سومین نشست سران ۶ حزب مخالف اردوغان با تاکید مجدد بر بازگشت به نظام پارلمانی

منابع خبری از دیدار سران شش حزب مخالف دولت ترکیه در آنکارا و تاکید مجدد آنها بر تلاش برای بازگرداندن این کشور به نظام پارلمانی خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه العربی الجدید، رهبران شش حزب اپوزیسیون دولت ترکیه یکشنبه شب به منظور تدوین استراتژی آینده حکومت این کشور که هدف اصلی آن پایان دادن به دوران ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان است، با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

طبق این گزارش، این سومین نشست رؤسای احزاب مخالف اردوغان بود و با حضور "کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق، "مرال آکشنر"، رهبر حزب خوب، "احمد داوود اوغلو، رهبر حزب آینده، "علی باباجان"، رئیس حزب DEVA، "گل تکین اویسال"، رهبر حزب دموکرات و "تمل قره ملااوغلو، رهبر حزب سعادت برگزار شد.

شبکه خلق وابسته به حزب جمهوری خواه خلق در این باره گزارش داد که توافق درباره شکل ائتلاف شش حزب مخالف، نامزد ریاست جمهوری، نقشه راه مرحله انتقالی پس از انتخابات، قانون جدید انتخابات و سناریوهای مرتبط با انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آتی ترکیه محور گفت‌وگوهای این نشست بودند.

حاضران در پایان این نشست پنج ساعته در بیانیه‌ای اعلام کردند: رهبران شش حزب بار دیگر بر تلاش خود برای بازگرداندن کشور به نظام پارلمانی تاکید کردند و در مقابل بازی‌های سیاسی دولت در قانون انتخابات، رهبران احزاب اقدامات خود را در زمینه تعمیق همکاری‌ها مورد بررسی قرار دادند.

در این بیانیه آمده است: رهبران شش حزب در خصوص افزایش قیمت‌ها، فروپاشی اقتصاد، راه‌های برون رفت از این وضعیت و چارچوب گذار به نظام پارلمانی از منظر قانون اساسی تبادل نظر کردند.

در بیانیه پایانی نشست رهبران احزاب مخالف اردوغان همچنین درباره گزینه خود برای تصدی پست ریاست جمهوری در انتخابات آتی ترکیه اعلام کردند: در رابطه با نامزد ریاست جمهوری، رهبران احزاب بار دیگر تاکید می کنند که نامزد مورد نظر باید از ویژگی‌های حمایت از آزادی، اعتقاد به ارزش‌های دموکراتیک، پذیرش عموم مردم، رعایت اصول اخلاق سیاسی و واجد شرایط بودن نامزدی برخوردار باشد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401020502473
  • خبرنگار : 71610