مدیرکل راه آهن کرمان خبر داد:

اختصاص ۱۸۵ میلیارد تومان اعتبار در بازسازی خطوط ریلی

مدیرکل راه آهن کرمان گفت: سازمان مدیریت این استان با همکاری و حمایت استاندار کرمان و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از محل ماده ۵۶ مجوز ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار را برای بازسازی شبکه ریلی اختصاص داد و ۳۵ میلیارد تومان دیگر نیز از محل اعتبارات راه آهن استفاده کردیم و در مجموع ۱۸۵ میلیارد تومان به این حوزه تخصیص یافت.

مجید ارجونی امروز 18 فروردین در نشست خبری گفت: مشکل تاریخی ۲۰ تا ۳۰ ساله فرسودگی خطوط ریلی کرمان را تا ۲ سال آینده رفع می کنیم و خطوط ریلی کرمان و زرند با عمر بیش از ۵۰ سال جزو ریل های قدیمی کشور محسوب می شود و خط ریلی سیریز - گل زرد بسیار فرسوده است.

وی بیان کرد: راه آهن کرمان در رتبه هفتم خطوط اصلی بین ۲۱ منطقه کشور قرار دارد و در خطوط فرعی نیز دارای ۲۲۲ کیلومتر و رتبه ششم کشور است.

مدیرکل راه آهن کرمان از به مناقصه گذاشتن پروژه بازسازی راه آهن سیریز به کرمان در سال گذشته سخن به میان آورد و افزود: پاکت های مناقصه تا ۲ روز آینده باز و پیمانکار منتخب از محل ماده ۵۶ باید با بانک قرارداد می بندد تا عملیات بازسازی از ماه آینده آغاز شود.

وی به پایین بودن سرعت قطار و ایمنی در خطوط ریلی استان کرمان اشاره کرد و افزود: امیدواریم با پروژه های بازسازی، این سرعت را تاپایان سال جاری به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برسانیم.

ارجونی تصریح کرد: خط ریلی از سمت بافق به طول نزدیک به ۸۰ کیلومتر بازسازی شده و با اتصال خط ۱۷۰ کیلومتری سیرجان به کرمان ۴۰۰ کیلومتر مسیر کاهش می یابد و نزدیک به ۲ میلیون تن بار روی ریل می آید.

رشد ۸۱ درصدی جابجایی مسافران نوروزی
وی از رشد 81 درصدی جابجایی مسافران نوروزی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: ۶۳ هزار و ۵۵۵ نفر مسافر در طرح نوروزی حوزه استحفاظی استان کرمان جابجا شدند و این رشد به واسطه محدودیت های کرونا و ارتقای ظرفیت های واگن های مسافربری راه آهن رخ داد.

مدیرکل راه آهن کرمان افزود: پیک نوروزی ما از روز ۲۴ اسفندماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و تا روز ۱۵ فروردین‌ماه امسال ادامه یافت که اداره کل راه آهن استان کرمان در خدمات دهی به مسافران و حمل بار در این پیک نقش داشت و در این زمینه نشست هایی با ستاد ملی داشتیم و برنامه ریزی ها به صورت یکپارچه در سراسر کشور انجام گرفت.

ارجونی تاکید کرد: ظرفیت استفاده از هر واگن در ابتدا ۵۰ درصد بود که با سیاست های ستاد کرونا به ۸۰ درصد رسید که باتوجه به درخواست های مردمی و تصمیم گیری ستاد، استان کرمان با حضور سردار دلها ویژه دیده شد و زوار این استان افزایش یافت و با ارزیابی افرادی که از طریق راه آهن به قصد زیارت وارد استان می‌شدند، تقاضای یک راند قطار اضافه را کردیم.

وی با اشاره به قطارهای ارگ تازه بازسازی شده که اکنون در شبکه راه آهن سیر می کنند گفت: این واگن ها در کارخانه پلدور سبز زرند به دست جوانان کرمانی بازسازی شده اند و کرمان جزو محدود استان هایی است که خود در ساخت واگن مسافربری و باربری توانمندی لازم را دارد.

مدیرکل راه آهن استان کرمان افزود: این واگن ها را توسط شرکت جوپار بازسازی کردیم و اکنون از آن در شبکه خودمان بهره برداری می کنیم و در همین راستا یک راند قطار به صورت ۱۰ واگن چهار تخته با کیفیت بالا و هوشمند در استان کرمان مستقر شد که روزانه ظرفیت رفت و برگشت ۸۰۰ نفر را در ایام نوروز افزایش داد.

وی ادامه داد: آمار نشان می دهد که تعداد ورودی زوار، مسافران و گردشگران نوروزی کرمان بیش از خروجی بوده که نشان از جذابیت های این استان در ابعاد مختلف دارد.

ارجونی افزود: ایمنی سفر با قطار با توجه به وضعیت جاده ها، بیشتر است و در این خصوص سعی کردیم باوجود سیاست های راه آهن، اتفاقی برای هیچ فردی نیفتد و در این زمینه دستور نخست راه آهن، ابتدا ایمنی و سپس جابجایی بار و مسافر است.

وی از تخلیه و بارگیری 60 هزار تن بار در ایام نورزی خبر داد و تصریح کرد: راه آهن یک شرکت تمام دولتی محسوب می شود که عمده درآمد آن از بار است که در این ایام بیشترین بار حمل شده مربوط به کنستانتره و گندله معادن فولاد بود.

مدیرکل راه آهن کرمان در ادامه از انقلاب ایجاد شده در خطوط فرعی راه آهن کرمان سخن به میان آورد و عنوان کرد: سال ۱۴۰۰ انقلابی در احداث خطوط فرعی راه آهن استان کرمان شکل دادیم و از محل امکانات خودمان، فاصله بین فولاد زرند و فولاد بوتیا تا معدن جلال آباد و روغن نباتی گلناز را از طریق خطوط فرعی به شبکه ریلی متصل کردیم.

وی ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه باید شبکه ریلی را به مراکز بار و کارخانجات وصل کنیم و ۳۰ درصد بار و ۲۰ درصد حمل مسافر باید روی ریل بیایند که اکنون این آمار در بخش بار استان کرمان ۱۰ تا ۱۱ درصد شده است.

ارجونی افزود: سه کارخانه فولاد زرند، فولاد بوتیای ایرانیان و روغن نباتی گلناز هم در راستای همین سیاست به شبکه ریلی کشور متصل شد که استان را به چشم انداز برنامه ششم توسعه برسانیم.

ارجونی در ادامه سخنانش عدم اتصال شبکه ریلی به تمامی استان را یکی از مشکلات کرمان دانست و بیان کرد: خط ریلی سیرجان به کرمان بصورت مشارکتی با بخش خصوصی گل‌گهر به صورت ۶۵ به ۳۵ درصد اجرایی می شود.همچنین در کنار آن خط جیرفت و رفسنجان به شبکه ریلی متصل خواهد شد و با توجه به اینکه اکثر شهرهای استان کرمان به شبکه ریلی متصل نیست به دشواری هایی در تحقق سیاست ها وجود دارد.

مدیرکل راه آهن کرمان گفت: استاندار کرمان پیگیر مطالعات جامع و شکل‌دهی اطلس ریلی این استان است که امیدواریم در آینده‌ مطالعات سریعتر انجام گیرد تا شهرهای اطراف ما به شبکه ریلی وصل شود که در این خصوص در سال گذشته سه کارخانه را با امکانات داخلی خود با خطوط فرعی به شبکه ریلی وصل کردیم.

وی با بیان اینکه راس ساعت باید قطارهای ما حرکت کند تصریح کرد: یکی از موفقیت های ما این است که ۱۰۰ درصد قطارهای ما بدون تاخیر کرده اند و حرکت قطار در محدوده استان کرمان حتی در شوره گز و بافق یزد بدون تاخیر بوده و تاخیرها عمدتا از خارج از استان بوده است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ / ۲۲:۱۵
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1401011809602
  • خبرنگار : 50189