نجابتی با اشاره به اینکه هنر گرافیک بیشترین همراهی را با انقلاب و مردم داشته است، گفت: گرافیک به علت ماهیت و کاربردی بودن همواره در خدمت جامعه و اهداف مردم بوده، گاه در خدمت فساد و فحشا همانطور که در غرب بسیاری از وقایع غیر انسانی با استفاده از هنر گرافیک و رسانه بهصورتی وارونه ارائه میشود و گاه در خدمت اهداف و ارزشهای انسانی مثل انقلاب اسلامی. اما میتوان گفت، گرافیک در هیچ تمدنی به این صورت پای کار نیامده و به موضوعی نپرداخته است.
او با اشاره به این که اعلامیههای اولی، پدیدههایی هستند که گرافیک در آن نمود مییابد، گفت: اعلامیه نویسی از سال ۱۳۴۰ آغاز شد و پس از آن آرام آرام گرافیک بیشتر رخ نمود و در شاخهها و ابعاد دیگر رشد کرد.
به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: هنر گرافیک محدود به یک قالب نیست، بلکه به علت ماهیت و ذات خود در همه شئون زندگی به شکلهای مختلف حضور دارد و در هر حال که راه خود را سد ببیند، مسیر و شکل دیگری برای فعالیت پیدا میکند.
نجابتی با بیان اینکه بعد از اعلامیه، دیوارنگارهها و دیوارنویسی شکل گرفتند، گفت: به مرور شکاف و مدلهای مختلفی از کارهای گرافیکی ایجاد شد و رشد کرد، پس از دیوار نگارهها، پلاکاردها شکل گرفتند و بعد از آن پوسترها ایجاد شدند که نمایشگاهها بهصورت چندساعته و سیار با آنها در نقاط مختلف شهر و با محوریت انقلاب ایجاد شد.
او ادامه داد: اولین نمایشگاه که به شکل رسمی توسط اساتید و دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ایجاد شد در ۳۰ دی ۵۷ شکل گرفت که در آن همه گروههای مختلف دانشجویی و طیفهای گوناگون فکری پای کار انقلاب آمدند.
نجابتی افزود: از مشخصات این پوسترها میتوان به رنگ گزینی محدود، صراحت در اجرای فریم، بهرهگیری عمده از رنگ قرمز و سیاه، سادگی در تکنیک، اهمیت در سرعت طراحی و تولید پوسترها و استفاده از نرمافزارهای چون ماژیک، قیچی، مقوا و اسپری اشاره کرد که باعث سادگی و صمیمیت در عین صراحت این پوسترها شده است.
او تصریح کرد: دومین نمایشگاه آثار طراحان گرافیک ایران ۲۱ بهمن ۵۷ توسط تعدادی از جوانان مذهبی که اغلب دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بودند در زیرزمین حسینیه ارشاد برگزار شد که هسته اصلی این نمایشگاه گروه سلمان بودند و تفاوت آنها با نمایشگاه قبل، نگاه اسلامی آنها به هنر و امپریالیسم بود و با رشد این گروه کانون فرهنگ نهضت اسلامی به مدیریت مرحوم طاهر صفاریان ایجاد شد که تعدادی از هنرمندان از همه رشتههای هنری در آن فعالیت میکردند که پس از سالها به حوزه هنر و اندیشه اسلامی تغییر نام داد.
این طراح گرافیک گفت: یکی از فعالیتهای حوزه هنری تکثیر آثار هنری و انتقال آنها به جامعه و این از برکات انقلاب بود. هنر را از نفس محبس گالریها و انحصار عده خاص وارد جامعه کرد که این نگاه باید همچنان ادامهدار باشد.
او اضافه کرد: گرافیک اگرچه ظاهرا بهصورت آکادمیک مولود تمدن غرب است، اما ذاتا ریشه در تمدن ما دارد، ما هیچگاه هنر برای هنر نداشتهایم. هنر وسیلهای برای رسیدن به اهداف و ارزشهای والای انسانی و همینطور گرافیک در خدمت مردم و مسائل آنها بوده و همچنان ادامه دارد.
در ادامه این مراسم از محمد موحدیان عطار، هنرمند گرافیست اصفهانی تقدیر و نمایشگاه آثار او در عمارت سعدی افتتاح شد.
انتهای پیام