یک مسئول در وزارت علوم خبر داد:

اجرای سامانه "سام" در مراکز مشاوره دانشگاه‌های کشور

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم از اجرای سامانه الکترونیکی مشاوره در مراکز مشاوره دانشگاه‌های کشور خبر داد. 

ابراهیم نعیمی دوشنبه ۱۹ اردیبهشت در سی و سومین گردهمایی روسای مراکز مشاوره دانشگاه‌های کشور در دانشگاه شیراز، اظهار کرد: دانشگاه‌ها در دوره کرونا در اجرای طرح‌های مختلف در حوزه سلامت روان از جمله طرح احوالپرسی پیشرو بودند و در حال حاضر نیز اولین برنامه کشوری مجموعه وزارت علوم در دانشگاه شیراز در حال برگزاری است. 

او افزود: مراکز مشاوره دانشگاه‌ها در طول ۲۵ ماه تعطیلی نصف و نیمه فعالیت‌های مختلف در کشور همواره پیگیر سلامت روان دانشجوها بودند و دانشجوهایی که در اولویت شماره یک این مراکز قرار داشتند به بیش از ۱۹ هزار نفر افزایش پیدا کرده که نسبت به قبل از کرونا تقریبا ۳.۵ برابر افزایش یافت. 

نعیمی با بیان اینکه همکاران ما در مراکز مشاوره به عنوان فرماندهان سلامت روان دانشگاه‌ها در سطح یک مقابله با آسیب‌های روانی دانشجوها بودند و فعالیت کردند، عنوان کرد: با از سرگیری فعالیت‌های حضوری دانشگاه‌ها انتظار است که آن شور و نشاط و حضور در عرصه مدیران مراکز مشاوره مشهود باشد.

او با بیان اینکه در این گردهمایی الزامات یک مدیر مطلوب کارآمد و اثربخش بررسی می‌شود و امید است که خروجی این گردهمایی هماهنگی بیشتر در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها باشد، افزود: لازم است که برنامه‌های مراکز مشاوره دانشگاه‌ها متناسب با زیست‌بوم فرهنگ جامعه ایرانی باشد. 

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با اشاره به اینکه سامانه الکترونیکی مشاوره از سال ۹۴ در دفتر مشاوره سلامت ایجاد شده است، اظهار داشت: در این گردهمایی ما ارزیابی عملکرد مراکز مشاوره را در سال ۹۹ داریم در صورتی که الان اردیبهشت ۱۴۰۱ است و این یکی از چالش‌های دفتر مشاوره و سلامت است. 

نعیمی با بیان اینکه به این شکل واقعا نمی‌شود مراکز مشاوره را اداره کرد و ما نیاز به اطلاعات بروز داریم، گفت: برای رفع این مشکل سامانه الکترونیکی مشاوره را ارتقا دادیم و از این به بعد مدیران مراکز مشاوره باید طی یک هفته اطلاعات بخش‌های مختلف خود را وارد این سامانه کنند. 

او با بیان اینکه این سامانه بخش‌های مختلف از جمله مشاوره‌های آنلاین صوتی یا صوتی و تصویری دارد، عنوان کرد: ما می‌خوایم اطلاعات بروز از همه مراکز مشاوره دانشگاه‌های کشور داشته باشیم تا زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی دانشجوها مشخص و متناسب با آنها برنامه‌ریزی شود. 

نعیمی با اشاره به اجرای طرح کات (کارگروه اصلاح و تربیت) که هدفش بررسی پرونده‌های کمیته انضباطی و کمیسیون موارد خاص در طول ۵ سال اخیر است، گفت: با این کار زمینه‌هایی که منجر به تشکیل پرونده انضباطی و تحصیلی برای دانشجوها شده شناسایی می‌شود تا مراکز مشاوره برنامه‌های متناسب با آن داشته باشند. 

او با تاکید بر اینکه دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم نیاز به دسترسی سریع‌تر به اطلاعات مراکز مشاوره دانشگاه‌ها دارد، افزود: یکی از چالش‌های ما این است که روند طولانی و فرسایشی ارائه گزارش به ارگان‌هایی است که با ما تفاهم‌نامه همکاری دارند که در این نرم‌افزار گزارش‌های آنلاین تصویری پیش‌بینی شده است. 

آنالیز ریسک در دانشگاه‌ها انجام نشده است 

علی حفیظی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه بعد از شیوع کرونا اولین واحدهای دانشگاهی که در حوزه‌های مختلف فعال شد مراکز مشاوره بود، اظهار داشت: در این دو سال بار فشار روانی دانشجویان بر دوش مراکز مشاوره دانشگاه‌ها بود. 

او با بیان اینکه در این دو سال وقتی مشکلات را رصد می‌کردیم فشار روانی بسیار بالایی در دانشجوها مشهود بود، گفت: با بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی که حوزه فرهنگی، دانشجویی و مراکز مشاوره با آن درگیر هستند بحث جامعه‌پذیری مجدد دانشجویان و اساتید در دانشگاه‌ها است و دانشجویان هنوز به آن جنب و جوش اولیه و حضور پررنگ در برنامه‌ها بازنگشته‌اند و این گوشه‌گیری در اساتید هم مشاهده می‌شود. 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز با تاکید بر وظیفه مراکز مشاوره در حساس‌سازی مسئولان دانشگاه‌ها و اعضا هیئت علمی نسبت به حوزه‌های مختلف است، عنوان کرد: معتقدم که ۷۰ درصد اثرگذاری فرهنگی دانشگاه‌ها از برخورد و رابطه استاد و دانشجو نشات می‌گیرد که متاسفانه از آن غافل مانده‌ایم  بنابراین نیاز است که رابطه استاد و دانشجو تقویت شود و اساتید این حساسیت را درک کنند. 

او با تاکید بر اینکه باید پیوست فرهنگی و روانشناختی در تصمیم گیری‌های مختلف دانشگاه جایگاه ویژه داشته باشد و جا دارد یک بازنگری اساسی نسبت به آن داشته باشیم، گفت: یکی از بازوهای حوزه سلامت روان دانشجوها،  کانون همیاران است که باید با کانون‌های فرهنگی پیوند داشته باشد. 

حفیظی با بیان اینکه در دانشگاه‌ها آنالیز ریسک انجام نشده و نکته‌های خطرساز و خطرخیز دانشگاه‌ها شناسایی نشده است، افزود: مراکز مشاوره دانشگاه‌ها باید بهتر دیده شوند و در حوزه‌های مختلف ورود کنند. 

جریان اصلی مشاوره و روانشناسی از احکام ادیان الهی فاصله گرفته است

محمدهادی صادقی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه بدون داشتن آرامش امکان رشد و بالندگی نیست، اظهار داشت: بخش اعظمی از احکام دینی به دنبال از بین بردن و دور کردن اضطراب از انسان است و دین  کارش این است که به انسان اطمینان و آرامش ببخشد. 

او با بیان اینکه در بستر آرامش  نهال وجود آدمی امکان رشد پیدا می‌کند و رشد دانه استعدادهای انسانی در پناه بستر آرام  ممکن است، افزود: ما با یک غفلت نگران‌کننده‌ای در بین بسیاری از روانشناسان روبه‌رو هستیم و جریان اصلی روانشناسی و مشاوره از احکام ادیان الهی فاصله گرفته که جای نگرانی دارد. 

صادقی با بیان اینکه عمده پیشنهاداتی که برای رفع مشکلات جوانان مطرح می‌شود مبتنی بر رویکردهای برآمده از فرهنگ بیگانه است، فرهنگی که نگاهش به انسان از زاویه خلق خدایی انسان نیست، عنوان کرد: برای رفع مشکلات جوانان باید به ریشه‌ها و منابع خودمان رجوع کنیم. 

او با تاکید بر اینکه باید قبل از اینکه دانشجویا گرفتار مشکلات شوند تدابیر پیشگیرانه اتخاذ شود و بسترهای اضطراب‌ساز از فضای دانشگاه دور شود، گفت: روسای مراکز مساوره بهترین مشاوره برای مدیران دانسگاه‌ها هستند تا چالش‌های مشکل‌ساز را رصد و پیش‌بینی کنند زیرا پیشگیری بهتر از درمان است. 

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1401021912223
  • خبرنگار :