مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان هشدار داد:

زنگ خطر تجرد قطعی و ناباروری در جامعه

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان گفت: وجود ۳ میلیون زوج نابارور که ۱۳ و نیم درصد خانواده‌ها را تشکیل می دهند و همچنین ۹ میلیون مجرد که ۱۸ درصد آنها در آستانه تجرد قطعی هستند زنگ خطر و هشداری برای جامعه است.

  لیلا آژیر امروز، در جلسه شورای اداری شهرستان بیجار با محوریت قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در سالن مجتمع نور  تبلیغات اسلامی برگزار شد گفت: در دهه ۶۰ یک انفجار جمعیتی داشتیم و سیاست آن زمان مبنی بر کاهش جمعیت بود که اکنون باید این سیاست ها تغییر پیدا کند.

وی تصریح کرد: در دهه ۶۰ امام خمینی(ره) و اوایل دهه ۷۰ مقام معظم رهبری هشدار کاهش جمعیت را داده بودند اما جامعه آن زمان درک درستی از موضوع نداشت.

آژیر افزایش و کاهش جمعیت را سیاستی مقتضی زمان خواند که باید در برهه های مختلف آن را تغییر داد.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان با اشاره به رتبه ایران از لحاظ جمعیتی در دنیا تاکید کرد: ایران در دنیا رتبه هجدهم در آسیا رتبه نهم و در منطقه رتبه سوم پرجمعیت ترین کشور دنیا را دارد و اگر نتوانیم این آمار را حفظ کنیم به رتبه ۳۸ سقوط خواهیم کرد.

وی وجود معاندان در جهت خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای پیشبرد اهداف افزایش جمعیت را غیر قابل انکار دانست و تصریح کرد: کنترل و کاهش جمعیت از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای چرخه ذی نفعان سودآوری دارد و با تبلیغات منفی به دنبال اهداف خود هستند.

آژیر با ارائه آمارهای نرخ ناباروری و ازدواج گفت: وجود ۳ میلیون زوج نابارور که ۱۳ و نیم درصد خانواده‌ها را تشکیل می دهند و همچنین ۹ میلیون مجرد که ۱۸ درصد آنها در آستانه تجرد قطعی هستند زنگ خطر و هشداری برای جامعه است.

وی اشاره‌ای هم به مراکز درمان ناباروری داشت و پژوهشگاه رویان را در درمان ناباروری نه تنها در آسیا بلکه در جهان سرآمد دانست و افزود: سیاست دولت جدید بر این است تا این مراکز افزایش یابد و هزینه های آن تحت کامل پوشش بیمه قرار گیرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان سه هدف مهم تسهیل ازدواج جوانان، درمان زوج های نابارور و تشویق خانواده های تک فرزند به فرزند آوری مجدد را از اهداف مهم قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بیان کرد.

آژیر گفت: اولویت قرارگاه حمایت از خانواده ابتدا درمان زوج های نابارور و در مرحله بعد تشویق خانواده های تک فرزند به فرزندآوری مجدد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وزارت کشور وظیفه اجرای درست تصمیمات را بر عهده دارد عملیات قرارگاه حمایت از خانواده به آنان محول شده است و در راستای آموزش و فرهنگ سازی برای دستگاه های اجرایی از جمله آموزش و پرورش دانشگاه ها و تبلیغات اسلامی و... وظایفی تعریف شده است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۲
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1401031208791
  • خبرنگار :