خصوصی است باید مهندس یا شرکتی که از وزارت راه و شهرسازی صلاحیت گرفته، کار طراحی و نظارت را انجام دهد اما در مورد پروژههای مشارکتی شهرداری یا خصولتی این خلاء وجود دارد که از مشاوران برنامه و بودجه استفاده میکنند که عضو نظام مهندسی نیستند و صلاحیتی از وزارت راه و شهرسازی ندارند؛ این کار موجب فرار مالیاتی و نسنجیدن ظرفیت و صلاحیت این فرد و کنترل میشود.
وی افزود: در قانون نظام مهندسی صریحا آمده که وزارت راه و شهرسازی مسئول آموزش و اعطای صلاحیت به مهندسان و وزارت کار مسئول آموزش و اعطای صلاحیت به نیروی کار ماهر است؛ بر اساسی آماری که در نظارت بر پروژهها در سالهای ۸۵ تا ۹۰ انجام دادم از ۱۲۰ نیروی کار ماهر تنها هفت نفر صلاحیت داشتند که پنج نفر از این تعداد توانمند بودند اما گواهینامه برای دو نفر صوری صادر شده است.
خواجوی گفت: رتبهبندی مهندسان ناظر حقیقی و حقوقی انجام شده اما باید در امتیازبندی بازنگری شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: افزایش طبقه ساختمانها یک مساله جدی در خوزستان است که به محض اینکه رئیس سازمان شدم به واحد کنترل نقشه خوزستان نامهای ارسال کردم تا بدانند اگر نقشهای ارائه شود که سازه آن برای هفت سقف است اما معماری آن شش سقف است با برنامه است و میخواهد قانون را دور بزند.
خواجوی افزود: نظام مهندسی در کمیسیون ماده ۱۰۰، کمیسیون ماده ۵ و مناطق آزاد هیچ کاره است و اگر تصمیمی آنجا گرفته شود ما نقشی نداریم و تنها اخیرا در کمیسیون ماده ۵ به عنوان ناظر هستیم و حق رای نداریم. بنابراین آنجایی که تصمیمگیری میشود بیشتر روال اداری است تا فنی، در حالی که باید اولویت فنی باشد.
وی گفت: میخواهیم پیشنهاد دهیم در اهواز افزایش طبقه بسیار فنی شود نه اینکه چند نفر در کمیسیون ماده ۱۰۰ این تصمیم را بگیرند.
انتهای پیام