اردشیر مطهری عنوان کرد:

کاهش حق‌آبه گرمساری‌ها از حبله‌رود به یک‌چهارم/ خطر نابودی کشاورزی گرمسار و آرادان تا ۱۰سال آتی

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان با اشاره به حق‌آبه بیش از ۴۰۰۰لیتر برثانیه‌ای گرمسار و آرادان از حبله‌رود از کاهش این حق‌آبه به یک چهارم به‌دلیل خشکسالی‌های مداوم و کاهش دبی این رودخانه دائمی خبر داد و گفت: با تداوم کم‌آبی‌های فعلی کشاورزی در این دو شهرستان تا ۱۰ سال آینده از بین می‌رود.

اردشیر مطهری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری آئین شکرانه و نکو داشت حبله رود گفت: حَبله‌رود نعمتی خدادادی است که فرصت اسکان در دشت گرمسار را برای مردم این دیار به ارمغان آورده و برگزاری روز آئین شکرانه و نکو داشت حبله رود  اقدام بسیار پسندیده ای است .

وی ادامه داد: حبله رود به طول ۲۴۰ کیلومتر از ارتفاع حدود ۲۸۰۰ متری دامنه رشته کوه‌های البرز و شاه محمد قله و هما در شمال شرقی فیروزکوه، از رشته‌کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیر د و تنها رودی است که کشت و زرع دشت گرمسار را آبیاری می‌کند.

وی تصریح کرد: به لطف حبله رود و همت مردم این دیار ، گرمسار در بخش تولید محصولات گلخانه‌ای و محصولات کشاورزی به ویژه گندم، جو و انجیر ، تخم مرغ رتبه اول و در بخش تولید گوشت سفید نیز رتبه دوم استان سمنان را به خود اختصاص داده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان میزان حق‌آبه این شهرستان از حبله رود را چهار هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه اعلام و بیان کرد: به دلیل کم‌آبی در فصل تابستان به سبب کاهش بارندگی‌ها ، حق‌آبه این شهرستان کمتر از یک هزار لیتر است.

نماینده گرمسار و آرادان در مجلس با ابراز نگرانی از کاهش بارندگی‌ها در سال های اخیر، خاطرنشان کرد: در صورت تداوم کاهش بارندگی‌ها و تداوم  روند کم آبی و خشکسالی موجود، طی ۱۰ سال اینده کشاورزی در منطقه گرمسار و آرادان از بین خواهد رفت که بسیار نگران کننده است .

مطهری استقرار ۵۵ درصد صنایع استان در گرمسار را فرصت و ظرفیت خوبی برای گرمسار دانست و بر ضرورت تأمین آب پایدار در بخش صنایع و کشاورزی تاکید و خواستار افزایش سرانه حق‌آبه از حبله رود برای رفع مشکلات موجود و مشکلاتی شد که در آینده به دلیل کم ابی بوقوع خواهد پیوست .

این نماینده مردم با تاکید بر لزوم تکمیل طرح‌های آبرسانی در گرمسار و آرادان گفت: طرح‌های مطالعاتی زیادی در دست اقدام است که با تکمیل و عملیاتی‌شدن آنها ، انشالله مشکل کم‌آبی مناطق مذکور مرتفع خواهد شد که نیازمند منابع و همت مسئولان استان و شهرستان است.‌

وی با اشاره به تحریم‌های همه جانبه و ظالمانه استکبار بر علیه کشور ما ، خطر وابستگی به خارج از کشور در زمینه محصولات کشاورزی را خاطرنشان کرد و خواستار سرعت بخشیدن به بهره برداری کامل از سد نمرود شد.

 .انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401021509174
  • خبرنگار :