بسته اخبار سیاسی هفتم اردیبهشت

امید آمریکا برای توافق/درخواست قالیباف از الحبوسی/توصیه‌های رهبری به دانشجویان

مذاکرات وین/ حقوق کارگران/ سفر وزیر دفاع چین و وزیرکشور عراق به تهران/ دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری/ روز جهانی قدس و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، تشریح موضع آمریکا درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

ند پرایس با بیان اینکه ما همچنان امید داریم توافق انجام شود، افزود: اما تنها در صورتی می‌توان به آن دست یافت که  ایران آماده نهایی کردن توافق بدون مطرح کردن به طور مثال، مسائلی باشد که خارج از چارچوب برجامند. اگر این طور باشد، ما بر این باوریم که می‌توانیم در زمانی نسبتا کوتاه به بازگشتی دوجانبه به برجام دست بیابیم و به چند دلیل، هدف ما هنوز همین است.

سخنگوی‌ کاخ سفید هم در یک کنفرانس خبری با تکرار ادعایی درباره پیش‌رفت برنامه هسته‌ای ایران، باری دیگر از سیاست دولت قبلی آمریکا در قبال توافق هسته‌ای انتقاد کرد.

جن ساکی خاطر نشان کرد: اگر به عقب برگردیم، برنامه هسته‌ای ایران تحت توافق هسته‌ای به شدت محدود شده بود و توسط بازرسان بین‌المللی بر آن نظارت می‌شد. از زمانی که دولت دونالد ترامپ به مشارکت آمریکا در توافق پایان داد، ایران فورا به سرعت [پیش‌روی] برنامه هسته‌ای‌اش افزود و همکاری با بازرسان بین‌المللی را با عدم اجرای تعهدات  هسته‌ای‌اش، کاهش داد.

همچنین علی‌اکبر صالحی رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان در بیست و دومین کنفرانس آمالدی با موضوع "کنترل تسلیحات و مخاطرات هسته‌­ای" که در رم برگزار شد، خاطر نشان کرد: اگر برجام بخواهد از بن بست فعلی جان سالم به در ببرد، باید اعتماد متقابل بازسازی شود. اگر چنین شود، راه برای حل سایر مسائل جدی باقی مانده هموار خواهد شد. امیدواریم تحت این شرایط، عقل سلیم و بصیرت لازم حاکم باشد.

اظهارات صالحی در این کنفرانس که در ۱۷ - ۱۹ فروردین ماه سال جاری برگزارشد، برای اولین بار به زبان فارسی منتشر شده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه دغدغه‌ها و مشکلات جامعه کارگری باید با محوریت عدالت برطرف شود، اظهار داشت: ارتقای امنیت شغلی کارگران از دغدغه‌های مهم کارگران و جزو اولویت‌های دولت است و وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی باید جدیت در راستای رفع نگرانی کارگران در این زمینه بکوشد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در مراسم تجلیل از الگوهای برتر جامعه کارگری با بیان اینکه مسائلی نظیر بیمه، خدمات اجتماعی و درمانی به کارگران و پرداخت به موقع حقوق از جمله مسائلی است که باید در اولویت توجه مسئولان امور کارگری باشد، تاکید کرد: بنده صراحتاً اعلام کردم که هیچ شرکت، پیمانکار یا واحد تولیدی به هیچ وجه حق ندارد در پرداخت منظم و به موقع حقوق کارگران تعلل کند و اگر واحدی مشکل مالی داشته باشد هم باید این مشکل را در بخش دیگری حل کند و اجازه ندارد تبعات آن را متوجه حقوق کارگران کند.

صبح امروز ارتشبد «وی فنگ هه» وزیر دفاع جمهوری خلق چین به منظور گفتگو با مقامات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در خصوص آخرین تحولات بین المللی و منطقه ای و راه های ارتقای سطح تعاملات نیروهای مسلح، روابط دو جانبه و موضوعات مورد علاقه دو کشور وارد تهران شد.

در دیدار وزیر دفاع چین با امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بر همکاری های دوجانبه نیروهای مسلح ایران و چین تاکید شد.

همچنین محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق که نخستین بار در اسفند ۱۳۹۷ به ایران سفر کرده بود، امروز در راس هیأتی به منظور دیدار با مقامات عالی رتبه کشورمان وارد تهران شد.

در دیدار رؤسای مجالس ایران و عراق با اشاره به لزوم ارتقای همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دوکشور براستفاده از ظرفیت‌های پارلمانی برای تسهیل روابط تأکید شد.

محمدباقر قالیباف هم پس از در دیدار با محمد الحلبوسی با حضور در جمع خبرنگاران تأکید کرد: مهمترین خواسته ملت ایران بحث زیارت به خصوص باز شدن راه‌های زمینی در ایام اربعین است که از مجلس و دولت عراق این درخواست را داریم.

دیگر اخبار مرتبط با محوریت ایران وعراق را میتوانید در لینک های زیر بخوانید.

به‌ نظر می‌رسد در توافق مالچ‌پاشی بین ایران و عراق کارشکنی شده است

گزارش حمله موشکی ایران به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل

بغداد از احتمال از سرگیری روابط دیپلماتیک تهران و ریاض خبر داد

***

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از دانشجویان و اعضای تشکل های دانشجویی که عصر روز سه‌شنبه؛ در بیست و چهارمین روز از ماه مبارک رمضان برگزار شد، با بیان اینکه طبیعت دانشجو مطالبه‌گری است؛ خطاب به دانشجویان فرموند: مطالبه‌گری کنید و از مسئولان بخواهید که کار جدّی بکنند؛ یکی از کارهایی که شماها میتوانید بکنید این است؛ شما برحذر بدارید مسئولان را از کارهای نمایشی؛ از آنها بخواهید کارهای جدّی و واقعی انجام بدهند؛ این یکی از مطالبات درست و به‌جای دانشجویان است که میتوانند این را بخواهند.البتّه هیچ لزومی هم ندارد که برخورد تند و تیز بکنید!

حاشیه‌نگاری اختصاصی و غیر رسمی ایسنا از این مراسم را نیز می توانید اینجا بخوانید.

در آستانه روز قدس، نماینده ولی فقیه و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از برگزاری راهپیمایی روز قدس در ۹۰۰ شهر ایران و ۹۰ کشور جهان همزمان با تهران خبردادو گفت: سردار سلامی سخنران این مراسم خواهد بود.

راهپیمایی روز قدس در تهران روز جمعه از ساعت ۱۰ صبح در مسیرهای ده گانه به سمت دانشگاه تهران برگزار می شود که جزییات آن را می توانید اینجا بخوانید.

دیگر اخبار مرتبط با روز قدس را در لینک های زیر دنبال کنید.

مسیرها راهپیمایی روز قدس در شهرستان های استان تهران اعلام شد

دفاع از جبهه حق حکم می‌کند تا مردم در روز قدس به صحنه بیایند

مردم حضور پر رنگی در مراسم روز جهانی قدس امسال خواهند داشت

اینجا؛ مسجدالاقصی قلب فلسطین است

بیانیه سازمان مردم نهاد جمعیّت حامیان آزادی قدس شریف به مناسبت روز جهانی قدس

برگزاری مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی "همه‌پرسی فلسطین"

کنگره بین‌المللی "زنان و قدس شریف" برگزار شد

دعوت مجلس خبرگان رهبری از مردم برای حضور پرشور در راهپیمایی روز جهانی قدس

اخبار افتتاحیه همایش بین‌المللی «همه پرسی فلسطین» که به همت اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق (ع) و با همکاری موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد را نیز می توانید در لینک های زیر بخوانید.

رژیم صهیونیستی، "منشور مجسم نقض حقوق بشر جهانی" است

طرح همه‌پرسی فلسطین با مقاومت، منافات ندارد

طرح همه‌پرسی مبتنی بر مبنای دموکراتیک است

برگزاری همه‌پرسی در فلسطین اشغالی باید مطالبه همه کشورهای اسلامی باشد

نباید در برابر هتک حرمت به قدس و مسجد الاقصی بی‌تفاوت باشیم

در اجرای طرح همه پرسی، باید تغییر و تحول جدی در بحث ساختاری شکل گیرد

***

واردات خودرو و موانع سر راه آن از موضوعات دیگر پربازدید خبری ایسنا در گفت و گو با یک عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی بود.

مصطفی طاهری با تاکید بر اینکه ممنوعیت موجود برای واردات خودرو مرتبط به مجلس نیست و با اشاره به پایان مدت ۴ ساله مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه درباره ممنوعیت واردات خودرو به دلیل محدودیت‌های منابع ارزی طی یک ماه آتی، تاکید کرد: چنانچه دولت قصدی برای تمدید این ممنوعیت نداشته باشد، مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد.

*همچنین گزارش کامل ایسنا از گفت وگوهای خبرنگاران با اعضای هیات وزیران در حاشیه جلسه هیات دولت را نیز می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401020704399
  • خبرنگار : 71381

برچسب‌ها