به گزارش ایسنا، جعفر تشکری هاشمی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در روزهای آغازین سال نو و تا ٩ فروردین ماه بیش از ٥٥٢ نفر از هموطنانمان در تصادفات جادهای جان شیرین خود را از دست دادند؛ سفرهای بیبازگشتی که سرنوشتی تلخ برای مسافران و خانوادههای آنان رقم زده است.
برابر پژوهش ها و تحقیقات جهانی، سهم عوامل انسانی در وقوع تصادفات رانندگی بیش از ۸۰٪ تخمین زده شده، اما تکنولوژی و فنآوری اطلاعات به کمک سازندگان خودرو آمده تا حتی اگر خطای انسانی هم اتفاق افتاد جلوی حوادث مرگبار را بگیرد. متاسفانه در کشور ما به دلیل نبود رقابت در تولید و ساخت خودروهای بی کیفیت و همچنین جادههای نا امن، سالانه بیش از ۱۷۰۰۰ نفر جان خود را از دست می دهند و ۲۰ تا ۳۰ برابر این عدد مجروح و معلول که عمدتا از افراد فعال ۱۵ تا ۴۵ سال جامعه هستند برجای می ماند. به عبارت دیگر تعداد کشتهشدگان ما در حوادث رانندگی به عدد ۲۰ در هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر جمعیت می رسد و در طیف کشورهای ناایمن و پر حادثه قرار داریم.
وی در ادامه آورده است: ناگفتههای بسیاری در مورد ابعاد و زوایای پیدا و پنهان فاجعه تصادفات رانندگی و آمار بالای فوتیها، مصدومان و معلولان ناشی از آن وجود دارد؛ از رانندگی پرخطر و عدم رعایت قوانین و مقررات از سوی رانندگان و سرنشینان تا وضعیت آشفتهای که بر روند تولید خودروهای نا ایمن و غیر استاندارد داخلی حاکم است و جادههایی که بستر ساز حواث هستند، بخشهایی از این ناگفتهها در روزها و هفتههای اخیر با شجاعت و صراحت از سوی #سردار کمال هادیانفر رییس پلیس راهور ناجا مطرح شده است.
تشکری هاشمی در پایان نوشته است: جدال بر سر اینکه مقصر اصلی کیست، جدالی بی نتیجه و به ضرر ایمنی جادهها و رانندگان است. شاید بهترین اقدام دولت سیزدهم تلاشهای چند جانبه با مشارکت خودروسازان برای تولید محصولات ایمن تر، وزارت راه برای جادههای امنتر، توجه به موضوعات رفتار رانندگی با محوریت صدا و سیما و نهایتا قوانین و مقررات سختگیرانه برای رانندگان بی پروا و ماجراجو توسط مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه باشد. و در آخر باید تقدیر صمیمانه خود را از پرسنل سخت کوش ناجا داشته باشم که با تمام این کاستیها شبانهروز برای ایمنی مردم تلاش می کنند و کمتر جادهای است که حضور این سبز پوشان را تجربه نکرده باشد.
انتهای پیام