به گزارش ایسنا به نقل از تسمینو، دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال عبارت است از کلیه فرایندهای بازاریابی جهت فروش خدمات یا محصول که در بستر ابزارهای دیجیتال صورت میپذیرد. اما دیجیتال مارکتینگ دارای ابعاد گسترده و تقریبا نامحدودی است و به شاخهها و استراتژیهای گوناگونی تقسیم میشود. چنانچه قصد ورود به مشاغل مربوط به دیجیتال مارکتینگ را داشته یا قصد بازاریابی محصولاتتان در فضای آنلاین و در راستای آن گسترش کسبوکار را دارید، شناخت این شاخهها و گزینش شیوه مناسب برای کسبوکار خودتان، درصد موفقیت شما را در این حوزه تا حد قابل توجهی افزایش میدهد.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
همانطور که گفتیم به بازاریابی با بهکارگیری ابزار و فضاهای دیجیتال مثل کامپیوتر، تلویزیون، تلفن همراه، کلیه امکانات اینترنتی مثل شبکههای اجتماعی، ایمیل، وبسایت و .... دیجیتال مارکتینگ میگویند؛ بنابراین این مفهوم شامل موارد مختلفی است که هر کدام خود یک زمینه کامل از بازاریابی محسوب میشوند.
در واقع بازاریابی دیجیتال زمانی شروع شد که وسایل دیجیتال مانند رادیو و تلویزیون و بعدها کامپیوتر وارد زندگی روزمره افراد شدند. بعد از پیدایش اینترنت و تلفنهای همراه و کمی بعدتر گوشیهای هوشمند، مفهوم دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده شد.
مفهوم دیجیتال مارکتینگ صرفا محدود به فضای آنلاین و بستر اینترنت نمیشود؛ بلکه شامل دو دسته آفلاین و آنلاین است. مواردی چون بازاریابی پیامکی و تبلیغات تلویزیونی هم از موارد مربوط به بازاریابی دیجیتالی اما از نوع آفلاین به حساب میآید. طی این متن ما میخواهیم مورد جدیدتر و کارآمدتر در دنیای امروز یعنی بازاریابیهای دیجیتالی آنلاین را مورد بررسی قرار داده و به شاخههای متفاوت آن بپردازیم.
شاخه های دیجیتال مارکتینگ
پس از آشنایی کامل با مفهوم دیجیتال مارکتینگ و اهمیت آن، به معرفی شاخههای مختلف دیجیتال مارکتینگ و جزئیات فرآیندهای هر کدام میپردازیم. شاخههای اصلی دیجیتال مارکتینگ آنلاین عبارتند از:
- طراحی سایت و اپلیکیشنها
- سوشال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی
- سئو و بهینهسازی موتورهای جستجو
- بازاریابی محتوایی
- تبلیغات کلیکی
- بازاریابی پورسانتی
- ایمیل مارکتینگ
- خرید رپورتاژ آگهی
طراحی سایت
طراحی سایت و وجود سایت برای هر کسب و کار جزو مهمترین شاخههای دیجیتال مارکیتنگ است که بسیاری از زیر مجموعههای دیگر بازاریابی دیجیتالی هم به این مورد وابسته هستند. طراحی وبسایت ابتدا فقط برای استفاده در کامپیوتر و لپتاپ صورت میپذیرفت. اما اکنون با توجه به گسترش موبایلها و همهگیر بودن این وسایل، طراحی سایتها باید دارای خاصیت ریسپانسیو برای نمایش صحیح در گوشیهای موبایل و حتی طراحی اپلیکیشنهای مختص تلفنهمراه باشد.
طراحی سایت باید در ابتدا بر اساس اصول و قواعد اصلی جهت سئو باشد و پس از آن با ابزارهای دیگر دیجیتال مارکتینگ مانند بازاریابی محتوایی، خدمات رپورتاژ آگهی، بازاریابی محتوایی و ... توسعه پیدا کند.
سوشال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
شبکههای اجتماعی مورد دیگری از شاخههای دیجیتال مارکتینگ هستند. اکثر افراد روزانه در انواع شبکههای اجتماعی حضور دارند و در این بازارها میتوان در قالب تبلیغ، بازاریابی محتوا و برندینگ فعالیت کرد.
شبکههای اجتماعی پر از تعامل افراد مختلف است که بستر مناسبی را برای انواع تبلیغ و بازاریابی فراهم کردهاند. چناچه دیجیتال مارکتر هستید، میتوانید با انتخاب شبکههای اجتماعی مناسب در یکی از شاخههای پربازده و کم هزینه دیجیتال مارکتینگ، موفقیت قابل توجهی کسب کنید.
سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو
سئو به معنای ارتقای وضعیت سایت در موتورهای جستجو بهخصوص گوگل برای کلمات و عبارتهای خاص مربوط به خدمات و سایت مدنظر است. قابل ذکر است که انجام سئوی موفق یک سایت نیازمند دانش و اطلاعات کافی در این زمینه است. شناخت و انتخاب کلمات کلیدی مهم که بیشترین سرچ را در بین مخاطبان دارد، نقش مهمی در سئو سایت خواهد داشت.
بنابراین بهینه سازی یک سایت در موتورهای جستجو سبب افزایش مخاطبان که هر کدامشان یک مشتری بالقوه محسوب میشوند، خواهد شد و یکی از موثرترین شیوهها برای بازاریابی دیجیتال است.
اما مفاهیم و راهکارهای سئو بسیار وسیع بوده و رویهم رفته میتوان این عوامل را به سه بخش مختلف، تقسیم نمود:
1-سئو داخلی On-page SEO
سئو داخلی مربوط به محتوا، متن و تصویری است که در صفحات سایت خود بارگذاری میکنید. به این صورت که هرچقدر کیفیت محتوای متنی و تصویری صفحه بالاتر باشد، مخاطبان سریعتر آن را خواهند یافت و در نتیجه کیفیت سئو On-page آن صفحه بالاتر است.
2-سئو خارجی Off-page SEO
سئو خارجی عبارت است از کلیه فعالیتهایی که در خارج از سایت انجام میشود که در بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو تاثیر میگذارد. مواردی چون بک لینکها (سایتهای دیگری که به سایت شما ارجاع میدهند) و خدمات رپورتاژ آگهی که در سایتهای پربازدید منتشر میشود، مشمول سئوی خارجی میشوند.
3-سئوی تکنیکال
این نوع از سئو مربوط به بهینه بودن مسائل زیربنایی سایت شما و به خصوص سرعت لود صفحات مختلف سایت است. این نوع از سئو که باید در کدنویسیها و طراحی سایت و مشخصات سرویسهای میزبانی مدنظر قرار گیرد، تاثیر فراوانی روی سئوی سایت شما خواهد داشت.
بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوا به معنای ایجاد محتوای مفید و کاربردی و یکپارچه و توزیع آن در بسترهای مختلف جهت استفاده مردم و در پی آن آشنایی با خالق محتواها است. بازاریابی محتوا را با تبلیغات آنلاین مثل خدمات رپورتاژ آگهی اشتباه نگیرید؛ بازاریابی دیجیتال یک پروسه بلند مدت جهت جلب اعتماد مخاطبین جدید و حفظ مخاطبان قدیمی است. در حالی که تبلیغات به معنای پروسهای کوتاه مدت برای فروش مستقیم است.
این محتوا و اطلاعات میتواند به اشکال مختلفی مثل اخبار، ویدئو، مقالات، کتاب الکترونیکی، راهنما و دستورالعملها، بروشور، تصاویر و… باشد. این محتواها را میتوان در سایتها، توییتر، فیسبوک، تلگرام و اینستاگرام و .... منتشر کرد.
تبلیغات کلیکی
این مدل از بازاریابی یک تبلیغ مستقیم و کاملا قابل اندازهگیری از منظر میزان تاثیر است. تبلیغات کلیکی به این معناست که شما تبلیغی را به فردی میسپارید تا آن را در بسترهای متفاوت منتشرکند و به ازای هر کلیکی که روی آن تبلیغ میشود، تعرفه مشخصی را پرداخت میکنید. در نتیجه از طریق کلیک روی لینک شما کاربران به سایتتان منتقل میشوند.
بازاریابی پورسانتی
بازاریابی پورسانتی به این معناست که افرادی که در خارج از کسب و کار شما هستند، با ارائه محصول در سایتشان یا لینک آن در هر بستری، اقدام به فروش محصولات کرده و در ازای آن پورسانت دریافت میکنند.
ایمیل مارکتینگ
یکی از قدیمیترین شاخههای آنلاین دیجیتال مارکتینگ تبلیغات از طریق ایمیل بوده که همچنان هم به قوت خود باقیست. شاید تصور کنید که این شیوه اکنون کارساز نیست، اما با توجه به اینکه این شیوه هزینه خاصی ندارد، چنانچه مخاطبین هدف به درستی انتخاب شوند میتواند تاثیرگذار باشد.
دیجیتال مارکتینگ، نیاز هر کسب و کار آنلاین
مفاهیم دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده و تا حدودی بیپایاناند و امروزه حتی شامل چندین عنوان شغل هستند. اینطور نیست که یک دیجیتال مارکتر به تمامی شاخههای دیجیتال مارکتینگ تسلط داشته باشد، اما برای موفق بودن باید با تمام این ابزارها تا حدودی آشنایی داشته باشد که در موقعیتهای متفاوت از آنها بهره بگیرد.
چنانچه قصد گسترش کسبوکار آنلاین خود را دارید، حتما باید به سراغ شاخههای مختلف دیجیتال مارکتینگ بروید و با انتخاب راه مناسب و اجرای درست آن قطعا بازدهی شما چندین برابر خواهد شد.
منبع: پلتفرم رپورتاژ آگهی تسمینو
انتهای رپرتاژ آگهی