اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟

اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) بیست و یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه امروز هیات دولت، عادلانه‌سازی نظام توزیع یارانه‌ها را تصمیمی ملی و ضرورتی برای اقتصاد کشور دانست و با تاکید بر لزوم همدلی و همصدایی همه بخش‌های دولت در اجرای این طرح، اظهار کرد: مردم باید در جریان ضرورت اصلاح نظام اقتصادی و تغییر رویکرد در پرداخت یارانه‌ها قرار گیرند و برای آنها توضیح داده شود که دولت چرا چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و این اقدام چه آثاری برای کشور دارد.

همچنین مشروح گفت‌وگوهای احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، احمد وحیدی وزیر کشور،‌ علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، جواد اوجی وزیر نفت، پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما با خبرنگاران را هم می توانید در لینک های زیر بخوانید.

توضیح وزیر اقتصاد درباره افزایش قیمت برخی کالاها

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به موضوع اصلاح نظام پرداخت یارانه ها،‌ گفت: در مورد افزایش قیمت برخی کالاها باید بگویم به هرحال این اقلام، کالاهایی هستند که اقلام مشتقه دارند که با افزایش قیمت آن‌ها، مشتقات آن‌ها نیز باید به لحاظ اقتصادی تغییر قیمت متناسب داشته باشد.

برداشت یارانه‌های واریز شده در همین ماه تعیین تکلیف می‌شود

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره زمان احتمالی برداشت یارانه‌ها گفت: این موضوع باید در همین ماه تعیین تکلیف شود.

وی با اشاره به اینکه از شهریور ۱۴۰۰ به این‌ طرف بین ۴۰ تا ۸۰ درصد کالاها تغییر قیمت داشتند و مجبور شدیم که مبلغ یارانه‌ها را بیشتر کنیم که پوشش قانونی تا حدودی داده شود، در پاسخ به این سوال که چند میلیون خانوار یارانه دریافت کرده‌اند؟ گفت: با پرداختی که انجام می‌شود از لحاظ دهک درآمدی، ۹ دهک یارانه دریافت می‌کنند.

تاکنون مصوبه‌ای برای گرانی مرغ و تخم‌مرغ نداشته‌ایم

احمد وحیدی وزیر کشور درباره تغییر قیمت برخی اقلام اظهار کرد: تصمیم‌گیری درباره قیمت اقلام به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تصویب ستاد تنظیم بازار برمی‌گردد که تا الان هم هیچ مصوبه‌ای درباره هیچ قلم جنسی صورت نگرفته است.

وی همچنین درباره برخی اخبار پیرامون قیمت مرغ و تخم مرغ گفت: همان طور گفتم برای گرانی اقلام ابتدا باید سازمان حمایت از مصرف‌کننده نظر بدهد و سپس ستاد تنظیم بازار در این زمینه مصوبه داشته باشد که تاکنون چنین چیزی نداشته‌ایم.

توضیح سخنگوی دولت برای جاماندگان یارانه

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره زمان برداشت یارانه واریزی گفت: در خصوص زمان برداشت مبالغ یارانه‌های واریزی مطابق اطلاعیه ستاد مربوطه، به تدریج میزان امکان برداشت و زمان آن اطلاع رسانی خواهد شد و بلند مدت نخواهد بود و با زمان اعلام قیمت‌ها این امکان فراهم خواهد شد.

وی همچنین گفت: سازمان هدفمندی یارانه‌ها به زودی سایتی را معرفی خواهد کرد که امکان ثبت نام برای جاماندگان وجود خواهد داشت.

در بحث صادرات نفت تحول خوبی ایجاد خواهد شد/ کاهش فروش نفت نداشتیم

جواد اوجی وزیر نفت درباره برنامه ایران برای افزایش فروش نفت با توجه به «کاهش خرید نفت از ایران توسط چین و گرایش به سمت روسیه» گفت:ما خوشبختانه کاهشی در بحث خرید نفت نداشتیم و هر روز هم پیگیر هستیم و مشتریان، بازارها و ظرفیت‌های جدید را پیدا می‌کنیم و قطعا در بحث صادرات نفت نیز تحول خوبی ایجاد خواهد شد.

پاسخ رئیس صدا و سیما درباره بازگشت عادل فردوسی پور

پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صدا و سیما در خصوص مجری هایی که ممنوع التصویر هستند و یا با اتفاقاتی از صدا و سیما رفتند، چه تدبیری می اندیشد و در مورد بازگشت عادل فردوسی پور به صدا و سیما چه تصمیمی گرفته می شود؟ گفت: در دوره تحولی جدید در صدا و سیما، بارها گفتم و باز هم می گویم آنتن صدا و سیما برای نزدیک شدن بیشتر به  مردم و دادن عرصه به سرمایه های ارزشمند باز هست و این امکان وجود دارد. در این دوره ما تلاش خواهیم کرد که حداکثر امکان استفاده از تریبون رسانه ملی برای نزدیک تر شدن به مردم فراهم شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1401022113819
  • خبرنگار : 71381