آشنایی با سوغات اهواز

سوغاتی‌های اهواز که زبان زد تمامی مردم شده، شامل خوراکی ها و هنرهای با اصیل این شهر می شود که مورد استقبال گرم گردشگران قرار گرفته است. اهواز با داشتن سوغاتی های مخصوص خود در کنار آثار باستانی و مکان های گردشگری به یکی از شهرهای مهم در جذب توریست تبدیل شده است که همه ساله بازدیدکنندگان بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب می کند. اهواز که از قدمت بسیار زیادی برخوردار است اوج شکوه آن به زمان ساسانیان بازمی‌گردد و از آن زمان تاکنون آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است و این آثار باستانی در کنار سوغاتی های ناب، اهواز را به جای دیدنی و گردشگری تبدیل کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از اس چارتر، در این مطلب آس چارتر شما را با سوغات معروف اهواز آشنا می کند. شما می‌توانید از سایت آس چارتر بلیط پرواز چارتر مشهد اهواز را به راحتی و با کمترین هزینه تهیه نمایید.

معرفی سوغات اهواز

سوغات اهواز، از خرما و مرکبات گرفته تا میناکاری روی طلا همیشه میان مردم زبانزد بوده است. مردم خونگرم و با فرهنگ، فلافل های خوشمزه و غذاهای سنتی، شب گردی های هیجان انگیز رود کارون خاطره‌ای شگفت انگیز و به یاد ماندنی در سفر به اهواز خلق می‌کند. اولین و لذیذترین چیزی که به عنوان سوغات به ذهن همه می‌رسد خوراکی‌های شهری است که به آن سفر شده است. اهواز شهری است که خوراکی ها و محصولات فراوانی در این زمینه دارد که در ذیل به نمونه هایی از آن اشاره خواهیم کرد.

خرمای اهواز

از سوغاتی های محبوب اهواز خرمای درجه یک آن است. اهواز که نخلستان های بسیاری را در خود جای داده است عمده صادرات خرمای کشور را به عهده دارد. خرماهایی که در این استان تولید می شود به دو دسته خرمای تر و خرمای خشک تقسیم می شود این خرماها که شامل خرمای زاهدی، خضراوی، برحی، شاکری، دیلگاری، مکسون و سودانی می شود منبع غنی آهن، پروتئین، فیبر، پتاسم و ویتامین می باشند.

قهوه خرما

این محصول از آسیاب کردن هسته خرما به دست می آید؛ قهوه خرما دارای ویتامین ها و آهن زیادی است که در درمان خیلی از امراض از جمله آلرژیک و یبوست موثر می باشد. در ضمن افرادی که از اندام خود راضی نیستند و می خواهند لاغر شوند می توانند از این محصول خریداری و استفاده کنند.

شیره خرما

از خوشمزه ترین سوغاتی هایی که نباید آن را از دست داد شیره خرما است که اگر به عنوان صبحانه آن را میل کنید انرژی تمام نشدنی در طول روز به دست می آورید. شیره خرما منبع غنی آهن است و کلسترول خون را کاهش می دهد و باعث رشد و تقویت استخوان می شود.

قند خرما

حبه های قندی که از نیشکر نیست و از شیره خرما و خمیر آن درست شده است، باعث رفع خستگی شده و خواص ضد سرطانی دارد. این قند خوشمزه را می توانید از بازار اهواز تهیه کنید.

حلوا شکری

این سوغات اثری از خرما را در خود ندارد و از کنجد و شکر و مواد آسیاب شده دیگر به دست می آید که بسیار خوش طعم و لذیذ است و می توان به عنوان صبحانه یا میان وعده از آن استفاده کرد و از خواص آن بهره مند شد.

رنگینک

یکی از شیرینی های زیبا و خوش طعم اهواز رنگینک می باشد که اگر طرز تهیه آن را بدانید حتما هر روز آن را درست می کنید. رنگینک را نوعی حلوا نیز می دانند که می توان از آن در مهمانی ها و مراسمات استفاده کرد. هسته خرما را در آورده و به جای آن گردو می گذارند سپس آرد و روغن را به شکل حلوا تهیه می کنند و روی آن قرار می دهند  و با موادی مانند پودر قند، پودر پسته و نارگیل زیبایی و طعم آن را دو چندان می کند.

کلیچه

کلیچه یا همان کلوچه شیرینی خوش طعمی است که در اهواز پخت می شود و علاقه مندان بسیاری دارد. این شیرینی خوشمزه را با آرد و روغن و زیره تهیه می کنند و در چانه های آن خرما قرار می دهند و سپس در تنور می گذارند که پخته شود و بعد از پخت به دست مشتاقان این شیرینی محبوب می رسانند.

ماهی های متنوع اهواز

از ماهی های خوش طعم جنوب نمی توان گذشت. این ماهیان شیفته گان خود را دارد که حاضر نیستند طعم این ماهی را با هیچ ماهی دیگری عوض کنند.ماهیان مختلف و متنوع زیادی در بازار اهواز وجود دارد که می توان آن ها را به عنوان سوغات همراه خود به دیارتان ببرید. از جمله این ماهیان می توان به حلوا سفید، سرخو، راشگو، شوریده، شانگ، سنگ سر، میش، ماهور، هوور، صبور، قباد و شیر اشاره کرد. در ذیل به معرفی چند نمونه از این آبزیان خواهیم پرداخت.

حلوا سفید: برای افرادی که مشکلات معده دارند انتخاب مناسبی است هضم آسانی را به همراه دارد و تیغ ندارد.

ماهی سنگ سر: دیدن این ماهی شما را به یاد کتاب می اندازد از این ماهی برای قلیه ماهی استفاده می شود و تیغ های زیادی دارد.

ماهی شیر: گوشت خوش طعم و صورتی رنگی را دارا است که تیغ ندارد و به هر صورتی که طبخ شود طعم لذیذ خود را دارد. این ماهی از تون ماهیان و لذیذترین و مرغوب ترین آن ها می باشد. پروتئین ماهی شیر بسیار زیاد است و منبع غنی امگا 3 می باشد

ماهی سرخو: این ماهی از اهمیت اقتصادی فراوانی برخوردار است و افرادی که آن را مصرف کرده‌اند همواره از طعم لذیذ و گوشت خوب آن تعریف کرده اند. اگر بتوانید 100 گرم از این ماهی را میل کنید حدود 58 درصد پروتیئن بدن خود را در روز به دست می آورید.

مرکبات

باغات مرکبات اهواز از بهترین باغاتی است که می توان از آن محصولات خوب و درجه 1 بدست آورد. انواع نارنگی، لیمو شیرین، پرتقال، نارنج، و لیمو سنگی سوغات خوب و کم نظیر این شهر می باشد.

صنایع دستی بهترین سوغات اهواز

رنگی ترین و هنرمندانه ترین سوغات این شهر زیبا صنایع دستی مختلفی است که توسط زنان و دختران این مرز و بوم به عرصه ظهور رسیده است. از جمله این صنایع دستی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

خراطی

 این سوغات ارزشمند چوبی از هنرهای قدیمی شهر اهواز می باشد که با دستگاه‌های مخصوصی ساخته می شود. مبل و ظروف چوبی که به شیوه‌های مختلف هنری تزئین شده از این آثار می‌باشد. از جمله سوغاتی‌هایی منش چوبی که در اهواز ساخته می‌شود قلیان‌هایی است که طرح‌های زیبایی را در خود شکل داده‌اند و در بازارهای اهواز به فروش می‌رسد.

کپو بافی

درخت نخل تنها برای ثمر دهی خرما نیست بلکه مردمان این مرز و بوم از برگ و ساقه های جوان نخل برای تهیه نوعی حصیر که به کپو بافی معروف است، استفاده می کنند. به وسیله این ساقه و برگ ها ظروفی زیبا برای خرما، قند و جای نان و صد البته برای مصارف دیگر است ساخته می‌شود که برای زیباتر شدن آن از کامواهای رنگی کمک گرفته می‌شود.

مینا کاری روی طلا

یکی از هنرهایی که در اهواز وجود دارد و انجام آن به نوعی در دستان پیروان حضرت یحیی(ع) می باشد، هنر زیبای مینا کاری روی طلا است. طرح های اصیلی که روی این زیورآلات نقش می بندد شامل نخل، شتر، رود و قایق می باشد که ریشه در فرهنگ این منطقه دارد. مینا کاری باعث جلوه دادن هر چه بیشتر به زیورآلات می شود. این طرح‌های ظریف و هنرمندانه روی گردن بند، سینه ریز، گوشواره و انگشتر نقش می‌بندد و می‌تواند سوغات بسیار ارزنده‌ای برای دوستان و عزیزان باشد.

دشداشه

مطمئن هستم لباس‌های بلند و سفید مردان جنوب کشور را دیده‌اید. این لباس‌های بلند مردانه که به دشداشه شهرت دارند علاوه بر اینکه ریشه در فرهنگ و سنت مردمان اهواز داردبسیار خنک می باشد و سوغات محلی جالبی است  که می توان آن را به مردان هدیه داد.

قلم زنی اهواز

این هنر زیبا که شامل طرح های مختلف گیاهان، جانوران و اشخاص می شود با سمبه های مخصوص بر ظروف تزئینی مورد استفاده مردم حکاکی می شود. این ظروف که از جنس طلا، نقره و مس هستند به صورت سینی، گلدان ، قندان و ... به بازار ارائه داده می شود. قلم زنی که هنری پر زحمت است به طور کامل با دست انجام می شود و برای ساخت هر یک از کالاهای آن چند روز زمان لازم است تا  در نهایت اثری ارزشمند تولید شود.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • سه‌شنبه/ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401020603436
  • خبرنگار : 30188

برچسب‌ها