محمدرضا صابری در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه عبودیت از مهمترین ویژگیهای امام(ره) بود، اظهار کرد: ایشان هیچ چیز را متعلق به خود نمیدانست و به واسطه عمل کردن به دانش دنبال فراگیری علم بود. تمام ذهنیت و اندیشه امام خمینی(ره) متمرکز بر اوامر خداوند بود و تدبیر شخصی در راستای مصالح و منافع فردی و شخصی نداشت.
وی ادامه داد: امام(ره) به واسطه عبودیت و ثابت قدم بودن بسیاری از اموری را که خلاف امیال نفسانی انسان است، انجام میداد و همین ویژگیهای رفتاری موجب تاثیرات و موفقیتهای فراوان ایشان در سطح جامعه شد.
معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دومین ویژگی امام خمینی(ره) را شجاعت برشمرد و آن را حاصل عبودیت دانست و افزود: شجاعت از دیگر ویژگیهای امام راحل بود که حاصل عبودیت ایشان است. اگر انسان بنده مخلص خداوند باشد، از هیچ چیز ترس ندارد چراکه به خداوند تکیه کرده است. قدرت از صفات الهی است و هیچکس جز او صاحب قدرت نیست. اینها نتیجه ایمان است و با تجربه حاصل نمیشود.
صابری با اشاره به بصیرت امام خمینی(ره) در برقراری عدالت گفت: عدم شناخت ما نسبت به ماهیت هر چیزی موجب ترس میشود. وقتی چیزی را نمیشناسیم، از آن میترسیم. از این رو یکی دیگر از ویژگیهای امام بصیرت و شناخت عمیق ایشان نسبت به مسائل پیرامون است که موجب ایجاد فهم و عدالت میشود. به عنوان مثال امام دشمنشناس بود و عدم موافقت ایشان با تشکیل دولت موقت از نمونه بصیرتهای ایشان بود چراکه امام میخواست با عامه مردم زندگی کند و اگر بخواهد با علَم حاکمیت حکومت کند، کسی همراه وی نخواهد بود.
امام خود را وقف مردم کرده بود
وی در خصوص ارتباط متواضعانه امام خمینی(ره) با مردم گفت: همانطور که امام علی(ع) نسبت به سالمندان، ایتام، مستضعفان و سایر مردم مساعدت میکرد و بدون هیچ انتظاری راه درماندگان را باز میکرد، هر انسان دیگری هم که میخواهد در این مسیر سهمی داشته باشد، به همان میزان آن خصلتها در وجودش نهادینه میشود؛ لذا امام(ره) با تاسی از خصایای امام علی(ع) توانست در مقابل شاه، استکبار، آمریکا و سایر دشمنان ایستادگی کند و از طرفی دیگر قشر ضعیف، ایتام، محرومان، مستضعفان و... را یاری کرده و خود را وقف مردم کند.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: امام خمینی(ره) از جایگاه ویژه بسیجیان در میدان جهاد و نزد خداوند آگاه است که خطاب به بسیجیها میگوید «کاش من به جای شما بودم» و خود را خادم آنها میداند چرا که نفس خود را مقابل مجاهدان فی سبیلالله کوچک میشمرد؛ این در حالی است که این مجاهدان دستپرورده امام خمینی(ره) هستند.
صابری در خصوص ابعاد شخصیت امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: سطح شناخت و دانش بالای امام(ره) در زمینههای مختلف از جمله فقه، فلسفه، عرفان و... به این دلیل است که او این علوم را از یک سرچشمه میدانست؛ لذا امام فیلسوف، فقیه و عارف است و این اوصاف تنها در شخصیتی مانند امام خمینی(ره) قابل تجمیع است و در همان حال یک فقیه مبارز، مقید و پایبند است.
وی در خصوص الگو بودن امام خمینی(ره) برای نسل حاضر بیان کرد: یکی از نیازهای ما برای حرکت در زندگی وجود یک الگو است و خداوند پیامبران و اوصیای خود را به این منظور فرستاده و این افراد اگر نبودند، احکام الهی قابلیت اجرا نداشت. امام خمینی(ره) نیز یکی از این الگوهاست. انسان به دلیل جهل خود از الگوها بهره نمیگیرد. اگر پس از مدتی سیره آنها به فراموشی سپرده شود، موجب بیگانگی با الگوها میشود.
لزوم معرفی درست امام(ره) به جامعه و نسل جدید
صابری با انتقاد از اینکه امام خمینی(ره) به درستی در جامعه معرفی نشده است، عنوان کرد: حس و حال جامعه برای معرفی الگوهایی چون امام خمینی(ره) نیازمند بسترهایی است که در صورت فراهم نشدن آن بسترها الگوها کارکرد واقعی خود را نخواهد داشت؛ بنابراین باید امام خمینی(ره) را به درستی معرفی کرد.
وی درخصوص انتظارات امام خمینی(ره) از جامعه امروز گفت: سند اسلامی دانشگاهها نمونهای از انتظارات امام خمینی(ره) از جامعه است چرا که این سند ترجمه آیات قرآن است که به روز شده و بر اساس آن خروجی دانشگاهها باید صالح، مصلح و متخصص متعهد باشد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص انفصال نسبی جوانان و جامعه با امام خمینی(ره) افزود: در حرکت ما به افق نگاه میکنیم و برای گم نکردن مسیر نباید افق دید را از دست داد بلکه باید در جایگاه خود و در اندازه خود با برنامهریزی، مشورت و تلاش در میدان عمل فعالیت کرد. هیچ اتفافی بدون مدد الهی رخ نمیدهد و مدد الهی با فداکاری ما در مسیر همراهمان خواهد شد.
صابری ادامه داد: اگر جامعه با آرمانها فاصله دارد، به این دلیل است که دستاندرکاران امروز امامگونه نیستند؛ این در حالی است که امام خمینی(ره) در ۶۰ سالگی دنبال فراگیری علم بود. در این صورت میتوان خود و دیگران را به سعادت رساند.
وی گفت: اکنون انجام فعالیتهای فرهنگی در معنای عام خود در مسیر ناهمواری قرار دارد و در نتیجه بسیار دیر به نتیجه میرسند اما امام خمینی(ره) با حکومت بر دلها فعالیتهای فرهنگی انجام میدادند. باید دل انسان ظرفیت کلامسازی داشته باشد؛ در حالی که متولیان فرهنگی امروز دلشان خیلی روشن نیست. باید توجه داشت صرفا با نقشه نمیتوان فعالیت فرهنگی انجام داد.
انتهای پیام