به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفیگل امروز در پنجاه و ششمین نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی کشور که با موضوع «برنامههای اجرایی تحقق فرمان مقام معظم رهبری در سال پیشرو» در محل سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برگزار شد، گفت: وقتی از بهرهوری سخن به میان میآید، باید متوجه باشیم که بهرهوری مساوی است با منابع مالی به علاوه منابع انسانی، ضربدر مدیریت و اگر مدیریت ضعیف باشد، بهرهوری صفر خواهد شد.
وی با بیان اینکه زمانی بهرهوری افزایش مییابد که همفکری و مشورت صورت گیرد، اظهار کرد: در وزارت علوم ۵ اولویت "مرجعیت علمی و دیپلماسی"، "آموزش هدفمند"، "نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری"، "شاگردپروری" و "تولید ثروت از دانش" در نظر گرفته شده است.
زلفیگل با تاکید بر اختصاص اعتبارات پژوهشی دانشگاهها به معاونت پژوهشی هر دانشگاه، یادآور شد: با توجه به شعار سال و مزین شدن آن به نام دانشبنیانها، محوریت این شعار وزارت علوم است؛ چرا که دانش در دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد تولید میشود.
وزیر علوم از اختصاص مشوقهایی برای محققان دانشگاهی خبر داد و گفت: در این زمینه پکیجی تعریف شده که به زودی اعلام میشود.
دانشبنیان شدن آسانسوری نیست
وزیر علوم همچنین در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دستیابی به دانایی تدریجی است و آسانسوری نیست، گفت: در حوزه تولید دانشبنیان و اشتغال آفرین نیز همینطور است و از زمانی که یک ایده شکل بگیرد و مراحل آزمایشی را طی کند و به یک شرکت دانشبنیان تبدیل شود، زمانبر است؛ به همین دلیل ما نباید انتظار داشته باشیم که یک شبه در عرصه فناوری و نوآوری اتفاقات خاصی رقم بخورد.
وی با تاکید بر اینکه در تحقق فرمان سال ما باید زیرساختها را مهیا کنیم، سیاستگذاریها را تغییر دهیم و نوع نگاهها به علم و فناوری متحول شود، یادآور شد: بروز آثار یک رفتار علمی و نوآوری و فناوری به زمان نیاز دارد تا خودش را به منصه ظهور برساند و امیدوار هستیم که با نوع نگاه جدیدی که حاکمیت به بسته فناوری و نوآوری و علم دارد و حمایتهای ویژهای که ارائه میشود، تحولات مد نظر مقام معظم رهبری اجرایی شود.
وزیر علوم با بیان اینکه در این مسیر محدودیتهایی وجود دارد که نیازمند حمایتهای فرابخشی است، نمونه آن را در حوزه مالکیت فکری عنوان کرد و افزود: کسانی که نوآوری انجام میدهند، از نتیجه و سود نوآوری خود بهرهمند نمیشوند؛ چون بلافاصله این محصول حاصل از نوآوری آنها کپیسازی میشود، جای دیگری استفاده میکنند و مرجعی برای پیگیری نیست.
زلفی گل تاکید کرد: در بحث علم، فناوری و نوآوری تعهداتی در برنامههای توسعه کشور وجود داشته است، که تحقق پیدا نکرده نمونه آن اختصاص درصدی از درآمد ناخالص ملی به امر پژوهش و فناوری است و نباید انتظار داشته باشیم که برونداد این روند، اتفاق خاصی باشد.
وی اضافه کرد: ما زمانی میتوانیم از بخش علمی کشور انتظار داشته باشیم که این تعهدات قانونی هم تحقق پیدا کند؛ امیدوارم با پیگیریهای شما و فرهنگسازی، آن درصد از درآمد ناخالص ملی که باید صرف پژوهش و فناوری شود، تحقق یابد تا نقش دانشگاه، پژوهشگاه و دانشمندان ما پررنگتر دیده شود.
وزیر علوم با اشاره به برنامههای وزارت علوم برای راه اندازی مراکز تحقیقاتی بیشتر گفت: در قانون این موارد پیشبینی شده است، به گونهای که وقتی که پارک علم و فناوری و مراکز رشد جدیدی تاسیس میشود و شورای گسترش آموزش عالی مجوز صادر میکند، از طریق سازمان مدیریت و برنامهریزی اعتبار ردیف خاصی دیده میشود و در مجلس، تصویب بودجه و اعتبارات لازم پیشبینی میشود.
وی یادآور شد: برای این منظور لازم است وسعت کاری پارکهای جدید و مراکز رشد مشخص شود و از منابع پیشبینی شده، اعتبارات اختصاص یابد.
انتهای پیام