به گزارش ایسنا دکتر علی خیرالدین امروز در پنجاه و ششمین نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز و موسسات آموزش عالی کشور که با موضوع «برنامههای اجرایی تحقق فرمان مقام معظم رهبری در سال پیشرو» در محل سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برگزار شد، ماموریت اصلی این معاونت را ظرفیتسازی، تسهیلگری و بهبود ساختارهای زیستبوم فناوری با محوریت دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری، گفتمانسازی و شبکهسازی و تعامل با ذی نفعان ملی و بینالمللی عنوان کرد.
وی همچنین اهداف این معاونت را راهبری و مدیریت متمرکز پارکها، توسعه زیستبوم نوآوری و کارآفرینی، توسعه فناوری و نوآوری در دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری، پژوهشگاهها و شبکهسازی و نظام ملی و نوآوری معرفی کرد.
خیرالدین اظهار کرد: بر این اساس انتظار داریم دانشگاهها ابتدا مراکز کارآفرینی و نوآوری را ایجاد کنند که نیازی به مجوز ندارد، بعد مرکز رشد و بعد پردیس علم و فناوری شکل بگیرد. اگر دانشگاهی پردیس علم و فناوری نداشته باشد، مجوز تاسیس پارک علم و فناوری به آن دانشگاه داده نخواهد شد.
معاون فناوری وزیر علوم با تاکید بر ایجاد قطبهای فناوری در پژوهشگاههای کشور گفت: بحث طرح کلان فناوری را باید در پژوهشگاهها شکل دهیم.
وی ضمن اشاره به وجود ۴۹ پارک علم و فناوری و ۲۲۴ مرکز رشد در کشور، گفت: با هماهنگی مسئولان استانی و شهرستانی باید مراکز رشد و ۱۱ پارک دانشگاهی ایجاد شود، ایجاد این مراکز از جزء به کل یعنی از مرکز کارآفرینی به پارک علم و فناوری برسیم.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با اشاره به طرح "تانا" (توسعه اکوسیستم نوآوری) نیز گفت: این طرح با کمک پارک علم و فناوری استانها اجرا میشود. طرح تور فناوری نیز به معنای بازدید مدیران و مسئولان از پارکهای علم و فناوری است که اولین تور در پارک علم و فناوری دانشگاه شریف با حضور مسئولان و مدیران سازمان بازرسی امسال انجام شد.
خیرالدین با اشاره به ضرورت تشویق اساتید و پژوهشگران فعال در زمینه فناوری و نوآوری، گفت: تا سقف ۵ پایه برای اعضای هیات علمی فعال در زمینه مرجعیت علمی و فناوری و نوآوری در نظر گرفته شده است.
معاونت پژوهش و فناوری در دانشگاهها جدا نشود
خیرالدین در مورد وضعیت دو معاونت پژوهش و فناوری در دانشگاهها نیز اظهار کرد: البته ما برای هیات امنای دانشگاهها احترام قائل هستیم و این موضوع را به عهده آنها میگذاریم؛ ولی بهتر است این دو معاونت از هم جدا نشود و ذیل معاونت پژوهش دو مدیریت جدا یکی پژوهش و یکی فناوری تشکیل شود.
وی پژوهش را پیشران فناوری دانست و افزود: توسعه فناوری تا سطح آمادگی ۴ در دانشگاهها بسیار مهم است، اگر زایش و رویش شرکتها را در دانشگاهها نداشته باشیم، تعداد آنها در خارج از دانشگاه زیاد نمیشود.
وی همچنین طرحهای اشتغالزایی را شامل برنامه دستیار فناوری، پسادکتری و فنآموزی دانشآموختگان دانست و گفت: همچنین پژوهانه (گرنت) فناوری در ۳ طرح شامل طرح جوانه، شکوفه و رشد با اعتبار قابل توجه تدوین شده است.
به گفته خیرالدین طرح دستیار فناوری شامل بهره گرفتن از دانش آموختگان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای ۶ ماه با دستمزد به ترتیب ماهی ۱، ۲ و ۳ میلیون تومان در ماه است.
ایجاد ۱۵ اتاق فکر در وزارت علوم
وی با اشاره به ماموریت گرا کردن طرحهای فناورانه گفت: تاکنون ۱۵ اتاق فکر در حوزههای مختلف برای این امر تشکیل شده است.
خیرالدین همچنین سامانه نظام ایدهها و نیازها (نان) را که هفته گذشته رونمایی شد، سامانهای برای مساله محور کردن پژوهشها و دستاوردهای فناورانه معرفی کرد.
وی در مورد طرح جدید این معاونت نیز گفت: طرح "پنفاد" (پایش نوآوری و فناوری) را نیز در حال اجرا داریم که عملکرد پارکهای علم و فناوری و دیگر مراکز را از جهات مختلف به صورت برخط و متوازن پایش میکند.
به گفته معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تدوین آییننامه برنامه حمایت از تولید دانشبنیان و اشتغالآفرین در وزارت علوم، طراحی و رونمایی از سامانه "نان"، تهیه پیشنویس و تدوین آییننامههای مراکز کارآفرینی و نوآوری طرح گرنت فناوری، طرح دستیار فناوری، طرح ملی نوآوری، طرح تور فناوری، طرح "تانا" و قطبهای فناوری و نوآوری در استانها، زمینهسازی برای ایجاد پارک علم و فناوری بینالمللی در استان تهران و تهیه پیشنویس نظام ملی نوآوری و فناوری از اهم اقدامات معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در مدت تشکیل بوده است.
انتهای پیام