به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی، این خطمشی و خطوط کلی فعالیتها را در راستای طرح تحول کلان سازمان سینمایی و مبتنی بر سه اصل مهم قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری طراحی، تدوین و ابلاغ کرده است.
در برنامه ابلاغی موسسه سینماشهر 13 ماموریت مهم در راستای عدالت فرهنگی، توسعه و تقویت زیرساختها و اهتمام ویژه به مناطق کم برخوردار و متناظر به دو اصل اساسی عرصه سینما: امکانات سخت افزاری (محیط سینما و تجهیزات نمایش) و امکانات نرم افزاری (پخش فیلمهای مناسب با هدف جذب مخاطب عام جامعه) مشخص شده است.
حمایت از احداث، ایجاد، بازسازی، بهینه سازی و نوسازی سالنهای نمایش فیلم و سینماها، حمایت از ارتقاء فناوری تجهیزات سمعی وبصری سالنهای سینما و نمایش، حمایت از آثار سینمایی در حال اکران از طرق مختلف تبلیغات و اطلاع رسانی، حمایت از ایجاد شهرک سینمایی دیجیتال، استودیوها و لابراتوارهای مدرن و زیرساختهای مربوط به این صنعت، کمک به برگزاری نمایشگاه تجهیزات حرفه ای حوزه سینما، حمایت از توسعه دفاتر پشتیبانی فنی و تجهیزاتی سینماها، حمایت از سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) و برنامه ریزی جهت توسعه سامانههای فروش بلیت، برنامه ریزی جهت ایجاد بستر و ساخت خانه جشنوارههای سینمایی کشور، حمایت از شرکتهای دانش بنیان و صنعتگران داخلی در خصوص تأمین ملزومات سالن سینما و نمایش، ایجاد "باشگاه مشتریان سینمای ایران" و "سینما کارت"، برنامه ریزی جهت عقد تفاهمنامه با مدیران ارشد استانهای سراسر کشور برای ساخت"سینماهای فرهنگ"، ارائه تسهیلات کم بهره به سازندگان و توسعه دهندگان سینماهای کشور از جمله مهمترین ماموریتهای موسسه سینماشهر در این دوره تعریف شده است.
خلاصه مدیریتی سند چشمانداز و ماموریتهای مهم موسسه سینماشهر به شرح زیر است:
مؤسسه سینما شهر:
مؤسسه سینما شهر مؤسسه ای فرهنگی، غیر تجاری و عام المنفعه دارای شخصیت حقوقی مستقل در سال 1373 شروع به فعالیت نموده است. مؤسسه سینما شهر مفتخر است در بخشهای مختلف سینمایی از جمله بازسازی و نوسازی فیزیکی، مدرنیزاسیون سینماهای کشور به تجهیزات صوت و نمایش جدید، نمونه سازی سالنهای سینمایی، حمایت ویژه متقاضیان احداث پروژههای سینمایی و چند سالنه نمودن سینماهای کشور، فعالیتی مستمر و چشمگیر داشته باشد و در دوره جدید هم با سرلوحه قراردادن سه محور راهبردی سازمان سینمایی کشور (قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری) و با اهتمام ویژه به رویکرد عدالت فرهنگی نسبت به توسعه و تقویت زیرساختهای سینمایی در مناطق و شهرستانها گام بر میدارد.
این مؤسسه در تلاش است با ایجاد ارتباط با شرکتها و کمپانیهای بزرگ که در امر تولید تجهیزات و ادوات سینمایی فعالیت دارند، ضمن کسب اطلاع از آخرین دستاوردها در عرصه سینما و استفاده بهینه از آن، دست اندرکاران سینما را با پیشرفت های اخیر این صنعت آشنا سازد و با ایجاد انگیزه در بین دست اندرکاران در استفاده از این تجهیزات که نتیجه آن همان رونق سینما و جذب مخاطبان جدید می باشد باعث ایجاد تحول جدیدی در عرصه سینما گردیده و بسیاری از سینماهای کشور را نیز از خطر تعطیلی نجات دهد.
بیتردید باید اعتراف کرد لازمه موفقیت در عرصه هنر سینما ایجاد محیطی مدرن، کارآمد و جاذب مخاطب است. به عبارتی دیگر عرصه سینما نیازمند دو اصل اساسی است:
1 ) امکانات سخت افزاری (محیط سینما و تجهیزات نمایش)
2 ) امکانات نرم افزاری (پخش فیلمهای مناسب با هدف جذب مخاطب عام جامعه)
با عنایت به این دو اصل اساسی می توان امیدوار بود، بار دیگر مردم و مخاطبان سینما را مجذوب سالنهای سینما کرده تا این بخش از هنر جامعه جان تازهای بگیرد. این مؤسسه با توجه به شرایط حال حاضر سینماها بعد از پاندمی کرونا برنامهریزی مدونی در خصوص ارائه خدمات در حوزه فعالیتهای خود طراحی کرده که اهم آن به شرح ذیل است:
1 ـ حمایت از احداث، ایجاد، بازسازی، بهینه سازی و نوسازی سالنهای نمایش فیلم و سینماها
در بخش احداث سینماها با سالنهای متعدد، بازسازی و نوسازی سینماهای متقاضی که مالکان حقیقی و حقوقی در این امر به کمکهای مالی، فنی و مشاورهای در این زمینه نیاز دارند، مؤسسه سینما شهر اولین و تنها ارگانی میباشد که در این امر پیشتازی می کند. در این دوره نیز برنامه ریزی به منظور پایین آوردن هزینههای ملزومات سالن سازی از اهداف جدی مجموعه بوده و در این خصوص زیر ساختهایی در حال ایجاد است.
2 ـ حمایت از ارتقاء فناوری تجهیزات سمعی و بصری سالنهای سینما و نمایش
در جهت پیشرفت و بروز رسانی هر چه سریعتر سخت افزار و نرم افزارهای نمایش اعم از تجهیزات صوت و تصویر و همچنین پردههای اکران برای نمایش با بالاترین کیفیت در سینماهای کشور، مؤسسه سینما شهر سالهاست که با تمام توان در این امر کوشا بوده و البته که در این دوره نیز حمایت از توسعه زیر ساختها از اهداف اصلی این مجموعه به حساب خواهد آمد.
3 ـ حمایت از آثار سینمایی در حال اکران از طرق مختلف تبلیغات و اطلاع رسانی
با توجه به ضریب اشغال بسیار پایین سالنهای سینما و افت مخاطب بعد از پاندومی کرونا و اهمیت چرخه اقتصاد فیلم مؤسسه در جهت حمایت از اکران آثار سینمایی در خصوص تبلیغات در فضای عمومی اعم از بیلبوردها، استرابوردها و پخش تیزر از طریق فضای مجازی و تلویزیون و ترویج حضور مردم در سالنهای سینمایی اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
4 ـ کمک به برگزاری نمایشگاه تجهیزات حرفهای حوزه سینما
از دیگر فعالیتهای این مؤسسه در دوره جدید برنامه ریزی جهت بالا بردن سطح دانش و معلومات متخصصین مشاغل مهم حوزه سینما با توجه به سرعت رشد ملزومات و تجهیزات سینما و تولید فیلم است که مؤسسه برای این امر برگزاری نمایشگاه تجهیزات فیلمبرداری و نمایش را در حاشیه جشنوارهها و به صورت مستقل در برنامه های خود گنجانده است.
5 ـ حمایت از ایجاد شهرک سینمایی دیجیتال، استودیوها و لابراتوارهای مدرن و زیرساختهای مربوط به این صنعت
از دیگر موارد مهم برای مؤسسه ایجاد بستری مناسب جهت تولید به روشهای نوین بوده که در برنامههای پیش رو حمایت از استودیوهای تولید مجازی و همچنین بهره برداری از تجهیزات و تکنیکهای نوین این صنعت بوده که قطعاً آینده سینما و تولید فیلم به این بستر نیازمند میباشد.
6 ـ حمایت از توسعه دفاتر پشتیبانی فنی و تجهیزاتی سینماها
یکی از موارد مهم سینماها پشتیبانی فنی به منظور نمایش و اکران بوده که این امرعمدتاً توسط بخش خصوصی و با حمایت این مؤسسه انجام گرفته و برای دوره جدید و با توجه به افزایش قیمتهای تجهیزات فنی برنامه¬ریزی مدونی به منظور حمایت از ورود تجهیزات با حداقل افزایش قیمت ها و همچنین تأمین مواد مصرفی سینماها تدوین شده است.
7 ـ حمایت از سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا)
یکی دیگر از فعالیتهای این مؤسسه حمایت از راه اندازی ترمینال فروش (سمفا) به عنوان زیر ساختی جهت اخذ گزارشهای دقیق حضور مخاطب در سینما و سالنهای مختلف کشور بوده که امکان برنامه ریزی و تحلیل به منظور رفتار شناسی مخاطبان هر کجای کشور با نوع محتوا و فیلم ارائه شده را میسر می سازد و همچنین امکان تجمیع و نظارت بر تعداد مخاطبان آثار اکران شده را برای صاحبان منافع ایجاد می نماید.
8 ـ برنامه ریزی جهت توسعه سامانههای فروش بلیت
در این دوره با برنامه ریزیهای صورت گرفته و با توجه به درصد بسیار پایین ضریب اشغال سینماهای سراسر کشور با بهره مندی از فروشگاههای مجازی و بر خط جدید که در فضای کار خود متقاضیان فراوانی دارند امکان ارائه و بستر سازی جذب مخاطب بیشترسینما از طریق این سامانهها صورت می پذیرد.
9 ـ برنامه ریزی جهت ایجاد بستر و ساخت خانه جشنوارههای سینمایی کشور
از دیگر برنامههای پیش رو برای این مؤسسه مطالعه و طراحی و ساخت مکانی مناسب به منظور برگزاری جشنوارههای سینمایی کشور با عنوان "خانه جشنوارههای سینمایی" است که این امر برای تعیین مکان مناسب و درخور، شروع فعالیت نموده و پس از تأیید و تأمین بودجه عملیات ساخت و ساز آن آغاز میشود.
10 ـ حمایت از شرکتهای دانش بنیان و صنعتگران داخلی در خصوص تأمین ملزومات سالن سینما و نمایش
از جمله فعالیتهای این مؤسسه حمایت از کالای ایرانی و ملزومات تولید شده داخل کشور در امر توسعه سالنهای سینمایی است که در این خصوص با برنامه ریزی و پیش خرید اجناس با کیفیت داخلی نسبت به توسعه این کسب و کار حمایتهای لازم شکل خواهد گرفت.
11 ـ ایجاد "باشگاه مشتریان سینمای ایران" و "سینما کارت"
یکی دیگر از فعالیتهای برنامه ریزی شده در این مؤسسه راه اندازی باشگاه مشتریان به منظور تجمیع بانک اطلاعات مشتریان سینما و ارائه "کارت سینما" با تسهیلات ویژه به منظور توسعه مخاطبین سینما و ترویج فرهنگ سینما رفتن در اقشار مختلف جامعه است.
12 ـ برنامهریزی جهت عقدتفاهم نامه با مدیران ارشد استانهای سراسرکشوربرای ساخت "سینماهای فرهنگ"
یکی دیگر از برنامههای مهم این مؤسسه ساخت سینما در شهرهای فاقد سالن سینما با جمعیت بالاتر از 50 هزار نفر با همکاری استانداری و شهرداری استانهای سراسر کشور بوده که در قالب پروژه "سینماهای فرهنگ" تحت نظارت و طراحی این مؤسسه توسط استانها ساخته و با حمایت این مؤسسه به تجهیزات صدا و تصویر مجهز و در نهایت به چرخه اکران کشور اضافه گردند.
13 ـ ارائه تسهیلات کم بهره به سازندگان و توسعه دهندگان سینماهای کشور
یکی دیگر از برنامه های این توسعه ایجاد تعامل با بانک های دولتی و ارائه خدمات تسهیلات کم سود برای توسعه مراکز سینمایی کشور است که شرایط آن اطلاع رسانی خواهد شد.
انتهای پیام