خبر خوش برای کامیون‌داران مسافر ارمنستان

در پی مذاکرات اخیر دو کشور ایران و ارمنستان، هر دو طرف آمادگی خود را برای کاهش عوارض جاده‌ای و حتی به صفر رساندن آن نشان دادند و وزیر زیرساخت ارمنستان نیز ضمن عذرخواهی از کامیون‌داران اعلام کرد که به زودی مسیر جایگزین ترانزیتی به بهره‌برداری رسیده و تصمیمات خوبی برای عوارض جاده‌ای گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، گنل سانوسیان –وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان- دو روز گذشته برای دیدار با وزیر راه و شهرسازی به تهران آمد و جلسات متعددی برای توسعه حمل و نقل و ترانزیت بین دو کشور برگزار شد. البته در مناقشه اخیر بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان مشکلات متعددی برای کامیون‌داران ایرانی به وجود آمد که مجبور بودند برای رفتن به ارمنستان از بخشی از خاک آذربایجان نیز عبور کنند.

سانوسیان در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه مسیر جایگزین ترانزیتی ایران و ارمنستان چه زمانی ساخته خواهد شد و مشکلات کامیونداران ایرانی تا کی در این زمینه ادامه خواهد داشت گفت: از همه کامیونداران که در این مسیر حرکت می کننُد عذرخواهی می‌کنم چرا که مشکلات و محدودیت‌هایی برایشان به وجود می‌آید اما دو خبر خوب برای آن‌ها دارم.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان وجود دارد، مسیر تزانزیتی ایران، آذربایجان و ارمنستان با مشکلاتی مواجه شد و محدودیت‌های برای کامیونداران ایرانی به وجود آورد اما درصددیم تا هرچه سریعتر جاده جایگزین را اصلاح کنیم و این مسیر تزانزیتی جدید بین ایران و ارمنستان را به زودی بازگشایی خواهیم کرد.

وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان ادامه داد: در مسیر ترانزیتی جایگزین موجود دو قطعه وجود دارد که پیچ‌های تند و مشکلات زیرساختی خاصی دارد که باعث شده این مسیر از حالت استاندارد خارج شود اما تا چندوقت آینده مسیر جایگزین ترانزیتی آماده خواهد شد و با استفاده از جاده جدید این مسیر برای کامیونداران ایرانی ۱۰  کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد و قطعا ایمنی بیشتری هم دارد. البته تصمیمات خوبی درباره کاهش عوارض جاده‌ای نیز اتخاذ شده است.

رستم قاسمی – وزیر راه و شهرسازی –در باره عوارض جاده‌ای که از کامیون‌داران گرفته می‌شود نیز گفته بود که باید نقشه راه مشخص شود و عوارض باید به صورت عادلانه اخذ شود؛ ما در ایران این آمادگی را داریم که عوارض را به صفر برسانیم و تفاهم نامه‌ای را امضا کنیم تا مبنای توسعه حمل و نقل ترکیبی هر دو کشور باشد.

به گفته جواد هدایتی - مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری حمل و نقل جاده‌ای- از مهمترین مشکلات ترانزیت به ارمنستان بالا بودن عوارض دریافتی از کامیون‌داران ایرانی است و اگر ارمنستان موافق باشد ایران نیز آمادگی خود را متقابلاً برای کاهش عوارض کامیون های ارمنی اعلام می‌کند، همچنین با گفت‌وگو می‌توان این عوارض را به صفر رساند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۰:۴۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401022818700
  • خبرنگار : 71214