رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خبر داد

احتمال شیوع التور در ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: احتمال شیوع بیماری‌های اسهالی حاد (التور) در ایران به دلیل ارتباط با کشورهای همسایه وجود دارد، بنابراین مقابله با آن مستلزم هوشیاری و اقدامات به موقع است.

حسن بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با بیماری وبا، اظهار کرد: بیماری‌های اسهالی حاد (التور)، بیماری است که در صورت مقابله‌ی سریع، کمتر از یک درصد مرگ و میر خواهد داشت ولی در صورت درمان نشدن به موقع، منجر به مرگ حدود ۳۰ تا ۵۰ درصدی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیماری‌های اسهالی حاد (التور) علی‌رغم فراگیر و کشنده بودن، قابل کنترل است، افزود: مهار و جلوگیری از گسترش بیماری‌های مهلکی مانند التور، الزام بوده زیرا می‌تواند مرگ و میر ناشی از آن را به حداقل برساند.

این مسئول با بیان اینکه وقوع التور یکی از نشانه‌های نابرابری و توسعه نداشتن در یک کشور است، تصریح کرد: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان برنامه‌هایی برای مقابله با التور پیش‌بینی کرده که امید است با تبعیت از آن، امسال نیز سال خوبی از نظر کنترل این بیماری رقم بخورد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران که کشورهای اطراف آن از جمله افغانستان، پاکستان و عراق همواره با بیماری التور درگیر هستند، گفت: موسم حج و اربعین حسینی رفته‌رفته به سمت فصول گرم سال حرکت می‌کند که این موضوع یک مشکل مضاعف بوده و نیازمند آمادگی بیشتری است.

بختیاری با بیان اینکه شاید اپیدمی هرگز برای ما اتفاق نیفتد ولی باید برنامه‌‎های مقابله با التور پیش‌بینی شود، اظهار کرد: اگر جلوتر از بیماری التور حرکت کنیم، این بیماری به راحتی قابل کنترل است ولی اگر التور از ما پیشی بگیرد، از نظر اشغال سیستم‌های بهداشتی‌ درمانی، اشغال بیمارستان‌ها، هزینه‌های تحمیلی و نهایتا مرگ و میر، نتایج نامطلوبی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه احتمال شیوع التور در ایران به دلیل ارتباط با کشورهای همسایه وجود دارد، بنابراین مقابله با آن مستلزم هوشیاری و اقدامات به موقع است، افزود: ارتباطات بین‌بخشی در اجرای کلیه برنامه‌های بهداشتی درمانی لازم بوده ولی در مقابله با التور، نقش پررنگ‌تری دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: باید از جوسازی و ایجاد نگرانی بی‌مورد در جامعه در رابطه با بیماری التور جلوگیری کنیم ولی در عین حال باید حساسیت و هوشیاری لازم در جامعه ایجاد شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401031108240
  • خبرنگار : 50167