دکتر بابک شکری در گفتوگو با ایسنا در خصوص میزان بودجه پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی گفت: بودجه مصوب پژوهشی دانشگاه در سال ۱۴۰۰، حدود ۵۰ میلیاد تومان بوده است که متاسفانه تا کنون تنها حدود ۳۰ درصد از این مبلغ، پرداخت شده است.
وی ادامه داد: با به میان آمدن بحث همسانسازی حقوقها، اکثر دانشگاهها به مشکلات مالی برخوردند. بودجه پژوهشی هم اولین محل و صندوقی است که هر گاه کمبود منابع مالی در دانشگاه پیدا میشود، به آن دستاندازی میکنند!
بودجه پژوهشی به شدت آب رفته است
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به کاهش بودجههای پژوهشی، گفت: این تنها مشکل ما نیست. کل کشور، با این مشکل دست به گریبان است و اکثر دانشگاههای کشور این اتفاق برایشان افتاده است. تخصیص بودجه پژوهشی به شدت کاهش یافته و متاسفانه تاثیر منفی روی فعالیتهای پژوهشی داشته است.
شکری با بیان اینکه عواقب این اتفاق در آینده مشخص خواهد شد، خاطر نشان کرد: نتیجه این اتفاق همین امسال مشاهده نمیشود؛ بلکه از آنجایی که کارهای پژوهشی دیربازده است، اثرات آن را در سالهای بعد خواهیم دید. منابع مالی لازم را تخصیص ندادیم و تبعات آن را در آینده خواهیم دید.
وی با اشاره برخی از عواقب این مشکل، ادامه داد: بخشی از این تبعات، ماندگاری بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی است؛ زیرا پشتیبانی پژوهشی مناسب از آنها به عمل نیامده است و خرید تجهیزات و مواد و آمادهسازی بستر مناسب برای فارغالتحصیل شدن آنها صورت نگرفته است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: کرونا و کاهش بودجههای پژوهشی، باعث شده که ماندگاری دانشجو در دانشگاه بیشتر شود و این، بار بیشتری را به دانشگاه اعمال میکند و تبعات خاص خودش را داشته است.
هزینههایی که پرداخت نشدند...
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، انجام فعالیتهای پژوهشی در دانشگاه را بر پایه منابع انسانی و منابع مالی دانست و گفت: بسیاری از هزینههای پژوهشی پرداخت نشده و حتی اعتبار ویژه (گرنت) سال ۱۴۰۰ و بخشهایی از اعتبار پژوهشی سال گذشته را نیز نتوانستیم بپردازیم.
شکری اظهار کرد: شوربختانه معاونت پژوهش و فناوری به دلیل تنگناهای مالی، نتوانسته بخش زیادی از وظایف خود را در راستای حمایت و پشتیبانی مالی از پژوهش انجام دهد.
وی با بیان این که بخش زیادی از تاثیر این مشکلات مالی را سالهای بعد خواهیم دید، گفت: سر ریز این مشکلات، معمولاً به سالهای بعد میرود. در حال حاضر تاثیر برخی از این مشکلات در ماندگاری دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه، در کمیت و کیفیت بروندادهای پژوهشی، مشاهده شده است.
وی به مشکلات چاپ کتاب اشاره کرد و ادامه داد: همچنین با توجه به مسائل کرونا و مشکلات مالی، بسیاری از دانشگاهها منابع مالی لازم برای خرید کاغذ برای چاپ کتب دانشگاهی و خرید کتب تخصصی ندارند و در حوزه نشر کتاب، به شدت با مشکل مواجه شدهاند.
آمار مقالات کیفی و کاربردی دانشگاه شهید بهشتی
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، درباره آمار مقالات کاربردی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در بررسی مقالات دانشگاه، تفکیکی از نظر کاربردی و غیر کاربردی وجود ندارد؛ ولی به طور نسبی، معمولاً حدود ۴۰ درصد از مقالات کاربردی هستند و بقیه غیر کاربردی هستند که البته تاثیر خودشان را دارند. البته باید توجه داشت که این نسبت با توجه به رشته و حوزه کاری مقالات، متفاوت است.
وی در مورد رشد کلی مقالات دانشگاه، توضیح داد: به طور کل آمار مقالات نسبت به سالهای گذشته، افزایش پیدا کرده و همان نرخ ۱۰ درصد افزایش سالانه را داشتهایم. این رشد در تعداد مقالات بینالمللی، تعداد مقالات کیفی که در نشریات چارک اول منتشر میشوند و تعداد مقالات با همکاری بینالمللی (همکاری با دانشگاهها و افراد خارج از کشور) مشاهده شده است. اینها دستاوردهای خوبی هستند. در هر صورت برای ایجاد دیپلماسی عملی نیازمند ارتباط علمی مناسب با جهان بیرون از خودمان هستیم.
شکری در خصوص آمار مقالات در سال ۱۴۰۰، گفت: تاکنون، تعداد کل مقالات بینالمللی ۱۷۰۰ مقاله، تعداد مقالات با کیفیت بالا (به اصطلاح مقالات چارک اول یا Q۱) ۸۱۵ عدد و مقالاتی که به صورت مشترک با مراکز خارج از کشور انجام شده، حدود ۶۰۵ عدد بوده است.
انتهای پیام