به گزارش ایسنا، یوسف نوری با حضور در شبکه سوم سیما با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان در روز گذشته اظهار کرد: فرمایشات رهبری، راهبردی و کلان است که ما از آنها به خوبی استفاده میکنیم.
وی افزود: به عنوان مثال روز گذشته ایشان راهبردهای اساسی را ترسیم فرمودند. نخست تبیین مفهوم معلمی از دو بعد صورت گرفت و دوم اینکه ایشان معلمان را پیشران تمدن نوین اسلامی دانسته و مصادیق را ذکر فرمودند و تربیبت نسل آینده را منوط به کار معلمی دانستند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رهبری در راهبردهای کلان اجرایی به اجرای سند تحول بنیادین اشاره کردند گفت: با توجه به گذشت بیش از ۱۰ سال از تصویب سند تحول، رهبری از روند اجرای سند تحول ناخرسند بودند. شاخص های دقیق و کمی تبدیل نشده و باید ان را ارزیابی کنیم که ببینیم به چه نقطه ای در شاخص ها رسیدیم. بحث بعدی تربیت معلم بود. درباره دانشگاههای تربیت معلم دوگانه ما و تامین نیروی انسانی که هم باید کفایت کمی داشته باشد و هم از حیث کیفی مدنظر باشد نیز روز گذشته تاکیداتی صورت گرفت. رهبری از معلمان برای ایام کرونا تشکر مضاعف داشتند. معلمان در این دوران خوش درخشیدند.
نوری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: حضرت آقا به یک مصداق اشاره داشتند مبنی بر آنکه ۷۰ هزار بازنشسته داشتهایم در حالی که نیمی از این تعداد به عنوان نیروی جدید جذب و جایگزین شدهاند. باید توازن نیروی انسانی را بر اساس استانداردهای نسبت معلم به دانش آموز را برقرار کنیم. امسال ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر از طریق ازمون استخدامی جذب خواهند شد؛ آزمون استخدامی برای پذیرش این تعداد نیروی جدید در ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت جاری برگزار شد.
وی ادامه داد: توافقی با وزیر علوم صورت گرفته است که ۲۵ هزار سهمیه دیگر به دانشگاه فرهنگیان اضافه کنیم و یک سری تبدیل وضعیت ها را بر اساس قانون تعیین تکلیف مجلس داشتیم که اینها را انجام دادیم تا مقداری از جهت کمی بتوانیم به این توازن رسیده و بخشی از کمبودها را جبران کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه منشا این کمبود نیروی انسانی به ۱۰ سال قبل بازمیگردد گفت: ۱۰ سال قبل تقریبا دانشگاه فرهنگیان را تعطیل کردند و دانشگاه فرهنگیان با ۶۴ پردیس و ۳۰ واحد اقماری فقط ۳۴۰۰ دانشجو می گرفته است. ما برای سال فعلی این رقم را به ۵۰ هزار نفر رساندهایم. فاصله بسیار زیاد است.
نوری ادامه داد: رهبری بر ارتقای کیفیت نیروی انسانی نیز تاکید کردند. قرار است نسبت استاد به دانشجو را به حد قابل قبولی برسانیم. اکنون این نسبت اسف بار است. این در حالی است که بیش از ۳۰۰۰ دکتر معلم داریم که آماده هستند برای تدریس به دانشگاه فرهنگیان بروند. رهبری درباره رسیدگی به مسائل معیشتی فرهنگیان نیز تاکیداتی داشتند.
وی در پاسخ به این پرسش که چه برنامهای برای ارتقای معیشت معلمان دارید گفت: اقداماتی آغاز شده است. معلمان ما به قدری خوب هستند که حتی افزایش حقوق آنها منوط به ارتقای نظام تعلیم و تربیت شده که در قالب رتبه بندی معلمان دنبال میشود و ما به ازای افزایش حقوقی هم دارد. رتبه بندی تصویب شده و در مرحله بررسی آیین نامه در دولت است.
وزیر آموزش و پرورش درباره میزان پیشرفت اجرای سندتحول بنیادین نیز گفت: سندتحول ۱۳۱ راهکار ذیل ۲۳ هدف عملیاتی دارد. ما باید برای این راهکارها شاخصهای کمی احصا کنیم. اکنون قرارگاهی برای این موضوع در وزارتخانه تشکیل شده است. باید نمود اجرای سند را در مدرسه ببینیم. اسناد آماده شدهاند اما هنوز به مدرسه نرسیده است. بخشی از شاخصها کمی شده و اقداماتی در این زمینه در حال انجام است.
نوری افزود: ما باید گفتمان سازی کنیم. یکی از اقدامات ما تفاهم با سازمان صداوسیما برای ترویج گفتمان سندتحول است تا اجرای سند تحول به دغدغه ای در جامعه تبدیل شود.
وی درباره چگونگی توسعه و استفاده از زیرساختهایی که در دوره کرونا و برای آموزش مجازی مهیا شده بود اظهار کرد: جلسات مختلفی برگزار و تحقیقات جهانی احصاء شدهاند. متاسفانه از ابتدا که آمدم می گفتم چرا مدارس این قدر طولانی تعطیل شده اند. مبنای ما مبنای منطقی و علمی بود ولی خب بالاخره نظام آموزشی را وادار به تعطیلی کردند و خسارات بدی به سیستم آموزشی وارد شد. ستاد کرونا مبلغ خوبی تصویب کرد که امسال کلاس های جبرانی تابستان برای جبران عقب ماندگی ناشی از تعطیلی آموزش حضوری مدارس داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تاجایی که امکان داشته باشد بازماندگان را برمیگردانیم. در زمینه زیرساختهای ایجاد شده چون شبکه ملی شاد، ما بازتجسمهایی را داشته ایم و به نظر میرسد بخش اعظمی از فعالیتهای فوق برنامه و تکالیف درون برنامه درسی میتواند از این بستر انجام شود که جلسات مربوط در حال برگزاری است. همین حالا هم بچهها برای تقویت دروس شان از شبکه شاد استفاده میکنند که میتواند به ما در زمینه برقراری عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر کند.
نوری در خصوص بهرهمندی از رتبههای برتر کنکور در آموزش و پرورش اظهار کرد: علاقهمند هستیم تا رتبههای برتر کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و برای ترغیب ورود نخبگان به آموزش و پرورش مقرر شده تا این افراد به جای پنج سال، اولین رتبه خود را ظرف سه سال بگیرند. از این اختیارات استفاده میکنیم و بسیار هم خوب است و این افراد نخبه باید پای کار بیایند و تا جامعه و آموزش و پرورش را به سمت یک جامعه دانش بنیان سوق دهند.
وی درباره کیفی سازی مدارس دولتی در مناطق مختلف گفت: مدارس ما از نبود سرانه برای کیفیسازی رنج می بردند. خوشبختانه بودجه آموزش و پرورش در سال جاری نسبت به بودجه عمومی کشور در مقایسه با سال گذشته، رشد خوبی داشته نشان میدهد دولت در سوق دادن مدارس دولتی به سمت کیفی بخشی عزم خوبی دارد. برنامهها و سیاستهایی در زمینه سرانهها و تامین نیروی انسانی در مدارس دولتی دنبال میشود که موجب می شود مدارس دولتی تقویت شوند که نیازمند زمان است.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی پیرامون حذف بخشهایی از برنامه درسی که مفید نیستند و مورد اشاره مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت گفت: کتابهای درسی برای سال تحصیلی آینده چاپ شده است، اما قول میدهیم مواردی که نیاز به حذف دارد، شناسایی و موارد کاربردی مانند مهارتآموزی، تقویت هویت ملی، قانون و نظم پذیری در برنامه درسی لحاظ شود.
انتهای پیام