مسعود حکمآبادی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اجرای تئاتر دراکولا در مشهد، در خصوص اینکه آیا با وجود موزیکال بودن این تئاتر مشکلی در صدور مجوزهای آن وجود داشته یا خیر، اظهار کرد: مشکل این ماجراها را آدمهای کوچک ایجاد میکنند، درحالیکه در رده مدیریتی از این بابت مشکلی وجود ندارد. در گذشته نمایشی را اجرا میکردیم و مدام نامه میزدند که نمایش باید تعطیل شود، در حالیکه یک نامه بدون اسم و رسم به ما ابلاغ میشد و بابت آن نامه سه شب نمایش را تعطیل میکردیم. آدمهایی که در رده مدیریتی فعالیت میکنند به این چیزهای کوچک توجه زیادی ندارند که این موضوع اتفاق خوبی محسوب میشود؛ از همین رو برای مجوز کار به مشکل نخوردیم.
وی افزود: در زمان اجرای تئاتر دریاچه قو کسانی که به دلیل شرایط و موقعیت مشهد نگرانی داشتند، نیز معترض بودند که این تئاتر باید تعطیل شود، منتها فکر میکنم از آن دوران گذر کردهایم و این اتفاق برای تئاتر دراکولا رخ نخواهد داد.
تهیهکننده تئاتر دراکولا تصریح کرد: سیستم موزیکال در مشهد مشکلی ندارد. پیش از این هم کار بزرگی مانند تئاتر پیانیستولوژی حدود ۷۰ اجرا در مشهد داشته است. اگر مشکلی نیز ایجاد شود از سوی آدمهای کوچک است که میخواهند به تئاتر ضربه بزنند؛ همانهایی که سالن اصلی تئاتر شهر را تعطیل کردهاند و گروههای تئاتر را به سالنهای خصوصی بیکیفیت میفرستند.
مزایده سالن تئاتر شهر مشهد خندهدار است
حکمآبادی در پاسخ به این سوال که چرا اجرای تئاتر را به زمان دیگری موکول نکردند تا در سالن بهتری اجرا کنند، گفت: سالن بهتری در مشهد وجود ندارد. مشهد یک سالن اصلی در تئاتر شهر دارد که نمیدانم چه کسی وقتی این سالن تعطیل بود، آن را به مزایده گذاشت. مگر سالن اصلی تئاتر شهر را به مزایده میگذارند؟ مگر امکان دارد که در یک خانه زندگی کنید، پدر شما صبح بگوید که خانه را به مزایده گذاشته و ظهر برای آن مشتری خواهد آمد. مانند این است که میدان برق مشهد را بفروشند و یا دانشگاه فردوسی را به مزایده بگذارند.
وی اضافه کرد: در وقفهای که به دلیل کرونا ایجاد شد، فرصتی پیش آمد تا دوستان برای تعطیلی سالن اصلی برنامه بچینند و به این نتیجه رسیدند که اجرا در این سالن به دلیل دولتی بودن آن غیرقانونی است. با شور و اشتیاق به عنوان اولین نفر در مزایده شرکت کردم، اما مزایده را تجدید کردند و در حال حاضر هم دیگر مزایده برگزار نمیکنند.
این تهیهکننده تئاتر عنوان کرد: فعال نبودن سالن تئاتر شهر مشهد باعث شده تا برخی سالنها که کسی فکرش را هم نمیکرد که بتوان در آنها نمایش برگزار کرد، به ازای هر شب ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره بگیرد، در حالیکه اجاره آن در گذشته به ازای هر شب یک میلیون تومان بوده است.
افزایش ۱۰۰ درصدی اجاره سالن تئائر به دلیل حضور جواد خواجوی
حکمآبادی اظهار کرد: در سالنی که اکنون اجرا داریم، ابتدا در یک عدد و رقمی با ما به توافق رسیدند، اما به محض اینکه متوجه حضور جواد خواجوی، امیدرضا سپهری و محمد اسلامی در این تئاتر شدند، اجاره خود را دو برابر کردند. هزینهها و بلیتفروشی تئاتر معمولا به اینگونه است که به عنوان مثال هزینه ۱۰ شب از اجرا را برای یک بازیگر، هزینه ۵ شب از اجرا برای یک بازیگر دیگر و مابقی هزینهها برای سایر بازیگران و اجاره سالن پرداخت میشود، اما با این وجود فکر میکنم جواد خواجوی برای اجرا در دراکولا دستمزدی دریافت نکند؛ چراکه ما تمام هزینه این نمایش را مجبوریم برای اجاره سالن پرداخت کنیم.
وی افزود: دلیل تمام مشکلات ما مدیرانی هستند که ما را به روزی انداختهاند که به پای چنین آدمهایی بیفتیم تا به ما سالن اجاره دهند. سالن اصلی تئاتر شهر متعلق به ما بود، در آنجا اجرا میکردیم و درصدی از آن را هم به سالن پرداخت میکردیم. حتی اگر صوت آن مشکل داشت، مشکل آن را رفع میکردیم، اما اینجا زورمان میآید یک لامپ برای سالن بخریم، چراکه سالن متعلق به ما نیست. متاسفانه شرایط به شیوهای است که مدیر سالنی که در آن اجرا داریم چیدمان دکور را برای ما مشروط کرده تا صبحها بتواند همایش اولیا و مربیان مدارس را آنجا برگزار کند.
تهیهکننده تئاتر دراکولا با اشاره به قیمت بلیتهای این تئاتر گفت: تنها قیمت ۹ صندلی ۹۵ هزار تومان است، چراکه قیمت بلیتها را به دلیل شرایط اقتصادی پایین در نظر گرفتیم تا مردمی که علاقه دارند تئاتر دراکولا را با اجرای جواد خواجوی تماشا کنند بتوانند بلیت تهیه کنند. بلیت این تئاتر اگر ۱۰۰ هزار تومان باشد باز هم سالن پر خواهد شد، اما فقط قشر مرفه به تماشای آن خواهند آمد.
هر موقع که سایت را باز میکنیم، چند دقیقه بعد صندلیهای ردیف جلو که ۹۵ هزار تومان قیمت دارد فروش خواهد رفت، اما ما مراعات مردم را کردیم و قیمت صندلیهای دیگر را پایین در نظر گرفتیم. در این شرایط تئاتر ما کاملا روی لبه تیغ حرکت میکند، چراکه اگر در هر شب ۵ صندلی سالن خالی باشد، ضرر خواهیم کرد.
حکمآبادی با بیان اینکه تئاتر دراکولا جریانساز خواهد شد، گفت: یقین دارم یک کار موزیکال با آدمهای حرفهای ارائه خواهیم داد، اما علاقه داشتم که این نمایش در جایی ارائه شود تا مردم از تماشای تئاتر لذت ببرند و ما نیز دغدغه ساخت دکور و اتاق فرمان نداشته باشیم. این تئاتر قرار بود از ابتدا در تهران برگزار شود، اما وقتی به گروه اضافه شدم، تقاضا کردم با توجه به آشناییام با مشهد، اجرا را از این شهر آغاز کنیم تا هزینههای جاری خود را در بیاوریم. تهران نیز شرایط خود را دارد و اجرا در میان کارهای خوب کار سختی است. منتها باید با یک برنامهریزی درست در تهران اجرا کنیم تا مخاطب را به سالن بکشانیم. مخاطبی که کارهای کمدی دیگری تماشا میکند، باید بتوانیم او را دعوت کنیم تا کار ما را هم تماشا کند.
انتهای پیام