مهدی ولیپور در گفتوگو با ایسنا، درباره تجمیع شماره تماس سازمانهای امدادی، اظهارکرد: این موضوع جدید نیست و سالها است که مطرح شده اما به نتیجه خاصی نرسیده است. البته تاکنون هم به این شکل به آن پرداخته نشده بود و به نظر میرسد که اینبار موضوع و پیگیری برای آن جدیتر است.
وی ادامه داد: بر اساس نوع مأموریت و تکالیفی که قانون برای هر سازمانی مشخص کرده است، در همان راستا امکانات، تجهیزات و تسهیلاتی برای اجرای بهتر وظایف و مأموریتهای محول شده به سازمانها فراهم میشود. عمدتا جمعیت هلال احمر مسئولیت پاسخ به سوانح و حوادث طبیعی را دارد، آتشنشانی در حوزه حریق و ایمنی فعالیت میکند، اورژانس به فوریتهای جانی افراد رسیدگی میکند، پلیس وظیفه تامین نظم و امنیت را دارد و به هرترتیب به هر سازمانی وظیفهای داده شده است. بنابراین بین وظایف و حوزه فعالیت هر کدام از دستگاهها تفکیک و تفاوت وجود دارد.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه هیچیک از سازمانها وظایف مشترکی ندارند، گفت: بنابراین باید در راستای انجام تکالیفی که داریم امکانات و تجهیزات خود را داشته باشیم. یکی از این امکانات هم خطوط تلفنی است که مردم بتوانند از طریق آن با ما ارتباط برقرار کنند. البته باید در این خصوص فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بیشتری انجام شود تا مردم بدانند بر اساس نوع خواسته خود باید با کدام سازمان تماس بگیرند.
شماره واحد امدادی سازمانی مرکزی هم میخواهد
وی با تاکید بر اینکه اگر یک مرکزیتی مثل سایر کشورها ایجاد شود مناسب خواهد بود،ادامه داد: این به شرطی اتفاق خواهد افتاد که عزمی ایجاد شود و ساز و کاری قانونی برای آن فراهم شود که دستگاههایی که در حوزههای مختلف همکاری میکنند تحت هماهنگی یک سازمان مرکزی این کار را انجام دهند. البته هنوز این سازمان مرکزی مشخص نیست و واضح نیست که کدام سازمان باید این کار را انجام دهد؛ قاعدتا هیچ کدام از سازمانهای فعلی نمیتوانند سازمان مرکزی باشند؛ چرا که وظایف ما از یکدیگر تفکیک شده است. شاید در مواردی هلال احمر با یک سازمان همکاری و پشتیبانی انجام دهد و این تلقی شود که وظایف ما همپوشانی دارد در صورتی که اینطور نیست. مثلا اطفای حریق در جنگلها وظایفه ما نیست اما به عنوان پشتیبان حضور پیدا میکنیم.
ولیپور ادامه داد: اگر قانون، سازمانی را که باید مرکزیت داشته باشد و با یک شماره تماس بتواند این اقدام را انجام دهد مشخص کند همه ما از این طرح استقبال و تبعیت میکنیم؛ اما ساز و کار اجرایی آن باید مشخص باشد.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به بازنگری در قانون و تصویب قانون جدید مدیریت بحران کشور گفت: با تبیین قانون مدیریت بحران کشور انتظار میرفت که این مشکل به نوعی از سوی مدیریت بحران قابل پیگیری باشد؛ اما عملا با تغییراتی که قانون پیدا کرد و با نقایصی که در بحث اجرای آن روبهرو هستیم فعلا نمیتوان این ساز و کار را اجرایی کرد.
در همین زمینه بخوانید:
طرح تجمیع شمارههای امدادی خام است
پیشنهاد اورژانس برای تبدیل ۱۱۵ به تک شماره امدادی کشور
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال با اشاره به حوادث غرق شدگی گفت: در حوادث طبیعی حوزه ماموریتی ما تعریف شده است اما زمانی که لفظ عام جست و جو و نجات در حوادث و سوانح به کار برده میشود کل حوادث و سوانح را شامل میشود که این نیازمند امکانات، منابع، تجهیزات، نیروی انسانی و ... است. حالا مثلا غرق شدگی، نجات افراد در کوهستان، افراد در راه مانده که پیشتر از وظایف جمعیت هلال احمر نبوده جزو تکالیف ما شده است. البته در این خصوص اعتراضی نداریم اما منابع آن باید تامین بشود. زمانی که قانون تصویب میشود باید منابع آن نیز پیشبینی بشود. این موارد نیاز به نیروی متخصص تمام وقت دارد، نه نیروی داوطلب.
وی در خصوص تجمیع شمارههای امدادی گفت: به طورکلی با این طرح موافق هستم اما باید با ساز و کار مشخص و تعیین یک سازمان مشخص و پیشبینی ساز و کار اجرایی لازم انجام شود.
به موارد امنیتی در تجمیع شمارههای امدادی توجه شود
رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه این طرح در سایر کشور ها نیز اجرا میشود گفت: اگر عزم این طرح وجود داشته باشد و منابع آن تامین شود مناسب خواهد بود. این نیازمند هماهنگیهای بسیار زیاد، به خصوص میان چند دستگاهی است که به صورت مستقیم با حوادث در ارتباط هستند. نمیدانم میشود یا نمیشود، اصلا دوستان انتظامی به لحاظ امنیت امکان لینک شبکهها را دارند یا خیر. اینها مواردی است که باید در نظر گرفته شود.
ولیپور افزود: حالا هم مرکز کنترل و هماهنگی سازمانهای امدادی با یکدیگر مرتبط است و شاید با شمارههای مختلف تماس گرفته شود اما به عنوان مثال اگر فردی با ۱۱۰ تماس بگیرد و سیلابی را گزارش کند قاعدتا دوستان به مرکز کنترل و هماهنگی امداد و نجات هلال احمر اطلاع میدهند و ما آن را پیگیری میکنیم. یا اگر تصادفی صورت گیرد که مثلا فردی با آتشنشانی تماس گیرد، آتشنشانی با اورژانس هم هماهنگی لازم را انجام میدهد. این ارتباط بین دستگاهی حالا هم وجود دارد.
وی گفت: اگر برای افزایش سرعت پاسخگویی باشد، مرکزیت رسیدگی مناسب خواهد بود؛ اما در این مدت که مستقیم با این موارد روبهرو بودیم مشکلی احساس نکردیم. مواردی بوده که با ۱۱۲ تماس گرفتند اما به ما مربوط نبوده و به سازمان مربوطه ارجاع دادهایم. مراکز کنترل با یکدیگر مرتبط هستند.
به گزارش ایسنا، چندی پیش رئیس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از آغاز پروژه راهاندازی مرکز اعزام و شماره تماس واحد امدادی مشترک خبر داد. پروژهای که اجرای آن از آذرماه سال ۱۴۰۰، در نخستین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران که در دولت سیزدهم برگزار شد به تصویب رسید. از پروژه راهاندازی شماره تلفن واحد برای دستگاههای امدادی، به عنوان یکی از پروژههای کلانشهر تهران یاد میشود که طبق نظر برخی از مسئولان قرار است به صورت پایلوت در شهر تهران به اجرا درآید و پس از اینکه موانع و چالشهای اصلی و فرآیند اجرای آن تسهیل شد، در سراسر کشور توسعه پیدا کند و به بهره برداری برسد.
انتهای پیام