رضا رضوانی در گفتوگو با ایسنا در خصوص تاثیر اینترنت بر فعالیتهای اقتصادی گردشگری اظهار کرد: جهان در حال کوچک شدن است و فناوری اطلاعات و ارتباطات، ما را با شرایط جدید روبرو ساخته است. باید گفت جامعه ما در حال تجربه یک انقلاب صنعتی جدید است که البته از آن به عنوان انقلاب اطلاعاتی نیز نام میبرند.
وی افزود: در حالی فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در تمام ابعاد زندگی ما حاضر شدهاند که روشهای پیشرفته تحلیل آماری و هوش مصنوعی به طور فزایندهای در حال شکل دادن به کل طیف فعالیتهای ما از جمله روشهای اجتماعی، کار، سفر و تعامل با محیطمان هستند. این انقلاب حول مفهوم «داده» ساخته شده است. «حقوق داده» رشتهای کاملا تخصصی است که به صورت دورههای عملیاتی و همینطور دانشگاهی سالها است که در کشورهای پیشرو به صورت کاملا حرفهای دنبال میشود.
عضو گروه پژوهشی مدیریت و برنامهریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری گفت: حقوق داده از یک سو نحوه تنظیم فعالیتهای پردازش دادهها و کاربردها و فناوریهای ساخته شده بر روی آنها را مطالعه میکند و از سوی دیگر این دوره با بررسی استفاده و کاربرد روشهای هوش مصنوعی در حوزه حقوق، نقش «قانون به عنوان داده» را مورد بررسی قرار میدهد.
رضوانی ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار مهم در حقوق داده حفظ حریم خصوصی شهروندان و تدوین پروتکلهای دقیق جهت ارائه و تصویب مواد قانونی جهت حفظ حقوق مصرفکنندگان و افراد جامعه در این فضا است.
وی تصریح کرد: امروز در کشور شاهد تصویب طرح صیانت هستیم که تحت عنوان حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی معرفی میشود. البته جزئیات کاملی از طرح هنوز اعلام نشده است، اما در ذهنیت جامعه محدودسازی افراد در دسترسی به فضای آزاد اطلاعات ایجاد شده است.
عضو گروه پژوهشی مدیریت و برنامهریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری خاطرنشان کرد: شاید هیچ عرصهای به اندازه گردشگری از فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیر نگرفته است. در حال حاضر شاهد استفاده فزاینده از ICT ها در عرصه گردشگری هستیم. دائما برنامههای جدیدی تحت عنوان استارتآپهای گردشگری معرفی میشوند که برخی از آنان دارای کارایی بالایی نیز هستند و جایگاه خوبی نیز به دست آوردهاند.
رضوانی اضافه کرد: یک موضوع اساسی که میتوان از آن به عنوان نقطه تهدید نیز نام برد نبود مواد قانونی مشخص و شفاف در مورد بکارگیری و استفاده از این بستر در قالبهای جدید است. به عنوان مثال ما امروز در عرصه جهان شاهد استفاده از پلت فرمهایی همچون Air B and B؛ Booking.Com؛ Couchsurfing؛ Trip Adviser و دیگر موارد هستیم. تمامی این موارد حاصل خلاقیتهای نو جهت تامین خدمات مورد نیاز گردشگران شکل گرفتهاند که استفاده از آنها محدود شده است.
وی عنوان کرد: در ایران هر اقامتگاه رسمی و شناسنامهدار باید لیست میهمانان شبانه خود را به اداره اماکن تحویل دهد و پذیرش میهمان نیز با توجه به شرایط قانونی و شرعی کشور انجام شود، اما در مورد اقامتگاههای غیرمجوزدار و فاقد شناسنامه که تحت عنوان خانههای شخصی اجاره داده میشوند، از این شرایط برخوردار نیستند. اگر قرار باشد پلتفرمهایی همچون نمونههای خارجی در کشور شکل بگیرد در درجه اول نیازمند تدوین رویههای قانونی آن هستیم که خلاء آن احساس میشود. فقدان رشته دانشگاهی در رسته حقوق همچون شاخههای جرم و جزا به نوعی تدوین این رویهها را نیز دشوار میسازد.
عضو گروه پژوهشی مدیریت و برنامهریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری افزود: فارغ از گردشگری داخلی و محلی، در زمینه گردشگری خارجی که ارزآوری مهمترین مزیت آن است، به نوعی فعالیتی صادراتی محسوب میشود. بخش خصوصی کاملا نیازمند استفاده از فضای اینترنت و دسترسی آزاد به این بستر است که هرگونه محدودیتی فعالیت اقتصادی این بخش را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد که رهآورد آن افزوده شدن تعدادی دیگر به لشکر عظیم بیکاران کشور است.
انتهای پیام