به گزارش ایسنا، حسین صفری در نشستی با خبرنگاران با بیان اینکه امسال همکاری ناشران و تشکلها با نمایشگاه کتاب خیلی ویژه بود، درباره برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و حضوری در اردیبهشت و امکان عقب انداختن زمان برگزاری نمایشگاه و کم شدن بازه زمانی آن اظهار کرد: همیشه و به شکل سنتی در تقویم برگزاری نمایشگاه دو پنجشنبه و جمعه را لحاظ میکردیم، امسال هم همین را برنامهریزی کردیم.
رئیس کمیته اجرایی نمایشگاه سپس گفت: ما امسال اصل موضوع را بر روی «نمایش» گذاشتیم. اینکه فقط نمایش باشد و فروش در کار نباشد اما بعد از کش و قوسهای زیاد در شورای سیاستگذاری در نهایت تصمیم بر این شد که نمایشگاه به شکل قبل برگردد. خیلی برنامهریزی خوب و مفصلی برای موضوع نمایش داشتیم، شرایط را هم دیده بودیم و وقت خوبی هم بر روی این طرح گذاشتیم. اما مساله فروش که مطرح شد، باید اقتضائات را هم رعایت کنید. وجود روزهایی در تقویم برگزاری نمایشگاه که ما سابقهاش را هم داریم؛ نمایشگاه با یک چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه شروع میشود، دوباره به شنبه و یکشنبه و دوشنبه آرامی میرسد و سهشنبه و چهارشنبه و پنجشنبه و جمعهای که اوج میگیرد و مردم حضور پیدا میکنند.
او درباره نمایشگاه مجازی هم گفت: غیر از اینکه در نمایشگاه مجازی استانها به کتاب دسترسی پیدا میکنند، نمایشگاه تمهیدی بود برای پاسخ به دوستانمان در ستاد کرونا. آنها به ما گفته بودند شما باید جمعیت نمایشگاه را بشکنید و کم کنید، حداقل تلاش شما این باشد که از شهرستانها کمتر بیایند. این را به ما گفته و از ما خواسته بودند این اتفاق بیفتد. به همین دلیل موضوع نمایشگاه مجازی بیشتر مطرح شد و یارانهها به سمت مجازی رفت تا تقاضای مردم را در مجازی داشته باشیم. برگزاری این دو نمایشگاه با یکدیگر کار سنگینی است.
حسین صفری در ادامه بیان کرد: افرادی که الان در صحن فضای مجازی و افرادی که در کف مصلی هستند، جمعیت واقعی نمایشگاه را تشکیل میدهند، جمعیت واقعی نمایشگاه این نیست که اینجا در مصلی میبینید. بعد از کرونا اگر نمایشگاه مجازی نبود به شما قول میدهم تمام روزها به شدت شلوغ میبود. مجازی پاسخی به دوستان ستاد کرونا بود. حتی برای میهمانان خارجی هم تأکید کرده بودند میهمانان خارجی را به حداقل برسانید به همین دلیل در بخش خارجیمان هم با دستفرمان کندی جلو میرفتیم و در نهایت این دو موضوع نهایی شد و توانستیم این کار را انجام دهیم.
او در ادامه گفت: عرض راهروها، تردد مردم، دسترسیها، توزیع مردم و رعایت فاصله اجتماعی از دیگر خواستههای ستاد کرونا بود و آنچه را مقدور و شدنی بود، در نمایشگاه پیاده کردیم.
رئیس کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب بیان کرد: دسترسیها، عرض راهروها و ترددها از موضوعاتی بود که به آن توجه داشتیم و در وهله اول در بخش ناشران کودک این دسترسی را ایجاد کردیم و مجبور شدیم سالن دومی ایجاد کنیم. فضایی که برای کودکان در نظر گرفته بودیم کافی نبود، فضایی حدود چهارهزار مترمربع ایجاد کردیم. مجموعا بیشتر از ۹۰ هزار مترمربع در سه رواق شرقی، رواق غربی و شبستان اصلی برای نمایشگاه استفاده شد و ناشران همه زیر سقف هستند. این موضوع یکی از اتفاقات مهم بود که بایستی جوانب آن را دید.
به گفته صفری، ناشران دانشگاهی رغبت بیشتری به حضور در فضای مجازی داشتند اما ناشران کودک بر اساس نوع خدماتی که ارائه میکردند، تمایلشان به نمایشگاه حضوری بود.
او همچنین گفت: رواق غربی را برای جانمایی ناشران دانشگاهی در نظر گرفتیم که قبول نکردند و گفتند ما همینجا کار را جمع و جور میکنیم.
او خاطرنشان کرد: وقتی ناشر طعم نمایشگاه مجازی را چشید و دید که در آنجا میتواند به راحتی کتاب خود را ارسال کند، یارانهاش را بگیرد و یارانه پست را هم داشته باشد و از طرفی هم یک سری افراد در بانک اطلاعاتیاش اضافه شوند که تا کنون خرید نداشتهاند، باعث شد ناشران از فضای مجازی بیشتر استقبال کنند. اگرچه بخش فیزیکی هم ویژگیهای خود را دارد.
او درباره نارضایتیها و انتقادهایی که برای جانمایی ناشران کودک وجود دارد، اظهار کرد: در فضای مصلی سالن یکتکه که بتواند متراژ مفیدی به ما بدهد، فقط و فقط منفی یک رواق شرقی است که نزدیک چهار تا پنجهزارمتر مربع متراژ مفید میدهد اما بخشهای دیگر ۲۵۰۰ مترمربع و ۳۵۰۰ مترمربع میدهند. هرجور که بخواهید از پازل شبستان دوری کنید، تنها جایی که میشود ناشران را مستقر کرد و سقف بالا سرش باشد، آنجاست. این را شفاف میگویم.
او همچنین در توضیح تحویل دیرهنگام بنرهای غرفهها گفت: ناهماهنگی به وجود آمد که درست هم هست. در این حوزه مقداری غفلت کردیم؛ غفلت از این جهت که بخشی که این کار را انجام میداد هماهنگیهایی شده بود اما این شرکت نهایتا تغییر وضعیت داد و تصمیمات این بخش با خلل روبهرو شد اما بلافاصله اقدامات لازم را انجام داده، تیم تشکیل دادیم. با توجه به اینکه در سالهای قبل هم ناهماهنگی پیش آمد کار را به تشکلهای مجموعه واگذار کردیم.
صفری درباره کمبود مبلمان شهری در مصلی که مردم مجبور میشوند روی زمین بنشینند، نیز اظهار کرد: ۱۸۰۰ مبلمان شهری آوردهایم اما جمعیت زیاد است که شما اگر همهجا را نیمکت بگذارید، کافی نیست. ما نتوانستیم به اندازه کافی نیمکت تهیه کنیم. چیزی که شهرداری قبول کرد و وارد صحن کرد و چیدمانی که کردیم، همین بود و در محیطهای بالادستی و راههای منتهی به شبستان هم نیمکت گذاشته شده است.
حسین صفری درباره تمدید زمان برگزاری نمایشگاه نیز بیان کرد: نمایشگاه مجازی ظرفیت واقعی خریدار و ناشر را برای ما مشخص کرد و چیزهایی را برای مشخص کرد که قبلاً شفاف نبود، اینکه اعتبار روی کار ملی افراد شارژ میشود و امسال هنوز امکان ثبتنام وجود دارد؛ اما زمان نمایشگاه فیزیکی در طی هفت روز ثبتنام تمام میشد. الان اعتبار به شکل واقعی خرج میشود. نمایشگاه مجازی کتاب استقبال و قدرت خرید مردم و علاقهمندیهای مردم را در نقاط مختلف مشخص کرد.
او در ادامه به آمار فروش در نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و گفت: مجموعه سفارشات نمایشگاه مجازی کتاب تا ساعت ۱۰ صبح روز سیام ۳۵۲ هزار و ۸۲۷ سفارش بوده که از این میان ۲۷۳ هزار و ۲۹۰ سفارش به پست تحویل داده شده است. همچنین ۱۳۱ هزار و ۶۲۲ سفارش نیز توزیع شده است. تهران مشهد و قم بیشترین خریداران نمایشگاه مجازی کتاب تهران بودهاند.
انتهای پیام