به گزارش ایسنا، جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در حاشیه رونمایی از اولین کشنده دوسوخته همزمان DDF کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه تبدیل ناوگان در حوزه CNG، در بخش تبدیل خودروهای بنزین سوز به دوگانه سوز CNG، اقدامات موثری انجام دادیم؛ علاوه بر فعال بودن کارگاه های مجاز تبدیل خودروها، با خودروسازان توافقاتی برای تولید خوردوهای پایه گازسوز و دوگانه سوز کارخانه ای داشته ایم.
وی با بیان اینکه در حوزه خودروهای سنگین دیزلی، برنامه استفاده از سوخت پاک CNG را داشتیم که امروز میبینیم اولین کشنده دوسوخته DDF کشور رونمایی شده، گفت: این پروژه ملی در مرحله تست و اجرای پایلوت است و اگر نتایج آن موفقیت آمیز باشد به صورت گسترده از این تکنولوژی استفاده خواهد شد.
به گفته معاون وزیر نفت امروزه قیمت گازوئیل در ایران بسیار ارزان بوده و این سوخت پرارزش را با قیمت یارانه ای ۳۰۰ تومان و قیمت آزاد ۶۰۰ تومان در هر لیتر عرضه می کنیم؛ در حالی که اگر در مصرف این سوخت با ارزش در داخل کشور صرفه جویی صورت گیرد، می توانیم با صادرات آن با قیمت های بسیار بالاتر، ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشیم.
وی اظهار کرد: از مزیت های این تکنولوژی که برای نخستین بار در ایران رونمایی و توسط شرکتی دانش بنیان عرضه شده، این است که می توانیم از سوخت پاک CNG برای خودروهای دیزلی به صورت همزمان با سوخت گازوئیل استفاده کنیم و شاهد صرفه جویی در مصرف کازوئیل در بخش حمل و نقل باشیم.
همچنین در این مراسم، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بررسی تکنولوژی دانش بنیان ایرانی در تولید کشنده های دوسوخته DDF اظهار امیدواری کرد که بتوان از این تکنولوژی برای شناورها نیز در آینده بهره گرفت.
به گزارش ایسنا، یکی از شرکت های دانش بنیان موفق شد با تکمیل تحقیقات خود توسط دانشمندان و نخبگان ایرانی، اولین کشنده دوسوخته همزمان DDF کشور را در نمایشگاه نفت ارائه کند.
امروز در روز پایانی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از اولین کشنده دوسوخته همزمان DDF کشور رونمایی شد.
موتورهای دوسوخته همزمان، یکی از تکنولوژی های نو و مدرن در عرصه موتورهای دیزل است. منشا ایجاد این تکنولوژی استفاده از سوخت پاک گاز طبیعی و نیز قیمت ارزان این سوخت است.
بر خلاف موتورهای دوگانه سوز که تمامی انرژی را از احتراق گاز طبیعی دریافت کرده و نیاز به اضافه کردن شمع در موتور دارد، در این تکنولوژی سوخت دیزل و گاز طبیعی با یکدیگر ترکیب شده تا بتوان از این فرآیند با حداقل تغییرات لازم روی موتور بهره گرفت.
سیستم سوخت رسانی و پاشش سوخت از آخرین نسل انژکتورهای گازسوز استفاده کرده و با مدیریت واحد کنترل الکترونیکی (ECU) مستقل از موتور دیزل، در شرایط مختلف پاشش سوخت و آلایندگی و میزان جایگزینی را مدیریت خواهد کرد. گسترش و رشد استفاده از این تکنولوژی، حتی در کشورهایی که ذخایر گاز طبیعی بالایی ندارند، به وضوح اهمیت و دلایل انتخاب این تکنولوژی را در عرصه مدیریت انرژی کشور به ما نشان خواهد داد.
با توجه به میزان مصرف سوخت دیزل که روزانه ۵۰ میلیون لیتر است، و بخش عمده آن مربوط به کشنده های برون شهری است، هدف گذاری و برنامه ریزی برای اجرای پروژه دو سوخت همزمان روی یک کشنده تولید ایران خودرو دیزل در شرکت توانا و با همکاری یک برند سرشناس اروپایی شروع شد.
پس از اتمام تبدیل و استفاده از ۴ مخزن ۱۲۰ لیتری که در شرکت دانش بنیان توانا تولید شده است، پیمایش موفق با ۲۵ تن بار و در جاده های کوهستانی کشور و با سرعت مناسب انجام شد. پس از اطمینان از شرایط عملکردی و توان کشنده در شرایط مختلف جاده ای و جایگزینی مطلوب گاز طبیعی با سوخت دیزل، لازم است از طرف نهاد های تصمیم گیرنده و حمایتی برای ادامه مسیر این پروژه همکاری های متقابل صورت گرفته تا پروژه وارد مرحله تولیدی و عملیاتی شود.
انتهای پیام