دکتر سید مهدی مدنی در برنامه اینستاگرامی با موضوع «زیست بوم اقتصاد دانشبنیان»، اظهار کرد: در فعالیتهایی که تا به اکنون به خصوص در یک دهه اخیر انجام شده، بیشتر به جزئیات و بحثهایی که دانشبنیان را تحریک کند، پرداختیم و قصد داریم تکنولوژیهایی را که در دنیا وجود دارد و در کشور ما بومیسازی نشده را در اولویت فعالیتهای خود قرار دهیم.
وی افزود: اگر مجموعه یا تیمی به سمت بومیسازی فناوریها و تکنولوژیهای روز دنیا که در ایران وجود ندارد، سوق پیدا کند، در واقع یک کار دانشبنیان انجام داده است. بنابراین دانشبنیان باید خروجی داشته باشد و نمیتوان علم را بدون اینکه به منصه عملیاتی شدن برسد، دانشبنیان نامید.
رئیس هیات مدیره انجمن شرکتهای دانشبنیان خراسان رضوی عنوان کرد: تاکنون به دنبال دانشبنیان شدن محصولات و خدمات بودیم اما اینکه بخواهیم زیست بوم دانشبنیان و فرآیندهای آن را مورد توجه قرار دهیم، باید توجه بیشتری به زیرساختها و موارد و الزاماتی که لازم است داشته باشیم. البته خوشبختانه در این ۱۰ سال به لحاظ تاکیدی که مقام معظم رهبری و معاونت علمی ریاست جمهوری نسبت به دانشبنیان داشتند، شاهد انحرافات کمتری نسبت به صنایع و دیگر فعالیتها بودیم.
مدنی تصریح کرد: معضل بزرگی که در این زمینه وجود دارد این است که به نسبت فعالیت و انرژی که در این مسیر به کار گرفته میشود، سرعت رشد اندک است. اما به طور کلی تا به اکنون زیست بوم مقاومت خوبی نشان داده و توانسته حق خود را تبیین کند.
وی در خصوص چرایی تاکید مقام معظم رهبری بر شعار سال، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نزدیک یک دهه است که بر روی بحث دانشبنیان تاکید دارند که حتی میتوان سخنرانیها و نقل و قولهای ایشان را در دو سه جلد کتاب به رشته تحریر درآورد. در مقابل، در زمینه تولید هم به دلیل اینکه زیربنای توسعه پایدار کشور است، سالهاست که مواردی را بیان میکنند. بنابراین در شعار سال ۱۴۰۱ تولید و دانشبنیان در کنار هم قرار گرفت. همچنین تاکید شد که تولید دانشبنیان، قدرت آفرین است و توسعه پایدار را به همراه دارد.
رئیس هیات مدیره انجمن شرکتهای دانشبنیان خراسان رضوی اظهار کرد: ما در بخش تولید در مقطعی قرار گرفتیم که نیاز به بازنگریهایی داریم و بارها تاکید شده که باید از تولید حمایت کنیم و عقیده داریم که بازار و تکنولوژی آن تولید هم باید بازنگری شود. بنابراین، تولید با تحقیق و توسعه همراه است که با این دانش میتوان فرآیندها و محصولات را به روز کرد.
وی در خصوص شاخصهای حیاتی در اکوسیستم دانشبنیان، بیان کرد: نقطه قوتی که شرکتهای دانش بنیان دارند این است که یک جمع متخصص در هر حوزهای وجود دارد. ما شرکت دانشبنیان نداریم که تاسیس شده باشد بلکه شرکتهایی داریم که براساس خدمات و تکنولوژی دانشبنیان میشوند. بنابراین نقطه قوت این شرکتها در این است که یک تیم متخصص، با تحقیق و توسعه دارند که با دانش و آگاهی فعالیتهای خود را جلو میبرند.
مدنی با بیان اینکه ما هنوز ارتباط دانشگاه با صنعت را آنگونه که باید نداریم، تصریح کرد: اما با این وجود، در ۱۰ سال اخیر این موفقیت به دلیل وجود شرکتهای دانشبنیان و اینکه توانستند این ارتباط را سریعتر برقرار کنند، افزایش یافت. مشکلی که در اکثر شرکتهای دانشبنیان با آن مواجه هستیم این است که اشراف کامل به بازار و مدیریت آن ندارند.
رئیس هیات مدیره انجمن شرکتهای دانشبنیان خراسان رضوی عنوان کرد: باید شاخصهای تجاریسازی و مدیریت بازار در دانشبنیان وجود داشته باشد که این مورد در شرکتهای دانشبنیان بسیار ضعیف است. بنابراین برای اینکه به شرکتهای دانشبنیان برای رشد و تجاریسازی کمک شود باید حمایتها را به سمت تحقیق و توسعه سوق دهیم. در کشور ما بحث دانشبنیان مطرح است اما در هیچ کشوری وجود ندارد، زیرا در کشورهای توسعه یافته تولید با دانش همراه است. موضوع تولید همراه با دانش برای کشورهای توسعه یافته حل شده است و مفهومی به نام دانشبنیان ندارند.
انتهای پیام