دیده‌بان حقوق بشر: نگرانیم که مبادا سفر میچل باچله توسط دولت چین هدایت شود

دیده‌بان حقوق بشر و ۵۹ گروه دیگر گفتند که سفر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل به چین باید استانداردهای حداقل را دارا باشد تا بتوان این سفر را "معتبر و قابل قبول" تلقی کرد. این گروه‌ها از این کمیسیونر عالی خواستند که اقداماتی را انجام دهد تا بازدید وی در ماه مه ۲۰۲۲ توسط دولت چین "تحریف و برنامه‌ریزی" نشود.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت دیده‌بان حقوق بشر، «سوفی ریچاردسون»، مدیر بخش چین در دیدبان حقوق بشر گفت: دولت چین هیچ علامتی از خود درخصوص بازدید میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از مکان‌هایی که دولت چین نمی‌خواهد او آن‌ها را بررسی کند، نشان نداده است. او نباید از مشاهده قربانیان و جنایت‌هایی که دولت چین علیه بشریت مرتکب شده، غافل بماند و نباید اجازه دهد که مقامات چینی سفر و بازدید او را تحریف کند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، چین "جنایاتی" را علیه بشریت مرتکب شده است؛ از جمله این موارد می‌توان به "جنایات علیه اویغورها و سایر افراد در سین‌کیانگ" اشاره کرد.

باچله ابتدا در سپتامبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که او به دنبال یک بازدید راحت و بدون محدودیت از منطقه اویغور است. از آن زمان مقامات چینی این تصمیم کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل را یا به تعویق انداخته‌ و یا رد کرده‌اند. در سپتامبر ۲۰۲۱، باچله به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که دفتر او ارزیایی‌هایی را درخصوص ادعاهایی مبنی بر نقض جدی حقوق بشر در چین به پایان رسانده است و قصد دارد آن‌ها را آشکار کند.

دفتر باچله هنوز گزارشی را در این زمینه منتشر نکرده است و در ماه مارس شورای حقوق بشر سازمان ملل را از تصمیمش مبنی بر سفر به چین در ماه مه مطلع کرد. هنوز مشخص نیست که چه موقع دفتر او این گزارش‌ها را منتشر می‌کند و اصلا آیا قرار است که آن‌ها را منتشر کند یا خیر.

این گروه‌ها از میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستند که علاوه بر انتشار این گزارش‌ها، اطمینان حاصل کند که سفرش به چین قرار نیست توسط مقامات این کشور تحریف شود و همچنین از او خواستند که استانداردهای حداقل در این سفر رعایت شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401013119044
  • خبرنگار : 71660